  • 21. Data: 2009-01-09 13:05:12
    Temat: Re: Kilka znanych rzeczy z analogowych lustrzanek - nie widzę ich w opisach cyfrowych
    Od: j...@a...at

    > A mnie zastanawia - skąd ta pewność, że w analogowym był lepszy AF? Nie
    > robiło się na co dzień całego filmu, albo dwóch na test FF/BF.

    masz racje - ja mam pewnosc ze nie zawsze dzialal lepiej.
    ale mial stawiane mniejsze wymagania :
    gdyz dopuszczlny krazek rozproszenia byl mniejszy niz w fotografii
    cyfrowej , nawet przy tej samej wielkosci matrycy
    oraz baza pomiarowa dla elemntow ccd w ukladzie AF FF jest wieksza
    niz dla aps-c.

    na ogol najpierw robio sie tzw wgladowki czyli male powiekszenia i
    dopiero jesl wszystko sie technicznie zgadzalo robiono ew duze
    powiekszenia. Czyli dokonywano wstepnej selekcji.
    dla potrzeb wgladowek niezbyt idealne trafienie odleglosci nie
    koniecznie oznaczalo od razu zdjecie calkowicie nieostre. Do tego
    dochodzi mniejsza GO dla malych matryc przy uzyciu tych samych
    obiektywow ( koniecznosc zalozenia mniejszego krazka rozproszenia )
    co stawia wieksze wymagania w prycycji ostrzenia.

    > teraz, dzięki praktycznie zerowemu kosztowi i natychmiastowości
    każdy w
    > domu robi sobie takie testy.
    > A ja się zastanawiam, jak mam zrobić sobie taki test w analogu ??? Filmu
    > mi szkoda, a jak się dowiem, że mam jakiś FF/BF to mi tylko humor
    > popsuje, bo bez zaniesienia do serwisu nie będę miał możliwości korekcji.

    zgadzam sie z ta argumnetacja calkowicie

    XXX

  • 22. Data: 2009-01-09 13:57:09
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    j...@a...at pisze:
    [...]
    Z jednej strony mniejsza GO w cyfrówkach APS-C (bo dla C5D zakłada się w
    różnych kalkulatorach taki sam krążek rozproszenia jak dla filmów), z
    drugiej - jednak większa głębia przy założeniu tego samego kadru
    (dłuższa ogniskowa).
    Wszystko to jakieś pomieszane, ale w praktyce wychodzi na to, że sporo
    osób chce FF dla możliwej mniejszej GO (bo skoro niskie szumy są możliwe
    w matrycy FF 24Mpx, to czemu nie APS-C 12Mpx, których też jest sporo).

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 23. Data: 2009-01-09 14:00:39
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    adam pisze:

    > Eee, bez przesady, w 40D AF jest już na odpowiednim poziomie choć
    > faktycznie to jakby wygląda na przypadek ; )

    Chcieli spieprzyć, a się nie udało??? ;)

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 24. Data: 2009-01-09 14:07:24
    Od: j...@a...at

    On 9 Jan., 14:57, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > różnych kalkulatorach taki sam krążek rozproszenia jak dla filmów), z
    > drugiej - jednak większa głębia przy założeniu tego samego kadru

    w tych popularnych kalkulatorkach dostepnych takze w sieci przyjmuje
    sie wielkosc krazka rozproszenia wg tych samych zasad co dla
    fotografii analogowej od jej zarania tzn zakladajac rozdzielczosc
    oka ok 0,1 cyklu /mm oraz 3 krotne powiekszenie liniowe ( mowie o
    maly obrazku ) - dla fotografii cyfrowej jest to sluszne tylko w
    przypadku jesli bedziemy obraz obserwowac na papierze , jesli na
    monitorze to zasady doboru wielkosci krazka rozproszenia sie
    zmieniaja .
    krazek nie zalezy w tym przypadku od wielkosci matrycy a od wielkosc
    pojedynczych pixeli matrycy.
    tego te popularne kalkulatorki nie uwzgledniaja , gdyz ich autorzy o
    tym nie bardzo wiedza.
    tzn np dla tego samego obiektywu stary nikon z wiekszymi pixelami da
    przy tych samych nastwionych wartosciach na obiektywie nieco wieksza
    GO od nowego nikona z matryca o mniejszej wielkosci pixeli.

    to wszystko tak naprawde zalezy od warunkow odbioru - ale pomieszania
    nie ma - to wszystko jest jasne.

    XXX

  • 25. Data: 2009-01-09 14:26:49
    Od: Tomasz Worek <t...@g...com>

    On 9 Sty, 10:52, dziobu <x...@x...xx> wrote:

    > Da sie z nowymi o ile ma on swój przełącznik AF/MF. Na body ustawiasz
    > AF.S, na obiektywie MF i działa ;)
    > Np Pentaxowe 16-50 tak ma.
    >
    > --
    > Pozdrawiam
    > dziobuwww.pk.no-ip.pl

    Aby używać pułapki ostrości ze szkłami AF, które nie mają przełącznika
    trzeba zakleić (np. kawałkiem taśmy) jeden z pinów bagnetu w body: ten
    który jest najniżej (albo najbardziej po prawej, zanaczony czerwonym
    kółkiem na obrazku):

    http://img241.imageshack.us/my.php?image=pentaxk20db
    odybf2.jpg

    Przetestowałem to z kilkoma szkłami i działa.

    Pozdrawiam, Tomasz

  • 26. Data: 2009-01-09 14:29:26
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    j...@a...at wrote:

> [...]
    > przy tych samych nastwionych wartosciach na obiektywie nieco wieksza
    > GO od nowego nikona z matryca o mniejszej wielkosci pixeli.

    Dlatego że wszystkie kalkulatorki są oględnie mówiąc - do dupy. I tłumaczę to za
    każdym razem kiedyś ktoś przybiega linkiem do kalkulatorka. GO w sensie zakresu
    na jakim jest całkowicie ostro (czyli rozmycie jest mniejsze niż krążek)
    kompletnie nic nie mówi i jest bez znaczenia, bo zależy od miliona czynników.

    Znaczenie ma to, jak szybko narasta rozmycie. A to już jest niezależne od
    przyjętego krążka rozproszenia.

  • 27. Data: 2009-01-09 16:50:03
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik ""Paweł W."" napisał

    > Chcieli spieprzyć, a się nie udało??? ;)

    To trzeba by w Canonie siedzieć gdzieś bardzo wysoko żeby wiedzieć.
    Ale biorąc pod uwagę ogólne realia to wcale niewykluczone, że tym razem się
    walnęli ; )

    adam

  • 28. Data: 2009-01-09 19:51:53
    Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah>

    Ariusz pisze:

    > Coś mi się kolebie po głowie, że było kiedyś coś takiego jak
    > automatyczne wyzwolenie migawki po znalezieniu się obiektu w strefie
    > ostrości ustawionego punktu AF

    W cyfrowych Nikonach jest.

  • 29. Data: 2009-01-09 20:17:03
    Od: f1969 <"[odspamiacz]fotograf1969"@gazeta.pl>

    Roger from Cracow pisze:

    > A tutaj Canona jest konsekwentny, polepsza
    > wszystko
    > poza kiepskim AF.

    Nie pisz bzdur. 5d II ma bdb AF.

    --
    f1969

  • 30. Data: 2009-01-10 09:51:36
    Od: j...@a...at

> [...]
    > --
    > Mateusz Ludwin                             mateuszl [at] gmail [dot] com- Zitierten
    Text ausblenden -

    co rozumiesz pod pojeciem szybkosc przyrostu rozmycia ?

    definicja krazka rozproszenia jest jasna - uzywa sie tez pojecia
    krazek rozmycia.
    rozproszenie to rozmycie.
    wielkosc dopuszczalnego krazka rozproszenia to rozmycie mierzone
    bezwzglednie ktore nie bedzie odbierane z przyczyn fizjologicznych
    jako nieostre. dopiero rozmycie powyzej tej umownej granicy jest
    interpretowane jako nieostrosc
    granica jest umowna - dla malego obrazka to ok 0,033 mm np
    standard leici to 0,025 mm - a bierze sie ona z rozdzielczosci
    przecietnego oka ludzkiego ok 0,1 mm / cykl

    sprawe dla fotografi cyfrowej komplikuje mozliwosc resamplingu - w
    zaleznosci od przyjetego algorytmu virtualnie zwieksza sie wielkosc
    pixela , a wiec i tym samym mozna przyjac wiekszy krazek
    rozproszenia - oznacza to ze jesli dokonujemy resamplingu ze
    zmniejszeniem rozdzielczosci bezwzglednej GO nieco rosnie , gdyz
    kryteria nieostrosci ulegaja rozluznieniu. Stad czesto nasze
    subiektywne wrazenie , ze po resamplingu zdejcia sa niekiedy
    ostrzejsze przy maksymalnym powiekszeniu na monitorze..