  • Data: 2017-06-26 23:22:30
    Temat: Re: Jak jest z wielkością księżyca #2 ? ... a jednak
    Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-06-26 o 12:32, J.F. pisze:

    > Ale widze konstrukcje. Byla w odleglosci ponad 2 km ?

    Tak, GPS zwariował w tamtym miejscu ale z mapy Google wychodzi 2140m.
    Ale... jakie ma to znaczenie skoro księżyc prezentowany na zdjęciu
    porównawczym pochodzi z innej fotografii? Nie nadążam.

    > Ale nie wiadomo na co lapie.

    Wiadomo bardzo dobrze. Łapie na to, co jest najbardziej kontrastowe w
    miejscu ostrzenia. Czyli tarcza Księżyca. Ręczne przesunięcie ostrości
    nawet poprzez puknięcie palcem w pierścień równoznaczne jest z totalnym
    mydłem. Bardzo trudno jest ręcznie ustawić tak długi obiektyw tak celnie
    jak robi to AF Tamrona.

    > Nam wystarczy, aby bylo powtarzalne ... choc mydlo moze utrudnic
    > okreslenie wymiarow.

    To do fotki jaką przedstawiłem zrób sobie blura 20px i spróbuj cokolwiek
    wywnioskować :-D
    Moim zdaniem powtarzalność jest bardzo dobra.

    > No coz, wyszlo ze jest mniejsze, a powinno byc wieksze.

    Zgadza się, To też mnie zastanowiło ... ale dostałem jasną odpowiedź. Te
    kilka dni różnicy w robieniu zdjęć ma znaczenie. Księżyc sporo zmienił w
    tym czasie odległość od Ziemi więc wielkość kątowa zmieniła się również
    mniej więcej tyle, ile na zdjęciu. Tak więc obserwacja póki co
    spartolona przeze mnie.

    Niezależnie od powyższego czekam na moment, kiedy różnica nie będzie tak
    subtelna i to w ciągu jednej doby. Wtedy powstanie wątek #3. Może
    lipiec, może sierpień. Ciężko zgadywać kiedy to nastąpi :(

    > Soczewka atmosferyczna czy blad aparatu ?

    Ani to ani to. Odpowiedź powyżej.

    > Tylko ja sie juz pogubilem - kiedy byla pelnia, 15.06 czy 9.06 ?

    Ja również :-D Sprawdziłem na zdjęciach - 9-go.

    > https://en.wikipedia.org/wiki/Supermoon
    > akurat mielismy okres "dalekich" pelni, teraz sie bedzie zblizal i
    > bedzie coraz wiekszy w pelniach.

    Tak, wiem. Nie spodziewałem się, że kilka dni robi różnicę w tym sensie.
    Ale robi...

    > Przydatne
    > https://ssd.jpl.nasa.gov/horizons.cgi#results
    > Po wybraniu "Target body" Moon, i zaznaczeniu w "Table Settings" pozycji
    > 13 - Target annular diameter,

    Mam lepsze narzędzie. Może komuś z Was się przyda: Sun Surveyor
    autorstwa Adama Ratanego. Przynajmniej na Androida aplikacja jest dostępna.

    > Niewatpliwie jednak zlapales jakies splaszczenie powodowane przez
    > atmosfere ... miejmy nadzieje :)

    Może tak być ale efekt jest daleki od sytuacji jaką...hmmm ...
    widziałem? Tego nie wiem jeszcze czy na pewno widziałem, czy zdawało mi
    się tylko :-)
    Tak czy owak musimy zaczekać na lepszą okazję. Wtedy też poprawię też
    procedurę. Zdjęcia porównawcze wykonam w ciągu kilku godzin a nie dni.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek