  • 41. Data: 2018-01-31 19:00:56
    Temat: Re: HDD 3 TB
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 31.01.2018 o 18:38, Adam pisze:

    > Pierwsze specyfikacje ATX dla obudowy Baby-AT przewidywały _jeden_
    > wentylator do wszystkiego. Ciągnął powietrze przez zasilacz, następnie
    > na radiator procesora.

    Znalazłem:
    http://www.pcguide.com/ref/power/sup/form_ATX.htm
    Przyznam że się z czymś takim nigdy nie spotkałem, pierwsze komputery w
    standardzie ATX miałem w czasach Pentium 2 i pierwszych Celeronów (1998)
    i miały już aktywne chłodzenie na procesorze i wentylator w zasilaczu
    wyciągający powietrze z obudowy, a nie wtłaczający.

  • 42. Data: 2018-01-31 19:14:07
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-01-31 o 17:03, knrdz pisze:

    > No to albo go ktoś przerabiał, albo źle sprawdziłeś, bo Corsair CX500 na
    > pewno ma wentylator zamontowany tak, że wciąga powietrze do zasilacza:
    > http://www.tomshardware.com/reviews/power-supply-rev
    iew-80-plus-bronze,3587-4.html

    Gdzie w tym linku jest fotka z której wynika kierunek nawiewu?
    A może jakiś tekst przegapiłem?

    Pozdrawiam

  • 43. Data: 2018-01-31 20:09:22
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 31.01.2018 o 19:14, RadoslawF pisze:

    > Gdzie w tym linku jest fotka z której wynika kierunek nawiewu?
    > A może jakiś tekst przegapiłem?

    Kierunek nawiewu jest oczywisty choćby z profilu łupatek oraz
    przykręconego do wentylatora przezroczystego plastiku, którego zadaniem
    jest blokowanie wydmuchiwanie powietrza zaraz przy tylnej ścianie
    obudowy zasilacza, zamiast tego przekierowując je w ten sposób, by zanim
    opuści zasilacz przepłynęło przez większą jego część (i odebrało więcej
    ciepła). Obie te rzeczy wyraźnie widać na zdjęciach umieszczonych na
    stronie testu, ale rozumiem, że pojęcie tego wymaga pewnego wysiłku
    intelektualnego (trzeba na przykład rozumieć dlaczego używając łyżki do
    jedzenia zupy nie trzyma się jej stroną wypukłą do góry), spróbujmy więc
    prościej.

    W którą stronę kręcą się takie wentylatory (wszystkie, ale trzymajmy się
    tego konkretnego producenta - Yate Loon, modele 120mm) widać tu
    https://www.youtube.com/watch?v=6BD0FoiPJw8
    i tu https://www.youtube.com/watch?v=32l8yovxlrM
    Niestety youtube nie zawiera takiego testu modelu D12SM-12, szczęśliwie
    pokazane w tych filmach modele D12SL-12 i D12SH-12 różnią się od niego
    jedynie maksymalną prędkością obrotową (1350 w D12SL-12, 2200 w D12SH-12
    i 1650 w D12SM-12 - dane ze strony producenta
    http://www.yateloon.com/style/frame/templates17/prod
    uct_detail.asp?lang=2&customer_id=1356&name_id=31277
    &rid=8511&id=38837&content_set=color_5
    )

    Możesz też rozebrać swój zasilacz, na wentylatorze znajdziesz dwie
    strzałki, oznaczające kierunek obrotów, oraz kierunek przepływu
    powietrza, jeśli tego wciąż nie rozumiesz. O, takie:
    https://cdn.shopify.com/s/files/1/0447/3693/products
    /yate-loon-120-x-20mm-thin-medium-speed-case-fan-d12
    sm-12c-15_grande.jpeg
    (to właśnie ten wentylator zastosowany w CX500). Chciałbyś jeszcze coś
    dotrollować na ten temat?

  • 44. Data: 2018-02-01 00:14:40
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-01-31 o 20:09, knrdz pisze:

> [...]
    > intelektualnego (trzeba na przykład rozumieć dlaczego używając łyżki do
    > jedzenia zupy nie trzyma się jej stroną wypukłą do góry), spróbujmy więc

    Nie jest oczywisty kierunek nawiewu bo brak informacji o kierunku
    obrotu. Swojego zasilacza nie mam zamiaru wyjmować z kompa a tym
    bardziej go rozbierać. Ale kombinuj dalej, zobaczymy gdzie zajdziesz.

    Ppzdrawiam

  • 45. Data: 2018-02-01 01:24:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-31, knrdz <x...@t...cy> wrote:

    > No to albo go ktoś przerabiał, albo źle sprawdziłeś, bo Corsair CX500 na
    > pewno ma wentylator zamontowany tak, że wciąga powietrze do zasilacza:
> [...]

    Jest jeszcze jedna możliwość. Z tego co widzę jest to zasilacz, w którym
    wentylator (w zalezności od potrzeb), moze wcale nie pracować, więc
    wystarczy, że inne wentylatory na obudowie (jesli są) dają odpowiedni
    ciąg, obudowa nie ma jakiś duzych dziur i vuala, obydwoje możecie mieć
    rację (w zalezności od obciążenia zasilacza) :)

    --
    Marcin

  • 46. Data: 2018-02-01 01:29:32
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-31, knrdz <x...@t...cy> wrote:

> [...]
    > i miały już aktywne chłodzenie na procesorze i wentylator w zasilaczu
    > wyciągający powietrze z obudowy, a nie wtłaczający.

    Jesli mi lenistwo nie przeszkodzi to z ciekawosci zerknę bo gdzieś chyba
    jeszcze mam wczesne no-namy ATX a nawet z jeden AT, który się w sumie
    tylko kablami różnią.

    --
    Marcin

  • 47. Data: 2018-02-01 09:23:38
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    > Jesli mi lenistwo nie przeszkodzi to z ciekawosci zerknę bo gdzieś chyba
    > jeszcze mam wczesne no-namy ATX a nawet z jeden AT, który się w sumie
    > tylko kablami różnią.

    Zwykłe AT (na tej stronie nazwane LPX na pewno dmuchały na zewnątrz,
    podobnie jak ATXy do zwykłych obudów ATX (desktop, tower). Ten pomysł z
    chłodzeniem procesora przez nadmuch z zasilacza bardzo szybko porzucili.

  • 48. Data: 2018-02-01 09:24:50
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 01.02.2018 o 00:14, RadoslawF pisze:

    > Nie jest oczywisty kierunek nawiewu bo brak informacji o kierunku
    > obrotu. Swojego zasilacza nie mam zamiaru wyjmować z kompa a tym
    > bardziej go rozbierać. Ale kombinuj dalej, zobaczymy gdzie zajdziesz.

    Jak już napisałem, pojęcie tego że jednak ten kierunek obrotu jest
    oczywisty wymaga wysiłku intelektualnego, bo wynika z wyprofilowania
    łopatek, które w jedną stronę są wklęsłe, a w drugą wypukłe. Ale że już
    raz udowodniłeś, że to Cię jednak przerasta, dostałeś zdjęcie tego
    wentylatora, z widocznymi strzałkami pokazującymi oba interesujące Cię
    kierunki (ostatni link poprzedniego posta). Trolla to jednak nic nie
    przekona.

  • 49. Data: 2018-02-01 09:54:59
    Od: knrdz <x...@t...cy>

> [...]
    > ciąg, obudowa nie ma jakiś duzych dziur i vuala, obydwoje możecie mieć
    > rację (w zalezności od obciążenia zasilacza) :)

    Nie, w tym zasilaczu nie ma trybu półpasywnego, wentylator pracuje cały
    czas. Regulowana jest tylko szybkość obrotowa.

  • 50. Data: 2018-02-01 10:04:49
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 01.02.2018 o 09:54, knrdz pisze:

    > Nie, w tym zasilaczu nie ma trybu półpasywnego, wentylator pracuje cały
    > czas. Regulowana jest tylko szybkość obrotowa.

    Według cytowanego już testu na tomshardware
    http://www.tomshardware.com/reviews/power-supply-rev
    iew-80-plus-bronze,3587-11.html
    obroty te nawet niewiele się różnią między obciążeniami 40 i 200W.
    Wentylator przyśpiesza dopiero od około połowy maksymalnego, tak
    przynajmniej wynika z wykresu na pudełku tego zasilacza:
    http://static.nix.ru/autocatalog/power_supply_corsai
    r/147334_3159_draft.jpg