    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Sun, 23 Apr 2017 03:29:52 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Lutowanie twarde -- czym?
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 23 kwietnia 2017 18:29:16 UTC+9 użytkownik Piotr Wyderski napisał:
    > Panowie,
    >
    > mam rurkę mosiężną złoconą średnicy 3mm i długości 20mm,
    > chciałbym przylutować dwie takie do prostopadłościanu
    > mosiężnego 7x7x10mm. Lut cynowy ma zbyt małą wytrzymałość
    > mechaniczną, więc pomyślałem, by to technikami chałupniczymi
    > polutować na twardo. Chcę wykonać 60 takich zestawów.
    >
    > Mam taką lutownicę gazową:
    >
    > http://www.dremeleurope.com/pl/pl/dremel%C2%AEversat
    ip-471-ocs-p/

    > Ponieważ z lutowaniem twardym nie mam żadnego doświadczenia,
    > stąd dwa pytania:
    >
    > 1. Jaki lut i topnik powinienem kupić, by zrobić to porządnie
    > w zakresie dostępnych mi możliwości?
    >
    > 2. Ponieważ egzemplarzy ma być stosunkowo dużo, a zależy
    > mi na powtarzalności struktury mechanicznej (nie muszę się
    > trzymać konkretnych wymiarów, ale wszystkie egzemplarze powinny być
    > podobne), z czego wykonać wzornik-stelaż, który mi ustabilizuje
    > elementy przy lutowaniu?

    Jak nie masz wprawy w takiej jubilerskiej robocie to zrób to w piecu. Nawierć w tych
    klockach otwory tak żeby ta rurka weszła parę milimetrów w głąb, lut kup w postaci
    krążków z cienkiego drutu o tej samej średnicy co rurka. Włóż takie kółko w otwór,
    potem rurkę, tak złożone włóż do pieca.

    Najpierw zrób kopyto z gliny. Kup w sklepie papierniczym glinę rzeźbiarską Astra.
    Zlutuj jeden komplet rurka+klocek ręcznie cyną. Rozwałkuj tę glinę, odciśnij wiele
    razy ten klocek z rurką w miękkiej glinie tak żeby postały gnizda z dokładnymi
    wymiarami. Glinę wysusz (pod pokrywką z małym otworkiem, bardzo powoli, daj jej
    tydzień na wyschnięcie), wypal, wtedy poukładaj te klocki z rurkami i z lutem.
    Zapodaj to do pieca, dostawcę lutu najpierw spytaj o cykl lutowania: tempo
    nagrzewania, temperatura, czas, tempo chłodzenia. Nie może się nie udać.

    To jest pomysł na domowy przemysł. Mała inwestycja, wystarczająca dokładność, kosztem
    czekania na wysuszenie gliny. Możesz mieć lepsze. Na przykład weź klocek miękkiej
    ceramiki (wykładziny od tych pieców) i daj to do wyfrezowania, żeby mieć te gniazda
    wystrugane bez bawienia się gliną. Ale trzeba najpierw zamodelować to w 3D.