    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Wed, 28 Sep 2016 00:58:55 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Pascal - ankieta
    From: g...@g...com

    W dniu środa, 28 września 2016 07:34:03 UTC+2 użytkownik slawek napisał:

    > Masz jakieś konkretne obiektywne dane? Czy też po prostu wiesz to z
    > własnego ze szkołami (teraz?) kontaktu?

    W swoich analizach oparłem się na danych dostarczonych przez Ciebie.
    Gdybyś jednak przeczytał kolejne zdanie, pewnie zorientowałbyś
    się, że rzeczywiste dane nie mają znaczenia dla istoty mojej
    wypowiedzi.

    > Opanowanie języka programowania następuje po wielu latach. Jak nie
    > śnisz w tym języku, to znaczy że go jeszcze nie umiesz.

    To, ile czasu wymaga opanowanie języka programowania, zależy bardzo
    mocno od samego języka programowania. Na przykład BASIC dostarcza
    tylko garstkę podstawowych konstrukcji, która pozwalała wielu dzieciakom
    pisać fajne programy.
    Z drugiej strony, zrozumienie działania słowa kluczowego "static"
    w języku C jest już dużo trudniejsze, ale nie ma związku z samym
    programowaniem, ale raczej z komponowaniem systemów, i doskonale
    można sobie radzić bez niego.
    O nauce C++ nie będę nawet wspominał, bo rzeczywiście to jest
    język, którego poznanie wymaga dużo więcej pracy, niż jakiegokolwiek
    innego języka, z jakim miałem w życiu styczność.

    Co do śnienia, to chyba mamy inne doświadczenia. Nigdy nie śniłem
    w Pascalu ani w C, ani w Pythonie, ani w Bashu, ani w Perlu.

    Choć w sumie może masz rację, bo ja robię tak, że staram się pisać
    swoje programy po polsku albo w jakimś pseudokodzie (czy to w głowie,
    czy w komentarzach), a później je przepisuję na taki czy inny
    język programowania.
    Czasem, jeśli problem jest szczególnie trudny czy skondensowany,
    używam notacji matematycznej, robiąc różne skróty notacyjne.
    Kiedy proces jest gotowy, przepisuję na taki język programowania,
    który najlepiej pasuje do kontekstu, w jakim rozwiązuję problem.

    [Czasem też może zauważam, że używanie języka naturalnego jest
    trochę nieporęczne, i dużo mniej czasu zajmuje mi wyrażenie
    jakiejś myśli w Lispie.]

    > Przez
    > kilkanaście minut to możesz przepisać Helloworda na kartkę papieru,

    kilkanaście minut to chyba w brainfucku

    > bo już zaciągnięcie i instalacja kompilatora/czegokolwiek dłużej
    > trwa.

    Czas instalacji kompilatora/czegokolwiek, to co innego, niż to,
    o czym mówiłem. Podczas pisania programu może się zdarzyć np. awaria
    prądu, albo zawieszenie komputera, ale to nie ma związku z tematem.

    Zresztą wystarczy wejść np. na https://repl.it/languages

    > Po kilku godzinach potrafisz coś. Ale jeszcze za mało, aby
    > umieć zastosować nowy język w sytuacjach problemowych. Czyli trochę
    > za mało do profesjonalnych zadań.

    Cóż, wygląda na to, że po prostu mamy inne doświadczenia
    z programowaniem. Zdarzyło mi się w moim smutnym życiu pisać
    nawet programy w C# (którego PRZENIGDY się nie uczyłem),
    i nie choć moja metodologia pracy polegała na tłumaczeniu
    zdań języka angielskiego na C# za pośrednictwem
    google/stackoverflow, nie mam podstaw żeby sądzić, że to były
    złe programy.