  • Data: 2014-09-21 21:02:38
    Temat: Re: Pomiar "zagrzania" turbiny
    Od: BartekK <s...@d...org> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-09-21 o 20:05, Tomasz Pyra pisze:
    > Myślę że dla takiego zastosowania, spokojnie można założyć że
    > temperatura obudowy jest wystarczająco zależna od temperatury wszystkich
    > innych elementów, żeby użyć jej, jako najprostszej do zmierzenia.
    > Może nie będzie to najdokładniejszy pomiar świata, ale za to najprostszy.

    > W sumie mogłoby się okazać że można zrobić jeszcze jedną przydatną
    > funkcję - przy bardzo gorącej turbinie, lekko podnieść obroty biegu
    > jałowego.
    To już jest w sofcie ecu - nie tyle termicznie dla turbiny, co ciśnienie
    oleju jest utrzymywane/korygowane - podczas rozgrzewania się spada na
    jałowych, więc jałowe są odpowiednio zwiększane wg temperatury oleju.
    Nie potrzeba wiele, zwiększenie obrotów o 200-400 już wystarcza.

    > Skoro przed turbiną masz 125C, no to na pewno za turbiną się w 125C nie
    > zmieścisz.
    Tak, ale turbina jest smarowana na wyjściu z pompy olejowej i po
    (zewnętrznej) chłodnicy oleju, więc powinno być o kilka stopni mniej. Z
    pirometrem ciężko coś pod maską zawalczyć - wszystko zbyt gorące, i zbyt
    gęsta plątanina rurociągów, spróbuję z kamerą termowizyjną.

    > Mierzyłem ostatnio temperaturę turbiny (z zewnątrz) pirometrem, a był to
    > mało wysilony turbodiesel (2.4 - 140KM), a i tak bez żadnego pałowania
    > obudowa miała 350-400C.
    No to nieźle (albo źle). EGT (w kolektorze wydechowym) mi nie przekracza
    700-800'C więc licząc że od zewnątrz kolektor i turbina jest całkiem
    dobrze chłodzona i oddaje ciepło, a dodatkowo wodą i olejem, to są to i
    tak podejrzanie wysokie temperatury. No ale czy diesel (przy słabej
    ilości wtrysku, bo jak piszesz - bez pałowania) nie ma tego samego co
    benzyna, tzn gdy ilość powietrza do paliwa rośnie (bo paliwa mało, bo
    nie pałujesz, a w dieslu ilość powietrza nie jest zmniejszana
    przepustnicą, najwyżej słabszym ładowaniem turbo), to temperatura spalin
    rośnie?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173