    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: No i padły mi dwie karty microsd w Raspberry
    Date: Mon, 17 Dec 2018 15:02:18 +0100

    "Olaf Frikiov Skiorvensen" 9...@4...com

    > Karty z max 300-500 GB zapisów(tak szacuję), ten sam producent,
    > czas i miejsce kupna(Samsung Evo plus 16 GiB).

    Mnie padła mikroSD 8 GB Samsunga kupiona w x-kom -- nie reklamowałem, choć
    wtedy do sklepu miałem niezbyt daleko. Objawy padnięcia takie, jak u Ciebie:

    > Obie karty przelazły w tryb read-only.
    > Trochę mnie zmyliło to, że pod Raspbianem można było edytować/zmieniać
    > i tworzyć pliki konfiguracyjne(zmiany w plikach widoczne były do restartu).

    Też mnie zmyliło -- nawet wystawiłem złą opinię (rzecz jasna bezzwłocznie
    tę opinie naprawiłem po zorientowaniu się w przyczynie problemów) nawigacji.

    Ile na tę kartę mogłem zapisać? -- ~100 GB.

    Padła latem (byłem wtedy akurat na plaży -- więc pamiętam) w telefonie,
    w którym później była inna -- 16 GB, która przetrwała znacznie więcej
    i w tym telefonie, i w kolejnym, ale szczegółów już nie pamiętam.

    Mam teraz dwie 16 GB -- firm ;) PLATINET (C8) i (C10) TAIWAN.
    Obie są sprawne -- r/w.
    C8 daje w odczycie HDTune średnio 16,7 MB/s i czas dostępu 1.0 ms.
    C10 daje nieco inaczej -- średnio 18,5 MB/s i czas dostępu 1.3 ms.

    Mam jedną SD 8 GB SanDiska w lustrzance Canona
    i jedną SD Lexar ;) 2 GB w laptopie Fujitsu-Siemensa...
    Podzieliłem 2 GB na partycje -- część widzę bootując z niej
    pod DOS z partycjonerem, część widzę po zbootowaniu z HDD.
    W odczycie HDTune średnio 18,3 MB/s i czas dostępu 0.9 ms.

    Jedną SD 8 GB podarowano mi na jakiejś wystawie -- nie znam marki,
    bo zdrapałem papier, która jest lekko ;) uszkodzona mechanicznie.
    W odczycie HDTune średnio 18,6 MB/s i czas dostępu 1.7 ms.

    Jedną miałem w lustrzance SanDiska (wewnątrz ponoć była Toshiba)
    4 GB -- postrzępiła się mechanicznie zupełnie.

    IMO wnioski można wysnuć smutne -- trwalsze są karty niezbyt ;) znanych marek.

    -=-

    Mam jeszcze kilka (chyba 6) penflaszek -- nie mam z nimi problemów,
    choć jednej posypała się obudowa. Jedną penflaszkę nawet wyprałem.
    [aby oczyścić zaklęte w niej BTC pozyskane na konstruktywnej wojnie religijnej?]

    -=-

    Evo Samsunga szaleje coraz zuchwalej...
    Dlaczego (i co?! -- nie dzienniki, nie tmpy, nie przygotowania aktualizacji -- itd.)
    64W10 pisze na tym dysku nawet (zwłaszcza!!) wtedy, gdy jego partycje nie mają
    liter!?!

    Co to jest wzmocnienie zapisu?! -- pisze o tym Kingston.
    Czy Samsung też to uskutecznia?!

    Zamówiłem RAMkę 8 GiB -- mam nadzieję na poprawę sytuacji...
    https://www.komputronik.pl/product/316637/crucial-8g
    b-1x8gb-2400mhz-ddr4-cl17-sodimm-.html?utm_source=Ce
    neo&utm_medium=link&utm_campaign=NiePromo

    Do tego dwie karty mikroSD z adapterami i czytnikami -- aby
    móc z mikroSD czynić penflaszki. Mam nadzieję, że z takich
    ,,penflaszek'' będę mógł bootować, bo tylko F-S zezwala na
    bootowanie wprost z czytnika SD.
    https://www.komputronik.pl/product/184319/kingston-m
    icrosdhc-32gb-klasa-10-czytnik-kart.html
    https://www.komputronik.pl/product/120918/kingston-m
    icrosdhc-16gb-klasa-10-czytnik-kart.html

    -=-

    Laptop Acera kosztuje mnie już ponad 3 kpln.
    HDD 2 TB zewnętrzny ~230
    sam laptop chyba 2199
    Evo 329
    RAMka 249 (Komputronik zmienia cenę na stronie WWW z
    częstotliwością zdumiewającą)

    Ile jeszcze?! 2.5" wymienić na SSD? Czy CDVD na SSD?!

    Odeszła mi ochota na instalowanie W10 na F-S.

    --