    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Start agregatu z lodówki bez PTC
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Sun, 22 May 2016 14:53:43 +0200

    Dnia Sat, 21 May 2016 21:44:42 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):
    > Agregat ma dwa uzwojenia - robocze (podłączone na stałe podczas pracy) i
    > rozruchowe (podłączone przez pozystor). Wygląda to tak (schemat z sieci):
    > http://www.chmurka.net/r/kompresor.jpg
    >
    > I tu pojawiają się moje pytania. Dwa.
    > 1. Po co tam jest ten kondensator? To wielki (fizycznie) kondensator o
    > małej wartości, ma 5 uF i zajmuje dużo miejsca (pewnie musi wytracić
    > trochę mocy)... Czytałem gdzieś, że on tworzy przesunięcie fazowe, ale o
    > co dokładnie chodzi? Jaka jest jego rola, jaka jest konsekwencja jego
    > braku?

    Ogolnie - takie silniki (lepiej) dzialaja, jesli w srodku powstanie
    "wirujace pole magnetyczne", czyli wektor pola sie obraca.
    Mozna to zrobic trzema cewkami zasilanymi z trzech faz, mozna dwiema
    cewkami obroconymi wedle siebie - ale trzeba je zasilic pradami
    przesunietymi w fazie. I kondensator sluzy do przesuwania.
    Bardzo czeste rozwiazanie. I mocy nie marnuje, bo kondensator z natury
    ma wspolczynnik strat bardzo maly.

    W tym momencie to ja sie zastawiam po co tam ten PTC :-)
    Przy zwarciu kondensatora przesuniecie fazy nie powstaje.
    Dawniej wykorzystywano rozne rezystancje uzwojen i wynikle z tego
    przesuniecie - ale wtedy kondensatora nie bylo.

    Kompresor wymaga duzego momentu do startu ?
    I ten PTC go zapewni - bez przesuniecia fazy ?

    > Co się wiąże z pkt 2 i 3 - chcę sobie zrobić ustrojstwo, które przy
    > starcie agregatu będzie na chwilę (2-3 sekundy?) załączało uzwojenie
    > rozruchowe, a potem je odłączało. Przekaźnikiem. Kondensator zostawię,
    > nie wiem po co on jest, ale skoro jest, to pewnie ma być :)

    Bodajze dawniej byl stosowany wlasnie wylacznik rozruchowy
    (odsrodkowy).

    > Ale może np. PTC jest
    > łagodniejszy dla kompresora? Może podłączenie uzwojenia rozruchowego
    > bezpośrednio do 230V może je przeciążyć?

    Lagodnosc bez znaczenia, ale zimny opor tego PTC moze byc dosc
    istotny.

    Moze go zostaw - tylko podlaczaj przekaznikiem na pare sekund, potem
    odlacz, to ostygnie i bedzie gotow do nastepnego rozruchu.

    > 2. Czy ten kondensator nie pogryzie się z przekaźnikiem? Niby nie widzę,
    > w jaki sposób miałby się pogryźć, a nawet pomoże mu, likwidując łuk przy
    > rozłączaniu, ale może czegoś nie widzę...

    Jesli przekaznik zalaczysz, a kondensator bedzie naladowany, to mu
    troche styki podgrzeje ...

    J.