    From: slawek <f...@f...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Pascal - ankieta
    Date: Tue, 27 Sep 2016 17:03:17 +0200

    On Tue, 27 Sep 2016 03:03:28 -0700 (PDT), g...@g...com
    wrote:
    > Chociażby to, że operator przypisania nie udaje, że jest ope=
    > ratorem
    > porównana. Z dydaktycznego punktu widzenia wydaje mi się to istot=
    > ne,

    Moim zdaniem dyskusja nad wyższością := nad = jest typowym sporem o
    nieistotne detale. Nota bene, klasyczny Basic miał LET, Mathematica
    ma jedno i drugie, ergo to nie jest alternatywa, ale dwie z mnóstwa
    możliwości.

    > po co się mam uczyć w szkole języka, którego "nikt nie =
    > używa",
    > wydaje mi się dziecinadą.

    Nie o to chodzi. Możesz uczyć się czytać egipskie hieroglify (i
    pewnie niektórzy archeolodzy to robią). Ale jak już się nauczysz, to
    raczej nie będziesz zdziwiony że nikt nie będzie chciał ci drukować
    podręcznika ekonomii napisanego przez ciebie pismem hieratycznym.

    Żyjemy w społeczeństwie. Język programowania to także język
    komunikacji czlowiek-czlowiek. Tzn. jakiś programista pisze, a jakiś
    potem to czyta, bo np. poprawia/modyfikuje/debuguje czy cokolwiek.

    Jeżeli wybierze się język niepopularny (a do tego nie oferujący nic w
    zamian), to jest spora szansa na odcięcie się od społeczności. Nie ma
    sensu powtarzać drogi przebytej przez przodków, i to tylko dlatego że
    "łojce pisali w Pascalu".

    Nie udawajmy. Liczą się pieniądze. Jakie można zarobić na Pascalu?

    A aby zaszpanować przed kolegami-gimbusami to Whitespace lepszy.

    > Fakty są takie, że przed powstaniem Pascala np. Donald Knuth
    > do napisania swojego wielotomowego niedokończonego dzieła "Sztuka
    > Programowania" wymyślił własny asembler, MIX, ponieważ =

    Dzieło! No i co osobliwe nieco: DK ma swoją WWW, sam zrobił, i wciąż
    żyje.

    > Nawiasem mówiąc, w indeksie TIOBE pozycja "Delphi/Object Pascal"
    > wciąż utrzymuje się w pierwszej dwudziestce (i to bliże=

    TIOBE robi błąd traktując C, C++ i C# jako odrębne języki. Jeżeli się
    je wysumuje (pomijając Awk), to biją nawet Javę.

    Nie w tym rzecz. Istotne jest że szczątkowa popularność Pascala
    bierze się z mniemania iż jest szczególnie dobry do nauki
    programowania. Gdyby nie to byłby w okolicach Algolu 68.

    Właśnie to co mnie interesuje teraz to odpowiedź na pytanie: jakie
    poważne projekty zrealizowano w Pascalu po roku 2005?