  • 31. Data: 2017-01-16 09:42:01
    Temat: Re: Norwegia włączyła UKF FM
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:a...@n...neos
    trada.pl...
    On Sun, 15 Jan 2017 19:28:15 +0100, "J.F."

    >A nie chodziło Ci czasem o multicast? Bardziej się nadaje do mediów,
    >ale też praktycznie egzotyczny i poza specjalnymi, wąskimi
    >zastowaniami dla zwykłego usera niedostępny.

    Tak, w sumie to o multicast mi chodzilo, dobry bylby ... ale jak
    piszesz - nie ma go.

    No chyba, ze "sprawa wroci do macierzy" i Orange/Emitel zorganizuje
    taka usluge nadawcom w swojej sieci :-)

    J.

  • 32. Data: 2017-01-16 11:03:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Luke" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >Kiedyś załatwiało to się dobrze na aero2 (dopóki nie zrobili
    >captcha).

    A oni nie maja jakiegos ograniczonego zasiegu, w sensie BTS malo ?

    Odkad sie przenioslem z Plus do Play, to czesto slysze na yanosiku
    "brak polaczenia z serwerem".
    Mozliwe, ze to telefon winny i ma problemy z przelaczaniem w roamingu.

    >Ale... sieci komórkowe mogą się dostosować z ofertą do takich potrzeb
    >rynku i zrobić kartę sim "radiową". Czyli np. streaming ograniczony
    >do
    >64 czy 128 kbps, bez limitów danych.

    >Gdyby taka karta sim była za kilka złotych miesięcznie, to pierwszy
    >bym
    >to włożył do samochodu.

    Poczekaj, bedzie obowiazkowa :-)

    Juz chyba obowiazuje jakas dyrektywa unijna, ze samochod ma sam
    zglaszac wypadek, musi miec w tym celu telefon GSM ... ale karte
    niekoniecznie.
    Karta sie przyda np do nawigacji.

    Mozna tez przez BT czy wifi i przez telefonu kierowcy do internetu sie
    podlaczyc ... czy na telefonie stream odbierac i przez BT do glosnikow
    radia.

    J.

  • 33. Data: 2017-01-16 11:49:44
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 14.01.2017 um 12:02 schrieb Marek:
    > Przeszli na DAB. Po co? Czy czasem DAB to nie kolejny skompromitowany
    > przez Internet standard? Każdy przez streaming ma do dyspozycji więcej
    > stacji niż oferuje to lokalnie DAB. Norwegowie się skarżą, że większość
    > producentów samochodów nie oferuje odbiornika DAB (jakiś oferuje?) więc
    > decyzja trochę na wyrost. A jak już zaczną oferować, to już nikomu DAB
    > nie będzie potrzebny, wszyscy będą korzystać z streamingu.

    Mój samochód ma DAB. Poprzedni samochód (rocznik 2004) też miał.
    Streaming działa dobrze stacjonarnie, w samochodzie nie za bardzo. Bo
    mój obecny samochód ma też WiFi. Działa w prawie wszystkich krajach
    europejskich za wyjątkiem Polski ;-). A jak działa to zależy od
    pojemności BTSa i tłoku.
    Przenośne radia DAB są dostępne za śmieszne pieniądze (chyba od 10
    funtów w UK). Droższe oczywiście też są.
    To, że w Polsce czegoś nie ma, nie znaczy, że nie ma tego w
    cywilizowanych krajach.
    Prawdopodobnie jak będzie 5G ogólniedostępne to będzie prościej
    internetowo, ale jak narazie DAB jest wyjściem. Byłem na łykend w Polsce
    i przynajmniej mogłem w Rydzyktown i okolicach odbierać różne stacje
    radiowe przez DAB, a nie tylko radio z buzią.

    Waldek

  • 34. Data: 2017-01-16 11:57:54
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 14.01.2017 um 12:59 schrieb Tomasz Wójtowicz:

> [...]
    > spopularyzowania, jak np.:
    >
    > - PAL,SECAM,NTSC zaczęły oferować dobrą jakość obrazu dopiero w II poł.
    > lat 80., w epoce dekodera w pojedynczym scalaku (później często
    > cyfrowego). Były już wtedy przestarzałe, bowiem rozwiązaniem na tamte
    > czasy był MAC, który przeszedł niemal niezauważony.
    >
    > - ISDN opracowane w latach 80. zaczęło w Polsce być popularyzowane około
    > 2000 roku, kiedy kierunkiem rozwoju już był DSL, to też kilka lat
    > później wszelkiej maści "Neostrady" wykosiły ISDN z rynku.
    >
    > Z DAB-em jest tak samo i szkoda w to w ogóle inwestować.

    Posiadam odbiornik DRM na fale długie, średnie i krótkie. Fajnie sobie
    posłuchać dalekich stacji bezpośrednio w stereo. Nawiasem mówiąc radio
    to mam już ponad 10 lat. Tylko raczej się już od DRM odchodzi. Stacji
    jest coraz mniej, nawet na zewnętrznej antenie trudno odebrać więcej,
    niż 10 stacji.
    DAB mam też już ponad 10 lat (też w tym radiu z DRMem, oraz w
    samochodzie) i bardzo to lubię. Np jak jadę do syna do Heidelbergu i
    wyjeżdżając z Berlina załączam np Deutschlandfunk, to mam tą stację cały
    czas bez szukania i bez dziur. OK, FM też ma możliwość automatycznego
    przełączania przez RDS, ale to nie zawsze dobrze działa.

    Waldek

  • 35. Data: 2017-01-16 12:05:51
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 16 Jan 2017 11:49:44 +0100, Waldemar
    <w...@z...fu-berlin.de> wrote:
    > Mój samochód ma DAB. Poprzedni samochód (rocznik 2004) też miał.

    Jaka marka, jaki kraj?

    --
    Marek

  • 36. Data: 2017-01-16 12:26:09
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 15 stycznia 2017 19:05:25 UTC+1 użytkownik Luke napisał:

> [...]
    > to włożył do samochodu. Nawet przy ograniczeniu do 64 kbps (większość
    > poważnych stacji radiowych udostępnia streamy w różnych jakościach).

    Ale takie rozwiązanie jest bez sensu.
    Tak jak policzono niżej taki RMF musial by mieć rury grube albo kazdy dostawca
    internetu musial by oferować "jakieś" proxy broadcastowe.
    To sie nie uda bo sie firmy nie dogadają. Bo czemi ISP ma dokłądac sobie problemu aby
    rmf-owi bylo lepiej?

    A to jedna stacja.

    DAB/DRM/Sirius xm to dobre metody na rozwiązanie problemów.
    Sygnał leci, dostępny wszędzie. Jak ktos niżej zauważył, nawet AM daje dobrą jakość
    sygnału bo całość jest cyfrowa.
    A wprowadzenie/modyfikacja standardu jest łatwa w rozpropagowaniu, odbiorniki moga
    sie nawet same reprogramować jak sie standard zmieni i nowe ficzery sobie
    implementować:
    -Jakieś katalogi z programami
    -odpowiednik RDS dla sytuacji kiedy nie można pokryć Am-em czy krótkimi falami danego
    terenu.
    -jakieś kanały tekstowe z informacjami itp...

    Pojście w strone jaką sugerujesz jest wykonalne ale sporo gorsze od strony
    uzytkowej/technicznej.

    A coś mi sie nie chce wierzyć że nasza cywilizacja doszła do stanu kiedy taki rodzaj
    usługi nie jest w stanie zostać ogarnięty przez urzędy i dostawców technologicznych.
    Jesli tak jest to wieszczę że ani 100 lat nie potrwa upadek...

  • 37. Data: 2017-01-16 12:33:04
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 16.01.2017 um 12:05 schrieb Marek:

    > Jaka marka, jaki kraj?

    Opel. Niemcy.

    Waldemar

  • 38. Data: 2017-01-16 12:37:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar napisał:

    > Bo mój obecny samochód ma też WiFi. Działa w prawie wszystkich
    > krajach europejskich za wyjątkiem Polski ;-).

    Gdzie takim samochodem da się połączyć się z WiFi? Bywając w krajach
    cywilizowanych nawet mi nie przyszło do głowy próbować, ale może to
    błąd.

    --
    Jarek

  • 39. Data: 2017-01-16 13:29:29
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 16.01.2017 um 12:37 schrieb Jarosław Sokołowski:

    > Gdzie takim samochodem da się połączyć się z WiFi? Bywając w krajach
    > cywilizowanych nawet mi nie przyszło do głowy próbować, ale może to
    > błąd.

    Znaczy ma LTE i jest WiFi-HotSpotem.

    Waldek

  • 40. Data: 2017-01-16 13:31:15
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 16.01.2017 o 11:49 Waldemar <w...@z...fu-berlin.de> pisze:

    > Przenośne radia DAB są dostępne za śmieszne pieniądze (chyba od 10
    > funtów w UK).

    A radia FM za 10 złotych.

    --
    SW3