  • 51. Data: 2016-06-24 12:01:25
    Temat: Re: Perfect - Ale w koło jest wesoło... Skąd takie słowa?
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:576ceaab$0$651$65785112@news.neostrada.pl...
    > Nie żebym wiedział, tylko teraz przeglądając internet ponoć była wersja
    > "elektronik dłubie w chlewie".
    >
    > Jak zwykle grupa zatoczyła wielkie koło, ale wróciła do tematyki grupy. Bo
    > ten elektronik o chlewa to jak najbardziej do tematyki grupy pasuje. :-)

    Dlatego się tutaj zapytałem :) Zastanawiam się, czy nie było tu inspiracji,
    bądź jakiegoś powiązania, z nieżyjącym już Janem (nie A.P.) Kaczmarkiem,
    który był elektronikiem z wykształcenia.
    Coś wam ciekawego znalazłem jego autorstwa: (jedno i to samo, tylko nie
    wiem, które najbliższe pierwotnego kształtu, to może się sklei z tego
    oryginał?)
    http://www.trioda.com/forum/viewtopic.php?p=71558&si
    d=6342c5aa06902a7b8bf70c9068a9c872#p71558
    http://plmiscelektronika.elektroda.pl/plmiscelektr/2
    005_10/2005_10279.htm

    Ludzie, którzy podniecają się swoim IQ, to frajerzy.
    (C) Stephen Hawking

  • 52. Data: 2016-06-24 12:03:07
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "__Maciek" <i...@c...org> napisał w wiadomości

    > [...]
    >
    > Eee... to było o Łuczniku i maszynie do szycia.

    Ja to spotkałem w chyba 4 wersjach...

  • 53. Data: 2016-06-24 12:05:43
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    > Prosta sprawa -- wystarczy za pomocą technologii GMO dodać
    > im geny szpinaku. Szpinak ma dużo żelaza.

    No właśnie, nie ma (badacze się pieprznęli z przecinkiem za bardzo w prawo i
    powtarzano to przez lata)... Natomiast obciąża nerki i układ moczowy, bo
    cechuje się zawartością kwasu szczawiowego.

  • 54. Data: 2016-06-24 12:15:58
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    > Eee, to chyba niemożliwe. Francuzi czytają i wymawiają co trzecią
    > literkę, którą piszą.

    Nie o to chodzi. Wiem, że np. piszą merci beaucoup, a mówią mehsi boku
    (niektórzy nawet charczą, jak hebrajczycy). Chodzi o to, że owo "mehsi boku"
    jest słyszalne każdą literkę osobno i razem jednocześnie. Że po prostu jest
    słyszalna każda literka, która usłyszana ma być. Ale jeśli ktoś naumie się
    po włosku, czy po rumuńsku, to i z francuskim kłopotów mieć nie będzie.

  • 55. Data: 2016-06-24 12:26:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

> [...]
    > prostu jest słyszalna każda literka, która usłyszana ma być. Ale jeśli
    > ktoś naumie się po włosku, czy po rumuńsku, to i z francuskim kłopotów

    Rumuni są na drugim biegunie. Wyeliminowali wszystkie zbędne literki.
    Nawet pozbyli się "ch" i wszędzie piszą "h", co czasem wygląda dziwnie.

    --
    Jarek

  • 56. Data: 2016-06-24 12:29:12
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Rumuni są na drugim biegunie. Wyeliminowali wszystkie zbędne literki.
    > Nawet pozbyli się "ch" i wszędzie piszą "h", co czasem wygląda dziwnie.

    Tam krucjata Stokrotki się powiodła?! :-)

    Robert

  • 57. Data: 2016-06-24 12:38:53
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    > Rumuni są na drugim biegunie. Wyeliminowali wszystkie zbędne literki.
    > Nawet pozbyli się "ch" i wszędzie piszą "h", co czasem wygląda dziwnie.

    Pisownia, to pisownia, to w sumie pewien kod, bo trzeba jakoś oddać słowo.
    Więcej wychodzi jednak z wymowy.
    Pismo nie odda akcentu dialektu, próbuje się wprawdzie umlautami i
    diakrytykami, ale to też tylko proteza. Nie odróżnisz w piśmie, czy gada
    ktoś z Mazowsza, Małopolski, Śląska, czy Pomorza, jeśli używa wyrazów z
    ogólnej polszczyzny, a wymawiając je (tylko)akcentuje w sposób
    charakterystyczny dla swojej gwary. Jak powie "Wyindywidualizowaliśmy się z
    rozentuzjazmowanego tłumu prestidigitatorów", to jak usłyszysz, odróżnisz.
    Jak zapisze, nie odróżnisz. Inna sprawa, gdy użyje wyrazu
    charakterystycznego dla gwary - to od razu złapiesz, która to - śląska,
    kaszubska, czy któraś z okolic Podlasia, itd.
    Jeszcze jakaś marka, zdaje mi się z któregoś z krajów bałtyckich, też jest
    pisana "Tehnika", wiem, że takiej czasem używa Tesco, ale cuś mi mówi, że to
    nie jedyna marka "Tehnika".

  • 58. Data: 2016-06-24 12:41:18
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2016-06-24 11:57, Ghost wrote:
    (ciap)

    > I nadal rosła, po upadku doszła do ponad 40%

    Pamiętam swój ból jak mi opóźnili wypłatę stypendium (z fabryki czołgów).

    Włodek :-(

  • 59. Data: 2016-06-24 12:52:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

    > Tam krucjata Stokrotki się powiodła?! :-)

    Z pozoru tak to wygląda. Ale rzeczywistość jest inna. Rumuński ze
    wszystkich nowożytnych języków najbliższy jest historycznej łacinie.
    Składniowo, bo leksykalnie mocno podszedł słowiańszczyzną. No i na
    dość długi czas oderwał się od swych korzeni -- z geopolitycznych
    względów przez wieki ta "łacina" pisana była cyrylicą. Dopiero sto
    kilkadziesiąt lat temu przywrócono mu alfabet łaciński. Wtedy jednak
    łączność z dawnymi łacińskimi zapisami i regułami dawno była zerwana.
    Zdecydowano się na zwykłą prostą transliterację. Tam, gdzie była bukwa
    "x", dano "h". Więc teraz pisze się na przykład "tehnika". Tam, gdzie
    było "ż", jest "j". Buda na samochód w wielu językach zwie się "garage"
    lub bardzo podobnie. Po rumuńsku jest "garaj".

    W chorwackim jest stokrotkowo. I to też wynika z transliteracji z
    cyrylicy, jeszcze późniejszej. Język słowiański, więc transliteracja,
    inaczej niż w rumuńskim, poszła pod prąd. Zresztą już po niej była
    tam kolejna reforma ortografii, bardzo tę stokrotkową przypominająca.
    Żadnych problemów to nie rozwiązało -- są dyslektycy, słowniki trzeba
    mieć pod ręką, błąd ortograficzny popełnić może nawet łatwiej niż po
    polsku.

    --
    Jarek

  • 60. Data: 2016-06-24 12:55:03
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-06-24 o 12:38, HF5BS pisze:

> [...]
    > charakterystycznego dla gwary - to od razu złapiesz, która to - śląska,
    > kaszubska, czy któraś z okolic Podlasia, itd.

    Masz na myśli np środek? Albo batarejka? Żywy język :)

    Pozdrawiam

    DD