    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Na razie zabawka
    Date: Tue, 18 Oct 2016 11:11:41 +0200

    Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości
    >Trzeba było przejść z produkcji na handel. Polski Romet dał sobie
    >spokój z produkcją, sprowadza chińskie żelastwo, nawet tego nie
    >montuje. Zajął się >handlowaniem i jakoś tam żyje. Właściwie to nie
    >wiem kto jest właścicielem tej marki, może Polacy sprzedali ją komuś.

    Ostatnio byl Arkus-Romet i chyba montowal.
    Arkus - zdaje sie ze firma polska.

    >A jeśli tak, to kwestia co zrobili z zarobionymi pieniędzmi, czy
    >zainwestowali w następny biznes, czy je przejedli.

    Dlugi splacili.

    > W Danii wciąż jest kilku producentów rowerów, konkurencję wytrzymują
    > designem, stylistyką.
    >Po prostu to oni tworzą mody i trendy. Konkurencja je oczywiście
    >naśladuje,
    >ale zanim się przestawi, to klient kupuje droższe, ale duńskie, bo
    >modne.

    Co sie sprawdza w Danii nie musi sie sprawdzic w Polsce.
    A trafic w dunski gust moze byc ciezko.

    >Liczył na obniżenie kosztów, co na pewno osiągnął. Okazało się że to
    >nie wystarczy, że trzeba było kompletnie się wycofać z produkcji.
    >Tak jak na przykład Rolls Royce. Policzyli sobie że kilogram turbiny
    >kosztuje tyle co kilogram srebra, a kilogram samochodu- tyle co
    >kilogram hamburgera, >a na takiej marży to oni nie wyżyją.
    >No i sprzedali biznes motoryzacyjny, skupili się na tym co przynosi
    >pieniądze, czyli turbinach.

    Ale to nie jest kwestia ceny kilograma, tylko zbytu i konkurencji.
    Wspolczesny samochod ma duze koszty projektowe/wdrozeniowe i a marze
    ... roznie bywa.
    RR prawdopodobnie mial za maly zbyt.
    Volvo to zrozumialo i sprzedalo, Saab nie zrozumial i go juz chyba nie
    ma.
    Ale Porsche i Ferrari jakos sie trzymaja.

    >A na poważnie, to ja nie mam nic przeciwko ogarnięciu się krajów
    >zacofanych i podwyższeniu ich dobrobytu.

    Ale wiesz ... ich dobrobyt moze sie zle na nas odbic :-)

    >Mieszkam w Korei, gdzie 20 lat temu była bieda, a jeszcze 15 lat po
    >podziale Północ była bogatsza od Południa.
    >Jakoś zabrali się do roboty i teraz są bogaci.

    Nie przesadzasz troche ? Bieda tam byla 60 lat temu, a potem ... cos
    mi sie widzi, ze Amerykanie pomogli.
    A pomogli z przyczyn politycznych ... no i z powodu taniej sily
    roboczej.
    I cos sie nie chce wierzyc w ten dobrobyt na Polnocy.

    >A nikomu niczego nie ukradli, nie napadli, kolonii nie doili.
    >Każdy tak może, tylko trzeba się wziąć za robotę.
    >Nawet przesadne zbrojenia nie przeszkadzają.

    W Poludniowej, czy w Polnocnej ?

    J.