  • 51. Data: 2011-04-26 18:59:53
    Temat: Re: Starzenie metalu
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 26 Apr 2011 04:35:44 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:

    >No ale nie obawiasz się chyba niewłaściwego doboru materiałów
    >konstrukcyjnych przez inżynierów np. w Boforsie?

    No nie, chodzi mi tylko o to czy metal z wiekiem staje sie gorszy.
    Wiemy ze w okresie kilkudziesiecie lat raczej sie nie obserwuje ..
    ale dluzsze okresy Boforsa nie interesuja :-)

    J.

  • 52. Data: 2011-04-26 19:51:58
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 26 Apr 2011 08:10:05 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:
    >Ja nie mam nic przeciwko lukom. Bardzo lubię firmy w których nikt nie
    >wie jak rozwiązywać proste problemy. Kocham wręcz dyrektorów którzy
    >tak zarządzają działami firm że mało kto ten bajzel ogarnia. Bo dzięki
    >nim ktoś jeszcze na świecie zatrudnia dobrych inżynierów i chce/musi
    >(niepotrzebne skreślić) odpowiednio im płacić. Im większy w firmie
    >pierdolnik tym trudniej na twoje miejsce nająć taniego Chińczyka.
    >Chińczyk za Chiny nie dałby rady :-)

    Uwazaj uwazaj - co bedzie jak Chinczyk u siebie zacznie robic bez luk
    ? :-)

    J.

  • 53. Data: 2011-04-26 21:58:45
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Apr 26, 7:59 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > No nie, chodzi mi tylko o to czy metal z wiekiem staje sie gorszy.

    Generalnie tak. Różnych procesów korozji jest tyle że jakaś tam
    ostrożność jest uzasadniona.

    > Wiemy ze w okresie kilkudziesiecie lat raczej sie nie obserwuje ..

    ...czego?

    > ale dluzsze okresy Boforsa nie interesuja :-)

    No właśnie. Co interesuje konstruktora to ja wielkiej wiedzy nie mam,
    ale po mojemu najważniejsze mechanizmy zniszczenia / parametry
    projektowe lufy armatniej to doraźna wytrzymałość na ciśnienie (setki
    MPa), wytrzymałość zmęczeniowa (niskocyklowa), erozja w początkowej
    części gdzie tempertura i ciśnienie mają najwyższe wartości,
    odpuszczające działanie temperatury, umacniające działanie impulsowych
    naprężeń, co tam jeszcze? Nie bardzo sobie wyobrażam jakie zjawiska
    metalurgiczne (jeśli wykluczymy korozję, bo założyłeś że armata jest
    zakonserwowana) mogłyby mieć jakiś wpływ na pogorszenie czegokolwiek.
    To nie samolot, myszy nie zeżrą :)
    Konrad

  • 54. Data: 2011-04-26 22:00:35
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Apr 26, 8:51 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Uwazaj uwazaj - co bedzie jak Chinczyk u siebie zacznie robic bez luk
    > ? :-)

    Będzie drogi.
    Konrad

  • 55. Data: 2011-04-27 21:24:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Czy takie zjawisko ma miejsce ?

    Przykładowo przepisy dotyczące konstruowania kotłów i zbiorników
    ciśnieniowym mają we wzorach parametry uwzględniające właśnie naddatek na
    zdarzenie się materiału.

  • 56. Data: 2011-04-28 06:15:11
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    wiadomościnews:iorcd6$4s0$1@news.onet.pl...

    > Przykładowo przepisy dotyczące konstruowania kotłów i zbiorników
    > ciśnieniowym mają we wzorach parametry uwzględniające właśnie naddatek na
    > zdarzenie się materiału.

    Jakie przepisy i w jakich wzorach?
    Konrad

  • 57. Data: 2011-04-28 12:16:54
    Od: "Alex Sharon" <a...@s...ca>

    .googlegroups.com...
    wrote:
> [...]
    >
    > Przykładowo przepisy dotyczące konstruowania kotłów i zbiorników
    > ciśnieniowym mają we wzorach parametry uwzględniające właśnie naddatek na

    ----

    Serwus,

    Porusz: ASME dokument STP-PT-024, Development of basic time-dependent
    allowable stresses for creep range in ASME BPVC Section VIII, Division 1
    Te obliczenia na pelzanie sa wlasnie stosowane w ASME VIII/1, i sa
    ograniczone 100 000 godzinami lub 11 (z malym hakiem) lat
    Mozna nazwac to "starzeniem" urzadzenia, w rzeczywistosci zas chodzi o
    "przydatne" zycie bijlera czy zbiornika.
    Kazdy inzynier powinien i tym pamietac i w ofercie dla klienta zaznaczyc
    projektowany czas 'zycia' urzadzen kotlowych i rurociagow.

    Alec

  • 58. Data: 2011-04-28 12:29:08
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Apr 28, 1:16 pm, "Alex Sharon" <a...@s...ca> wrote:
    > Te obliczenia na pelzanie sa wlasnie stosowane w ASME VIII/1

    Nie sa ani w SecVIII-1 ani w zadnej innej konstrukcyjnej.

    Czy moglbys powiedziec jak pelzanie (plus zmeczenie o ktorym
    zapomniales wspomniec) wplywa na metal zakonserwowany i stojacy sobie
    w magazynie?

    Konrad

  • 59. Data: 2011-04-28 12:34:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com>
    >...czego?

    Znaczacego pogorszenia wlasciwosci metalu .

> [...]
    >jest
    >zakonserwowana) mogłyby mieć jakiś wpływ na pogorszenie

    zmiany fazowe, migracja domieszek, krystalizacja, rozpad
    krysztalow, narost - sie niestety nie znam, jakby wiedzial ze
    zachodza albo nie zachodza to bym sie nie pytal :-)

    Ale sobie przypomnialem jeszcze jedno zjawisko - whiskersy.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Whisker_(metallurgy)
    http://nepp.nasa.gov/whisker/background/

    http://www.google.pl/search?q=tin+whisker

    To swinstwo potrafi urosnac milimetr rocznie - strach pomyslec co
    by bylo z armata czy mostem.
    Na szczescie w stali nie zachodzi lub zachodzi bardzo powoli.

    Swoja droga to kilka komputerow naprawilem za pomoca odkurzacza - i
    to chyba jeszcze olowiowych.

    J.

  • 60. Data: 2011-04-28 12:38:37
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Apr 28, 1:34 pm, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
    > zmiany fazowe, migracja domieszek, krystalizacja, rozpad
    > krysztalow, narost - sie niestety nie znam, jakby wiedzial ze
    > zachodza albo nie zachodza to bym sie nie pytal :-)

    Chyba trzeba by zacząć od gatunku stali używanej na lufy. Ktoś wie?
    Nie mam czasu szukać...
    Konrad