-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
atman.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit0.net!newsreader4.netcologne.de
!news.netcologne.de!nx01.iad01.newshosting.com!newshosting.com!newsfeed.neostra
da.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neostrad
a.pl.POSTED!not-for-mail
Date: Sun, 21 Sep 2014 20:05:24 +0200
From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.3; WOW64; rv:24.0) Gecko/20100101
Thunderbird/24.6.0
MIME-Version: 1.0
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Pomiar "zagrzania" turbiny
References: <lvm2md$kbg$1@node2.news.atman.pl>
In-Reply-To: <lvm2md$kbg$1@node2.news.atman.pl>
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 49
Message-ID: <541f1365$0$2237$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 89-77-179-152.dynamic.chello.pl
X-Trace: 1411322725 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 2237 89.77.179.152:52032
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2545025
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2014-09-21 10:26, BartekK pisze:
> Jest sobie wysilona benzyna.
> Powstaje pytanie - jak (sensownie) zmierzyć zagrzanie turbiny, a
> bardziej - jej wystygnięcie. Taka bardziej inteligentna wersja turbotimera.
>
> 1. gdzie i co mierzyć
> 2. w jakim zakresie będą wyniki ;) by dobrać odpowiedni sensor
>
> Pomiar obudowy części gorącej - ma dość dużą bezwładność cieplną, i nie
> wiem jak się przekłada na grzanie się wirnika?
Myślę że dla takiego zastosowania, spokojnie można założyć że
temperatura obudowy jest wystarczająco zależna od temperatury wszystkich
innych elementów, żeby użyć jej, jako najprostszej do zmierzenia.
Ustawiłbym temperaturę wyłączenia silnika trochę wyżej niż ta do której
docelowo dochodzi turbina chodząc na wolnych obrotach i tyle :-)
Może nie będzie to najdokładniejszy pomiar świata, ale za to najprostszy.
> Zaproponowałem na początek - pomiar różnic temperatury oleju (wężyków z
> olejem) smarującego wirnik, na wejściu i wyjściu, z czego można ładnie
> wywnioskować ogólną temperaturę (na wyjściu lub średnia z obu) oraz czy
> stygnie czy się grzeje (różnica lub gradient tej różnicy).
> Po przemyśleniu - może wystarczyłby pomiar temperatury na wyjściu i
> analiza jej zmian - logiczne że jak spada, to stygnie ;)
Jeszcze musisz uwzględnić że na wolnych obrotach ciśnienie oleju w
magistrali znacznie spada, a więc i przez turbinę wolniej płynie, co z
kolei spowoduje że temperatura oleju na wyjściu z turbiny będzie wyższa.
W sumie mogłoby się okazać że można zrobić jeszcze jedną przydatną
funkcję - przy bardzo gorącej turbinie, lekko podnieść obroty biegu
jałowego.
> Olej w silniku nie przekracza mi raczej 120'C (a jak przekroczy - to na
> chwilę, może do 125'C), ale powstaje pytanie - na ile temperatury oleju
> z turbiny są wyższe niż olej w samym silniku (pomiar na podstawce filtra
> oleju)? Jeśli bym się zmieścił do 125'C to mogę użyć wygodnych scalonych
> czujników dallasa (chodzą -55 do +125), jeśli bedzie wyżej - trzeba iść
> w termistory ntc albo termopary, a to dużo większy problem kalibracyjny
> itd.
Skoro przed turbiną masz 125C, no to na pewno za turbiną się w 125C nie
zmieścisz.
Mierzyłem ostatnio temperaturę turbiny (z zewnątrz) pirometrem, a był to
mało wysilony turbodiesel (2.4 - 140KM), a i tak bez żadnego pałowania
obudowa miała 350-400C.
Następne wpisy z tego wątku
- 21.09.14 21:02 BartekK
- 21.09.14 21:25 BartekK
- 21.09.14 21:47 Tomasz Pyra
- 21.09.14 22:59 Lewis
- 22.09.14 00:21 megrimsES
- 22.09.14 10:27 X-Man
Najnowsze wątki z tej grupy
- ZŁOMNIK o pracy w TVN TURBO, nowych przepisach i współczesnej motoryzacji. Turbo Taryfa!
- Samo rozładowywanie baterii trakcyjnej w elektryku.
- Będziemy się znowu zrzucać na elektryki...
- Dwukabinowy Citroen - dziwadło pod zabudowę spec
- Czy dopłaty do używanych elektryków z Niemiec będą również do czterokołowców lekkich?
- IZERA CD.
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Opel? Ale jaki Opel?? A może nie Opel?
- IZERA - A może jedna Tusk nie ZDOŁA tego ZAORAĆ
- Koniecznie potrzebuję kampera...
- naprawa zamka
- Jaką kamerkę samochodową polecacie?
- Jaką kamerkę samochodową polecacie?
- Lunar Rover był elektrykiem. Ważył 35 kg Zasięg 80 km Na Księżycu w 1971 r.
Najnowsze wątki
- 2024-05-18 Warszawa => Mid PHP Developer (Laravel) <=
- 2024-05-18 Warszawa => Software .Net Developer <=
- 2024-05-18 Warszawa => Mid/Senior QA Engineer <=
- 2024-05-18 Ulm => Solution Architect (sichere Kommunikation und IoT-Loesungen <=
- 2024-05-18 Katowice => Head of Virtualization Platform Management and Operating S
- 2024-05-18 Warszawa => SAP WM Consultant / Execution <=
- 2024-05-18 Wrocław => Consultant/Implementer Comarch ERP XL <=
- 2024-05-18 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-05-18 Warszawa => Account Manager (Recruitment Services) <=
- 2024-05-18 Łódź => Salesperson - CRM Systems <=
- 2024-05-18 Łódź => Handlowiec - Systemy CRM <=
- 2024-05-17 ZŁOMNIK o pracy w TVN TURBO, nowych przepisach i współczesnej motoryzacji. Turbo Taryfa!
- 2024-05-17 Białystok => DevOps Engineer Conexa First (Contractor) <=
- 2024-05-17 Warszawa => Starszy inżynier oprogramowania (Rust) <=
- 2024-05-17 Zabrze => Junior HelpDesk <=