    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Przezroczyste aluminium
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Tue, 18 Aug 2015 00:06:56 +0200

    Dnia Mon, 17 Aug 2015 12:54:42 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Przy zbytku wolnego czasu zamodeluję to, ale tak na oko, to przy
    > rozszerzalności alonu 8.5 raza większej i module Younga 4.6 raza
    > większym, możesz się spodziewać naprężeń cieplnych 40 razy wyższych
    > niż w kwarcu. A wytrzymałość na ściskanie wyższa tylko 2.4 raza.

    Nie rozumiesz - ja przewiduje, ze wcale nie bedzie naprezen.

    Wez plaska okragla plytke, ustal gradient temperatur, jedna strona sie
    powiekszy, a druga nie. To sie plytka wygnie - i naprezen nie ma.

    I tylko zbyt solidne mocowanie na obwodzie moze ja polamac, bo
    uniemozliwi swobodne wygiecie brzegow.

    > Blacha się chętnie odkształca plastycznie, nie pęka krucho.
    >Cegła szamotowa ma bardzo niską rozszerzalność cieplną, na dodatek ujemną.

    Dodatnia czy ujemna - nadal naprezenia.

    > Szyba przez którą patrzysz na ulicę może mieć nawet 40% kryształu w objętości.

    To od kiedy szyba jest "ceramiczna" ? Powyzej 40% ?

    > Zależy jaka reakcja. Najczęściej ten reaktor trzeba podgrzewać
    > do bardzo wysokiej temperatury, jednocześnie pompując substraty
    > do bardzo wysokiego ciśnienia, wtedy reakcja zachodzi ślicznie.

    Sa i takie, ale czy na pewno potrzebuje UV ?

    > Od ręki miałbym zastosowanie na 1400, klientów jest cała kolejka,

    No, przy 1400 to promieniowania sporo.
    Ale tez i scianka wymiennika niezle promieniuje :-)

    > Ale wszystko jest relatywne. Nierdzewka może sobie się rozszerzać,
    > bo ma od tego alonu 1.7 raza mniejszy moduł Younga, a poza tym jest

    Ale jak pisalem - jesli moze sie rozszerzac, to i naprezen nie ma.

    Gorzej jak nie moze, bo np roznie nagrzewane, polowa sie rozszerza,
    polowa nie ...

    J.