    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Tue, 27 Sep 2016 03:03:28 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Pascal - ankieta
    From: g...@g...com

    W dniu poniedziałek, 26 września 2016 15:58:43 UTC+2 użytkownik slawek napisał:
    > Pytanie: kto z was osobiście użył w ciągu minionego dziesięciolecia
    > Pascala (ew. Delphi, Free Pascala,...) do czegokolwiek co uważa za
    > sensowne? Ile to było LOC i dlaczego Pascal był lepszy niż np. D czy
    > F albo C?

    Jedyne w liceum coś tam modziłem w Turbo Pascalu i w Delphi
    (a także Visual Basicu i dosowych batchach). Na zaliczenie
    projektu stworzyłem nawet program graficzny pod dosa, działający
    w trybie 13h, ale to nawet pan od informatyki mnie wyśmiał, że
    era dosa się już skończyła i teraz jest era windowsa ;]
    Było to co prawda już jakieś półtorej dekady temu, i nie dawałbym
    temu więcej niż 3 kloce w sumie.

    > IMO Pascal is dead prawie tak jak Algol68 (Fortran to zombi, jest
    > martwy, ale wciąż chodzi). Jeżeli już, miałbym chwytać się za coś z
    > begin i end, to Ada, bo - choć jakaś drętwa - to ma to, tamto i
    > siamto - czego być może nie ma C++ czy PHP.

    Pamiętam anegdotę, że tata kolegi (o kilka lat starszego ode mnie)
    szalenie się oburzał, że w szkole mają się uczyć Pascala, a nie C
    (musiało to być jeszcze pod koniec XX wieku), bo "Pascala nikt
    nie używa".

    Dla mnie osobiście to nie był wielki problem -- programowanie
    i tak sprawiało mi wielką frajdę. Może jedyny minus był taki,
    że jak później uczyłem się C, to miałem przez moment przeświadczenie,
    że wszystkie języki programowania są z grubsza takie same.
    (Refleksja naszła dopiero kiedy zacząłem poznawać Lispa; Prolog,
    z którym miałem wcześniej styczność, nie wydawał mi się prawdziwym
    językiem programowania)

    Mimo tego, w Pascalu pewne rzeczy są zrobione dużo lepiej, niż w C.
    Chociażby to, że operator przypisania nie udaje, że jest operatorem
    porównana. Z dydaktycznego punktu widzenia wydaje mi się to istotne,
    i pozwala uniknąć gópih buenduf, do jakich zachęcają języki wywodzące
    się z C.

    W porównaniu do języków etnicznych, poziom złożoności języków
    programowania jest śmieszny, i szczerze mówiąc marudzenie, że
    po co się mam uczyć w szkole języka, którego "nikt nie używa",
    wydaje mi się dziecinadą.

    > Moim zdaniem ani Pascal, ani Lego, ani Forth nie spełniły pokładanych
    > w nich nadziei. Nie żeby to były złe języki. Ale takie są fakty,
    > indeks tiobe i takie tam.

    Fakty są takie, że przed powstaniem Pascala np. Donald Knuth
    do napisania swojego wielotomowego niedokończonego dzieła "Sztuka
    Programowania" wymyślił własny asembler, MIX, ponieważ w jego
    czasach praktyka była taka, że wszystko programowało się
    w różnych asemblerach, i prawdopodobnie nie chciał się przywiązywać
    do asemblera jakiejś konkretnej maszyny. I niestety pomimo najlepszych
    intencji jego książka jest dziś raczej trudną w czytaniu historyczną
    ciekawostką.

    Natomiast Niklaus Wirth stworzył Pascala i napisał książki, które
    z powodzeniem można stosować w dydaktyce do dziś.

    Nawiasem mówiąc, w indeksie TIOBE pozycja "Delphi/Object Pascal"
    wciąż utrzymuje się w pierwszej dwudziestce (i to bliżej połowy,
    niż końca), toteż język trzyma się raczej mocno.

    > Skąd więc OBECNA popularność Pascala jako np. języka obowiązkowego
    > dla techników-informatyków itp.?!

    Prawdopodobnie stąd, że technika informatyczne to instytucje
    dydaktyczne, a nie ośrodki wytwarzające oprogramowanie, w związku
    z czym ich kryteria wyboru są inne, niż kryteria firm informatycznych
    (gdzie np. kluczowe znaczenie odgrywa intergacja z innymi istniejącymi
    systemami, jak w przypadku C, albo "funkcjonowanie kapitału", jak
    w przypadku Javy)