    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Nieużywane piny w różnych rodzinach układów logicznych
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Fri, 10 Aug 2018 07:12:56 +0200

    Dnia Fri, 10 Aug 2018 00:40:59 +0200, Atlantis napisał(a):
    > Ok, czyli krotko mówiąc:
    > 1) W poniższym układzie dzielnika piny R i S nie powinny wisieć w
    > powietrzy i wskazane jest podpięcie ich do VCC, choćby i wspólnym
    > rezystorem?
    > https://josephftaylor.com/projects/university/ttl-fr
    equency-counter/img/frequency-divider.png

    Przy CMOS zawsze, bo widzisz - reke zblizysz i stan sie zmieni.
    Czule sa te wejscia.
    Dotyczy tez U11 - o ile te nieuzywane piny to wejscia.
    I ... wejscia nieuzywanych bramek tez powinny byc gdzies podciagniete.

    Ale i wejscia zwyklych TTL potrafia byc czule, jak obok kłapią
    przekazniki.

    > 2) Podciągając wejście układu TTL lub TTL-LS do stanu niskiego,
    > powinienem zastosować rezystor?

    Nie, a jesli - to malutki.
    Zalecalo sie tylko przy podciaganiu do +, choc nie bardzo wiem
    dlaczego. Ktos sie chyba skupil na tym, ze dopuszczalne napiecie
    zasilania TTL to bylo 7V, ale wejsciowe to 5.5V, wiec teoretycznie po
    drobnej awarii zasilacza mogly sie wejscia przepalic.

    > 3) Wymuszając stan niski na wejściu układu CMOS mogę go połączyć z masą
    > bezpośrednio?

    Tak.

    J.