  • Data: 2019-05-23 21:47:20
    Temat: Re: Muzyka na DVD lepsza?
    Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2019-05-22 o 15:31, J.F. pisze:

    > Moze po prostu rzadko sluchaja swoich plyt :-)

    Ba! Niektórzy nawet wcale. Kiedyś słuchałem wywiadu ze Stingiem (jeden z
    moich ulubieńców), który wyznał, że nie daje rady słuchać siebie z CD bo
    muzyka w tej wersji przypomina jeden wielki łoskot. Wszystko jest
    wymieszane: wokal, poszczególne instrumenty.

    > DVD inna bajka, bo to jednak pliki cyfrowe i bezstratne.

    Eeee... a CD to nie są pliki cyfrowe? PCM to kodowanie analogowe i
    stratne? :-)

    https://pl.wikipedia.org/wiki/CD-Audio
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Formaty_plik%C3%B3w_d%
    C5%BAwi%C4%99kowych

    "CD-Audio to standard bezstratnego cyfrowego zapisu dźwięku na płycie
    kompaktowej, wykorzystujący do tego celu kodowanie PCM o częstotliwości
    próbkowania 44,1 kHz i rozdzielczości 16 bitów na próbkę."

    > A jak z CD ... trudno dociec, bo zaden odtwarzacz nie pokaze stopy bledow.
    >
    > Mozna by sprobowac zripowac pare razy na dysk, i poszukac roznic

    I pewnie żadnych nie znajdziesz. Chyba, że na totalnie zrypanej płycie.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Kodowanie_korekcyjne

    Poziom redundancji zapisu na CD wynosi 20-30%.

    > , ale
    > dawniej przeszkadzal w tym "jitter".

    Jitter w CD to już w ogóle zamierzchłe czasy. Od zarania dziejów używa
    się buforów cyfrowych do eliminacji m.in. tego efektu.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek