  • 31. Data: 2011-10-13 17:03:11
    Temat: Re: Predkosciomierz
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello masti,

    Thursday, October 13, 2011, 4:38:58 PM, you wrote:

    > w niemczech zalecana jest odległość w metrach równa połowie prędkości w
    > kmh. Czyli w tym wypadku 60m. Zalecenie ma wsparcie w postaci madatów.

    Ale nie dotyczy wyprzedzania.

    > wyprzedzanie przy 120kmh 10m za poprzedzającym pojazdem?
    > ciekawe kiedy kogoś zabijesz

    Kiedyś w końcu musze się znaleźć w takiej a nawet mniejszej
    odległości. Inaczej nie ma mowy o wyprzedzaniu.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 32. Data: 2011-10-13 17:12:12
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Thu, 13 Oct 2011 17:03:11 +0200 osobnik zwany RoMan
    Mandziejewicz wystukał:

    > Ale nie dotyczy wyprzedzania.

    oczywiście, że nie

    > Kiedyś w końcu musze się znaleźć w takiej a nawet mniejszej odległości.
    > Inaczej nie ma mowy o wyprzedzaniu.

    ja to zrozumiałem, ze obaj są na lewym. Czyli "podwójne" wyprzedzanie.

    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 33. Data: 2011-10-13 17:31:59
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Mlody kierowca, szczegolnie ten po zreformowanej szkole
    > I co Wy na to?

    Młody kieowca z reguły w ogóle nie patrzy na prędkościomierz
    ;-)

  • 34. Data: 2011-10-13 17:35:00
    Od: to <t...@x...abc>

    begin Robert_J

    > Młody kieowca z reguły w ogóle nie patrzy na prędkościomierz ;-)

    Ja nadal nie patrzę. ;-)

  • 35. Data: 2011-10-13 17:39:17
    Od: DoQ <p...@g...com>

    > Chyba masz popsute bo u mnie jest pińcet
    > http://piro90.wrzuta.pl/obraz/1k53SFqK3Rz/bugatti_ve
    yron_licznik_koni

    O fak, kontrolka EPC - czuć że to VW ;)

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 36. Data: 2011-10-13 18:09:46
    Temat: Predkosciomierz
    Od: "Tornad" <w...@a...com>

    > Pójdźmy dalej - niech będą kolory różowy (dla blondynek z tipsami) oraz

    > czarny z mrugającymi czaszkami po przekroczeniu 200km/h.

    > Zależność prędkości i powagi wypadku jest mocno dyskusyjna, zależy od

    > samochodu, warunków i tego, w co się wali. Niejeden zmarł po uderzeniu

    > 70km/h w drzewo, a inny szczęściarz przeżył waląc w coś 160. Na jakiej

    > podstawie to wyskalujesz? 90 to alarm pomarańczowy, 91 już poważny?

    > Pozdrawiam,

    > Kamil
    Dziekuje za odzew i wyrazenie swej opinii.
    Ano wlasnie. Nawet tak wydawaloby sie doswiadczony kierowca jak Ty pisze, ze
    zaleznosc predkosci od powagi wypadku jest dyskusyjna. Moim zdaniem jest
    bezdyskusyjna i oczywista. Takie jest prawo fizyki i zadna uchwala czy dekret
    tego nie zmieni. Ale to prawo trzeba znac i wykorzystac bo zmienic sie nie da.
    Niektore firmy go wykorzystuja np wydluzajac droge zgniotu czyli hamowania w
    czasie zderzenia, ktora ma sie konczyc przed silnikiem. Nie dotyczy to malucha
    oczywiscie:)
    Ja podalem tylko idee, optymalna skala nie musi byc taka jak z grubsza
    opisalem. xcisle kwadratowa. Jej nieliniowosc musi byc okreslona na podstawie
    statystyk co nie powinno byc trudne ze wzgledu na duza ilosc danych...
    Te kolorki sa chyba zbedne i byc moze nawet szkodliwe, gdyz kierowca rzutem
    oka na licznik ma sie zorientowac w sytuacji a percepcja kolorow trwa zncznie
    dluzej niz polozenia wskazowki. Dlatego m.in. w wiekszosci samochodow
    zrezygnowano z predkosciomierzy cyfrowych gdyz badania odruchow wyklazaly, ze
    kierowca czy pilot samolotu traci kilkakrotnie wiecej milisekund
    na "przetworzenie" liczbowej wartosci predkosci czy wysokosci odczytanej w
    okienku w porownaniu z lokalizacja czy katem odchylenia wskazowki.
    To znacznie wieksze wychylenie wskazowki przy wiekszych predkosciach ma temu
    sprzyjac; kierowca wczesniej podejmie decyzje co zrobic aby w zaistnialej
    sytuacji wyjsc z najmniejsza szkoda.
    Mysle, ze takie predkosciomierze bylyby stosowane od poczatku ery motoryzacji
    gdyby nie fakt, ze mechaniczne nieliniowe przetworzenie predkosci na
    wychylenie wskaznika bylo praktycznie niemozliwe. Obecnie w dobie
    wszechogarniajacej elektroniki jest to dziecinnie proste.
    Pzdr
    Tornad

  • 37. Data: 2011-10-13 18:14:01
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2011-10-13 11:35, szerszen pisze:
    > Użytkownik "Jacek" <n...@g...com> napisał w wiadomości
    > grup dyskusyjnych:j7635f$mem$...@n...task.gda.pl...

    > z tego co widuję wprowadzony w niektórych nowych samochodach, może
    > niekoniecznie w postaci migania stopów, ale przy gwałtownym hamowaniu
    > automatycznie załączają się awaryjne

    Od dawna stosowane - sygnalizacja hamowania awaryjnego. Bardzo mądry
    wynalazek.

  • 38. Data: 2011-10-13 18:28:51
    Od: "Tornad" <w...@a...com>

    > Wyobrażam sobie jak to by miało wyglądać, ale sama wyobraźnia mi nie

    > wystarcza do zobrazowania jaki wycinek tarczy będzie zajmowała prędkość

    > dajmy na to od 0 do 30km/h jeżeli cała tarcza(~300st) będzie wyskalowana

    > do ~250km/h? Nie chce mi się liczyć, nie mam czasu teraz.

    > Obawiam się że prędkość w niskim zakresie może stać się mało czytelna

    > przy nieco szybszych samochodach - braknie tarczy.

    Sluszna uwaga czy watpliwosc. Otoz ja podalem idee, rzeczywisty ksztalt skali
    w sensie jej "do kwadratu predkosci" nie musi byc scisle przestrzegany. Mozna
    ja zaprojektowac jako funkcje mv2/3 lub nawet przez 4 aby na koncu tej sakli
    zmiescic dowolnie wieksze wartosci predkosci. Albo tez zamiast potegi 2 we
    wzorze wprowadzic np. eksponent 1.5. Rowniez uzyska sie nieliniowos ale
    lagodniejsza. To musi opracowac firma na podstawie statystyk czy nawet
    odczucia pewnej liczby kierowcow, ktorych odczucie mozna potraktowac jako
    zaawansowane obliczenia komputerowe. Te odczucia beda moze bardziej wiarygodne
    od obliczen komputerowych gdyz one uwzglednia wiele dodatkowych danych
    doswiadczalnych zakodowanych w mozgu, czego komputer nie potrafi. To tak nieco
    filozoficznie.
    Oczywiscie przy malych predkosciach gdzie skala bedzie zageszczona, ze byc
    moze nie zmieszcza sie tam nawet wszystkie malutkie wartosci predkosci, skala
    bedzie mniej czytelna. Ale z mojego doswiadczenia wynika, ze przy malych
    predkosciach nigdy na licznik nie patrze; moja uwaga skupia sie wtedy na tym
    jak i czy mozna np wyprzedzc zawalidroge lub aby nie wjechac w gleboka dziure.
    Zatem nie bedzie to wielka wada.
    Dziekuje za wyrazenie swej opinii.
    Pzdr.
    Tornad

  • 39. Data: 2011-10-13 18:42:33
    Od: Shrek <u...@d...invalid>

    On 2011-10-13 16:59, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Smiley dotyczył utrudniania jedynie - reszta jest całkiem poważna.
    > Mniejsze szkody będą przy mniejszej odległości.

    Zależy. W końcu po coś twój poprzednik hamował.

    Shrek.

  • 40. Data: 2011-10-13 18:45:18
    Od: "Tornad" <w...@a...com>

    > A ja proponuję logarytmiczną!

    > Uzasadnienie: czowiek odbiera różnicę między dwoma bodźcami proporcjonalnie

    > do stosunku ich wartości, a nie do różnicy między nimi. Czyli logarytmicznie.

    > Zmiana np. z 50 na 60 wydaje się względnie podobna, jak ze 100 na 120.

    > Wszelkie skale dotyczące odbieranych bodźców, np. natężenia dźwięku

    > czy światła są logarytmiczne.

    > Druga sprawa, że jeśli by zrobić skalę taką jak proponujesz, czyli
    kwadratową,

    > np. z vMax=250, to prędkość 50km/h wypadnie zaledwie w... 4% jej długości :)

    > Czy w komplecie będzie lupa?

    Dzieki za odzew, ciesze sie ze dyskusja dla mnie cenna, sie rozkrecila.
    Na Twoje sluszne uwagi odpowiedzialem przed chwila Albercikowi prosze
    zagladnij tam bo szkoda czasu na powtarzanie.
    Skala logarytmiczna nie strasz:) to tez wzialem pod uwage; mlodzi ludzie w
    Polsce po reformie szkolnictwa wprowadzonej na wzor hamerykanski tym razem,
    nie wiedza co to jest logarytm i z czym sie go je...
    W sumie jesli na osi odcietych zaznaczysz kat wychylenia wskazowki a na
    rzednych predkosc to wyjdzie prawie na to samo. Z tym, ze skala eksponencjalna
    umozliwia prostsze empiryczne jej wymodelowania w sensie, ze nie musi to byc
    scisle "do kwadratu" lecz do jakiejs potegi miedzy 1 a 2. Wtedy skala, jej
    nieliniowosc, sie zlagodzi tak, ze predkosc 40 wyjdzie dla kata 15 stopni a i
    160 sie jesszcze na niej zmiesci, tak szacunkowo oczywiscie.
    Dzieki za odzew i wyrazenie swej opinii.
    Pzdr
    Tornad