  • 101. Data: 2011-05-03 12:08:26
    Temat: Re: Starzenie metalu
    Od: "lukaszPK" <l...@W...gazeta.pl>

    Konrad Anikiel <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > obliczenia (dostarczone przez wytworcow celem uzyskania akceptacji)
    > metoda elementow skonczonych. Byla to w zasadzie notatka jednego z
    > inspektorow, poznanskiego bodajze inspektoratu, ktory jako jedyny mial
    > pojecie o tym, wiec do kolegow napisal instrukcje mniej wiecej
    > tlumaczaca jakie kryteria powinny byc zademonstrowane. Pod tym sie
    > podpieczetowal jakis dyrektor i zrobili z tego oficjalny (ale
    > wewnetrzny) dokument. Dzieki temu ze to mialem, zaden inspektor nie
    > mogl mnie odeslac do diabla kiedy ja cos porachowalem MESem :-)

    Dobre :) JA miałem okazję rozmawiać z człowiekiem, który pamiętał czasy
    wprowadzenia obliczeń wg UDT. Jak to studenci poprawiali błędy, dobierali sami
    współczynniki i jak to niektóre błędy do dziś nie zostały uwzględnione...

    Teraz dużo się zmieniło. Mam styczność z pewnymi osobami z UDT-CERT. Muszę
    przyznać, że rozmowa z nimi (nawet jak zwracają mi dokumentację ze względu na
    jakiś mój błąd :D ) to czysta przyjemność. Znają dobrze nie tylko PN-EN
    13445-3, ale też ASME. Oprócz tego ich wiedza nie ogranicza się wyłącznie do
    "znajomości norm". Nie wiem czy tak jest we wszystkich jednostkach, ale w tej
    z którą mam do czynienia jest naprawdę wysoki poziom.

  • 102. Data: 2011-05-03 12:30:15
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On May 3, 1:08 pm, "lukaszPK" <l...@W...gazeta.pl> wrote:

> [...]
    > "znajomości norm". Nie wiem czy tak jest we wszystkich jednostkach, ale w tej
    > z którą mam do czynienia jest naprawdę wysoki poziom.

    Ja o malo sie nie zaangazowalem w pomysl (ludzi z Gdanska) zrobienia
    akredytacji ASME dla UDT. Jest w Polsce coraz wiecej agencji
    inspekcyjnych, znam je wszystkie w jakims tam stopniu, ale UDT bylby
    murowanym sukcesem komercyjnym. Niestety, ktos (chyba wysoko we
    wladzach) wystraszyl sie i nic z tego nie wyszlo...
    Konrad

  • 103. Data: 2011-05-03 16:15:55
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 3 May 2011 04:46:34 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:
    >[...] Dzieki temu ze to mialem, zaden inspektor nie
    >mogl mnie odeslac do diabla kiedy ja cos porachowalem MESem :-)

    Ale tak prawde mowiac Konradzie - to jaka masz pewnosc ze ten MES
    dobrze policzyl ? Szczegolnie gdy dodatkowo nie mozesz ufac
    procesorowi w swoim komputerku ? :-)

    J.

  • 104. Data: 2011-05-03 16:25:21
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 3 May 2011 11:31:27 +0000 (UTC), wrote:

    >Jednostka notyfikowana może być obojętnie z którego kraju (TUV, UDT itp.).

    TUV akurat jest niemiecki wiec to niczego nie dowodzi.
    Pytanie brzmialo czy UDT mogl zostac jednostka notyfikowana przed
    wejsciem polski do UE, ot tak, zeby 1 maja 2004 moc wystawiac stosowne
    zaswiadczenia.

    >Ale
    >w Polsce często korzysta się z UDT-CERT, bo jak można zauważyć przez lata
    >korzystało się z obliczeń i wytwarzania wg WUDT-UC. Więc jeśli aparat podlega
    >pod dyrektywę, ale nie znamy normy PN-EN 13445, to wówczas nie ma konieczności
    >stosowania właśnie tych norm zharmonizowanych i możemy użyć do tego przepisów
    >WUDT-UC (również do wytwarzania). Dlaczego? Bo: jak wykazało wieloletnie
    >doświadczenie, przepisy dozoru technicznego w dziedzinie projektowania [...]

    No tak, tylko ze Unia nas nie zaatakowala z Nienacka - wiadomo bylo ze
    kiedys do niej dolaczymy, potem znana byla nawet dokladna data,
    wiadomo bylo ze wtedy trzeba bedzie stosowac zharmonizowane normy i
    mozna sie bylo do tego spokojnie przygotowac przez kilka lat.

> [...]
    >dyrektywy 97/23/WE.
    >Tylko, że uznanie tej dobrej praktyki zależy wyłącznie od jednostki
    >notyfikowanej. I teraz wyobraź sobie, że sprawdza to TUV. Biorąc pod uwagę
    >normy ADM, to widząc te proste wzorki z WUDT-UC, które nie uwzględniają wielu
    >dodatkowych obciążeń to można się spodziewać, że TUV od ręki odrzuci
    >prawidłowość tych obliczeń, bo ich po prostu nie zna. Łatwiej im będzie
    >nakazać wykonać aparat i obliczenia wg PN-EN 13445 niż samemu analizować
    >WUDT-UC. Dlatego taką dokumentacje daje się do UDT-CERT, który nie będzie

    Ja sie nie znam, ale ta dyrektywa to pewnie nie tylko wymog "dobrej
    praktyki projektowej", ale przede wszystkim obowiazek stosowanie norm
    zharmonizowanych. I tu UDT moze nie miec nic do gadania - albo jego
    wymogi pokrywaja z tymi normami, albo trzeba je zmienic.

    J.

  • 105. Data: 2011-05-03 16:28:23
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 3 May 2011 04:30:44 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:

    >Ale ja nie mowie ze tu ktos kogos oszukal- po prostu nasz rzad nie
    >wynegocjowal. Pewne dobrze poinformowane zrodla (nazwiska znane do
    >wiadomosci redakcji) dostrzegly w tym jakies interesowne zaniechanie,
    >ale kto dzisiaj dojdzie?

    Ale nie jestem przekonany czy w ogole powinien negocjowac.

    >UDT na ten przyklad akredytacje tak sobie zalatwil ze byl legalnym NB
    >od pierwszego dnia, ale wszystkim wytworcom w kraju nie zrobia
    >przeciez certyfikatow w jeden dzien. Bajzel byl jak po wojnie!

    No i pytanie czy nie mogl sie postarac o notyfikacje wczesniej.

    J.

  • 106. Data: 2011-05-03 16:31:26
    Od: " " <l...@W...gazeta.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Ale tak prawde mowiac Konradzie - to jaka masz pewnosc ze ten MES
    > dobrze policzyl ? Szczegolnie gdy dodatkowo nie mozesz ufac
    > procesorowi w swoim komputerku ? :-)
    >
    > J.

    Ja MES nie liczę, ale niektórych rzeczy inaczej nie da się policzyć. Nie wiem
    jak to jest w innych przepisach niż PN-EN, czy Eurocode, ale w tych
    wymienionych buduje sie model wg. pewnych wyznaczonych kryteriów. Więc trudno
    się tu pomylić. Głownie chodzi mi o sytuacje, gdy w grę wchodzi zakres
    nieliniowy. Zaś dla zakresy sprężystego w sposób dość łatwy idzie sprawdzić
    wyniki z algorytmem PN-EN i mając już takie doświadczenie można spokojnie
    liczyć MES.

    Ale ciekawi mnie to, że wynik obliczeń może zależeć od procesora... Ja
    myślałem że od procesora to zależy prędkość przeprowadzonych obliczeń. Ale nie
    znam się, więc nie podejmuje tematu :)

  • 107. Data: 2011-05-03 16:43:39
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On May 3, 5:28 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ale nie jestem przekonany czy w ogole powinien negocjowac.

    Pare innych rzeczy wynegocjowal, ale minister przemyslu dal dupy i w
    kraju o silnym przemysle chemicznym olano urzadzenia cisnieniowe...

    > No i pytanie czy nie mogl sie postarac o notyfikacje wczesniej.

    Mogl sie postarac i sie postaral ale z jakichs powodow prawnych
    ktorych nie pamietam (to nie byl moj problem) kwit dostali z data 1
    maja. I tak dobrze, bo inni sie z tym bujali jeszcze wiele miesiecy.
    Konrad

  • 108. Data: 2011-05-03 16:46:19
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On May 3, 5:15 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale tak prawde mowiac Konradzie - to jaka masz pewnosc ze ten MES
    > dobrze policzyl ? Szczegolnie gdy dodatkowo nie mozesz ufac
    > procesorowi w swoim komputerku ? :-)

    W zyciu jest kilka rzeczy co do ktorych mozna miec pewnosc- MES do
    nich niestety nie nalezy. Juz od roku sie bujam, bo w robocie dostalem
    zadanie bojowe napisac procedure V&V (verification and validation)
    wszelakiego softwaru uzywanego w biurze konstrukcyjnym. Jak narazie
    mam tytul :-)
    Konrad

  • 109. Data: 2011-05-03 16:49:30
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On May 3, 5:25 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > zharmonizowanych. I tu UDT moze nie miec nic do gadania - albo jego
    > wymogi pokrywaja z tymi normami, albo trzeba je zmienic.

    Podstawowy rygor to ocena zgodnosci i uzywanie modulow, w ktorych
    musisz w odpowiedni sposob wspolpracowac z nobo. Z tego wynika tysiac
    innych konsekwencji, ale mozna miedzy nimi lawirowac.
    Konrad

  • 110. Data: 2011-05-03 16:53:47
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On May 3, 5:31 pm, " " <l...@W...gazeta.pl> wrote:
    > Ale ciekawi mnie to, że wynik obliczeń może zależeć od procesora... Ja
    > myślałem że od procesora to zależy prędkość przeprowadzonych obliczeń. Ale nie
    > znam się, więc nie podejmuje tematu :)

    Sa tam jakies roznice w wynikach dzialan arytmetycznych, jedne
    procesory sa bardziej dokladne od innych i moze sie okazac ze na
    dwusetnym miejscu po przecinku dostaniesz inna cyfre. Jak to
    niebotycznie pomnozysz przez jakas ogromna liczbe to roznica moze byc
    znaczaca. A MES potrafi mnozyc albo dzielic bardzo wielkie i bardzo
    male liczby. Ludzie ktorzy te programy pisza wiedza o tym doskonale,
    wiec nie ma czym sie podniecac...
    Konrad

    PS zaczniesz sie kiedys podpisywac pod swoimi postami?