  • 81. Data: 2016-06-27 14:36:24
    Temat: Re: Perfect - Ale w koło jest wesoło... Skąd takie słowa?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
    l...
    Pan Adam Wysocki napisał:
    >Pong. Czyli tenis, czy pigpong, jak kto woli. Znany od początku lat
    >'70.

    Uwaga, bo sa dwie.

    Zapewne nie masz tej na mysli
    https://www.youtube.com/watch?v=s2E9iSQfGdg

    Komputer analogowy - te integratory ladnie rysuja parabolki :-)

    >W przypadku
    >ZX81 podziw mój bierze się stąd, że trzy układy scalone (CPU, RAM i
    >ROM)
    >wzięto po prostu z półki, a czwarty zaprojektowano w sposób bardzo
    >oszczędny.

    Wczesniej byl ZX80, w ktorym zrobiono to z TTL. Stad i oszczednosc.

    >A jednak wyszedł z tego porządny komputer.

    ZX81 ? Polemizowalbym troche. Szczegolnie, ze rok pozniej wyszedl
    Spectrum.
    A potem Atari potanialo do 70$.

    >Nie muszę sobie wyobrażać. Pierwszy raz podróżowałem na Zachód w
    >czasie
    >maksimum pongowego szaleństwa. W każdej knajpie stały automaty, a
    >przy
    >nich kolejka młodych ludzi gotowych przepuścić wszystkie swoje
    >pieniądze,
    >by tylko poodbijać tę piłeczkę.

    Szal byl troche pozniej i u nas, ale wtedy to bylo troche wiecej gier.
    Co ciekawe - nie wszystkie komputerowe.

    Nas to ominelo, ale ciekawie poczytac na wiki, jak to zrobili gre na
    128 bajtach ramu.
    Nawet nie KB, tylko po prostu bajtach.

    J.

  • 82. Data: 2016-06-27 15:31:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

    > ULA?

    Taką nazwę dano mu w ZX Spectrum. W ZX-81 był bezimienny, albo nazywał
    się jakoś inaczej. Nie pamiętam.

    --
    Jarek

  • 83. Data: 2016-06-27 15:49:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Wczesniej byl ZX80, w ktorym zrobiono to z TTL. Stad i oszczednosc.

    Bardzo dobra droga -- najpierw zrobić coś z dostępnych elementów,
    optymalizować działanie, a na koniec stworzyć porządny układ.

    > ZX81 ? Polemizowalbym troche. Szczegolnie, ze rok pozniej wyszedl
    > Spectrum. A potem Atari potanialo do 70$.

    No więc te późniejsze mnie tak nie zachwyciły. W nich już było
    naćkane sporo różnych kostek, całkiem nie ta prostota.

> [...]
    >
    > Nas to ominelo, ale ciekawie poczytac na wiki, jak to zrobili
    > gre na 128 bajtach ramu. Nawet nie KB, tylko po prostu bajtach.

    Napisałem na to ZX-81 jedną taką. Może z pięć linijek basica. Wiele
    z dostępnego kilobajta ramu nie zużywała. Ale znakomicie służyła do
    odreagowania ówczesnej rzeczywistości -- trzeba było zrzucić z mostu
    cegłę na jadący niżej samochód zomowców.

    --
    Jarek

  • 84. Data: 2016-06-27 16:30:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Pan J.F. napisał:

    >Bardzo dobra droga -- najpierw zrobić coś z dostępnych elementów,
    >optymalizować działanie, a na koniec stworzyć porządny układ.

    Raczej zrobic cos co dziala z dostepnej bazy, sprzedac, a potem zrobic
    wersje 2.0.

    >No więc te późniejsze mnie tak nie zachwyciły. W nich już było
    >naćkane sporo różnych kostek, całkiem nie ta prostota.

    Ale komputer to z nich jednak lepszy wychodzil :-)

> [...]
    >odreagowania ówczesnej rzeczywistości -- trzeba było zrzucić z mostu
    >cegłę na jadący niżej samochód zomowców.

    Ja napisalem "rozbijanie muru".
    To jednak kilkaset bajtow programu wymagalo, a dodatkowo 768 B pamieci
    ekranu.
    Fakt, ze taka cegla i samochod to mogal wymagac mniej.

    Tym niemniej - potem w komputerze bylo 16, 32 czy 64KB ram i zycie
    stalo sie piekniejsze :-)
    Choc sprzetowe sprite'y tez upiekszaly.

    J.

  • 85. Data: 2016-06-27 16:40:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale komputer to z nich jednak lepszy wychodzil :-)

    Robiący lepsze wrażenie. Na tych, co to komputer pierwszy raz zobaczyli
    u siebie w domu. Na kimś, kto wielokrotnie widywał "prawdziwe komputery"
    wrażenie robił czynnik "takie proste, a działa jak prawdziwy". Bo czym
    innym, to żadne Spectrum czy Atari nie mogło imponować.

    --
    Jarek

  • 86. Data: 2016-06-27 23:09:28
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości

    > Ja tam zawsze slyszalem "Elektronik w radiu grzebie", dopiero pozniej
    > przeczytalem, ze chodzilo o kradniecie w Tewie.

    Ja "kradnie w Tewie", może dlatego, że wyjątkowo, jestem słuchowcem...?
    Nawet teraz specjalnie odpaliłem, że może jednak nie... ale ewidentnie, ani
    "w radiu", ani "grzebie", kilka razy, nawet interpretację naginałem, żeby
    usłyszeć "w radiu grzebie", nic, elektronik ukradł w Tewie... i już. Choć
    trudno mi powiedzieć, czy nie byla inna sesja nagraniowa, gdzie zaśpiewali
    "w radiu grzebie", ale, nie trafiłem na rezultaty takiej sesji.

    --
    Ludzie, którzy podniecają się swoim IQ, to frajerzy.
    (C) Stephen Hawking

  • 87. Data: 2016-06-27 23:36:11
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    > W czasie nagrywania programu na mgnetofon monitor pokazywał latające
    > po ekranie pasy -- to był produkt uboczny operacji nagrywania. Wszyscy
    > to widzieli. Ale podczas normalnego pokazywania obrazu na ekranie, na
    > wyjściu magnetofonowym też pojawiał się sygnał -- również jako produkt
    > uboczny wyświetlania. Nikt tego rzecz jasna nie nagrywał. A to był
    > właśnie niemodulowany sygnał wizyjny. O tym mało kto wiedział (podobno
    > tylko ja).

    Ładowanie programu
    https://www.youtube.com/watch?v=clmjQrG-UPg
    https://www.youtube.com/watch?v=ztkQMjdPtuQ
    https://www.youtube.com/watch?v=k_Vvul-INT4

    Nie znalazłem w drugą stronę.

  • 88. Data: 2016-06-28 00:40:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Ładowanie programu
    > https://www.youtube.com/watch?v=clmjQrG-UPg
    > https://www.youtube.com/watch?v=ztkQMjdPtuQ
    > https://www.youtube.com/watch?v=k_Vvul-INT4
    >
    > Nie znalazłem w drugą stronę.

    Teraz mi się przypomniało, że mam w swoich zasobach coś takiego:

    http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?c=2
    85

    Możliwościami obliczeniowymi przypomina ZX-81, pochodzi też z podobnego
    okresu. Ale jednak... No, wsponiałem już, że jak na mój gust, to te
    możliwości naówczas takie złe nie były. W przypadku tego komputera warto
    zwrócić uwagę na cenę. Nie wszyscy dziś pamiętaja kurs franka francuskiego,
    więc wyjaśnię, że to około 12 tysięcy złotych. Dzisiaj, bo trzydzieści
    lat temu znaczyło to więcej. Ale być może wtedy cena ta robiła mniejsze
    wrażenie, niż "pierszy komputer osobisty w cenie poniżej stu funtów".

    --
    Jarek

  • 89. Data: 2016-06-28 08:53:33
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

> [...]
    > okresu. Ale jednak... No, wsponiałem już, że jak na mój gust, to te
    > możliwości naówczas takie złe nie były. W przypadku tego komputera warto

    Posunąłbym się dalej - na tamte czasy programiści, projektanci programów,
    stron, baz danych, itd. jednak chyba musieli bardziej zwracać uwagę na bądź
    co bądź, ułomności systemu, na/w którym się poruszają. Pamięć kosztowała
    dużo, więc te same funkcje trzeba było zmieścić w mniejszej objętości. I
    paradoksalnie - często programy mimo, że na gorszym sprzęcie, chodziły
    jednak szybciej, żwawiej, etc. Wspominam te czasy, gdy NT4 z 48 MB ram robił
    mi więcej, niż dziś XP z 2 giga. Bo dziś pamięć jest (względnie) tania,
    procki szybkie i mocne, No to jadziem, panie Zielonka, jak śpiewano podczas
    okupacji, hulaj dusza, piekla nie ma. Na dzień dobry najbardziej gówniany
    programik, podgląd w menedżerze, jak to paskudnie nazwał M$ i już, 100 MB
    poszło. W rezultacie, jedna gra przrglądarkowa, 10 otwartych stron i fiut,
    100% obciążenia proca, dysk mało na orbitę nie wyleci, bo tak młóci
    swapem... Jedna gierka i 10 stronek, kurnawafel...

> [...]
    > lat temu znaczyło to więcej. Ale być może wtedy cena ta robiła mniejsze
    > wrażenie, niż "pierszy komputer osobisty w cenie poniżej stu funtów".

    Bo wtedy optymalizacja była koniecznością. Dziś jest zapewne "no kurwa
    kazali mi, to zoptymalizuję".
    Program o mentalności
    10 LET k=0
    20 LET k=k+1
    30 PRINT k;
    40 GO TO 20
    (wersja z ZX Spectrum, ale i na C64 wklepie się bez zmian, przy czym można
    wtedy opuścić LET i scalić GO TO - BTW. na GO TO i GOTO, są osobne tokeny...
    Ale działają tak samo)
    kompilator obudowuje mnóstwem zbędnych bibliotek, czego jeszcze i już,
    megabajty lecą. A pamięć, choć tańsza, nadal uważam, że jest cenna.
    A mój C64 potrafił się z kompletnym programem do Packet-Radio i
    środowiskiem, zamknąć w 64 kB pamięci (sam C64 ma jej całej ok. 90 kB).
    Jeszcze DOSowy BayCom był w miarę chudy...
    Można dziś programować chudo, acz dobrze i skutecznie. Tylko się chyba nie
    chce...?
    Tyle wspominek...

    --
    Ludzie, którzy podniecają się swoim IQ, to frajerzy.
    (C) Stephen Hawking

    PS Zalety dzisiejszego programowania oczywiście widzę, ale mnie zastanawia
    jego obudowywanie w zbędności...

  • 90. Data: 2016-06-28 09:41:08
    Od: "Ghost" <n...@d...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup

    Ghost <n...@d...pl> wrote:

    >Gra na TTL-ach? Jakiego rodzaju to byly gry?

    Bardzo wiele począwszy od Ponga

    >Ciezko mi to sobie wyobrazic...

    Zatem nigdy nie byłbyś Woźniakiem :-)