  • 61. Data: 2011-04-28 13:17:13
    Temat: Re: Starzenie metalu
    Od: "Alex Sharon" <a...@s...ca>

    "Konrad Anikiel" <a...@g...com> wrote in message
    news:6097f45f-769d-4a87-9749-f20bd4e2ed75@l6g2000vbn
    .googlegroups.com...
    On Apr 28, 1:16 pm, "Alex Sharon" <a...@s...ca> wrote:
    > Te obliczenia na pelzanie sa wlasnie stosowane w ASME VIII/1

    Nie sa ani w SecVIII-1 ani w zadnej innej konstrukcyjnej.

    Czy moglbys powiedziec jak pelzanie (plus zmeczenie o ktorym
    zapomniales wspomniec) wplywa na metal zakonserwowany i stojacy sobie
    w magazynie?

    Konrad

    --
    Dopuszczalne naprezenia na pelzanie, ktore sa zawarte w Section IID sa
    oparte na publikacji ASME STP-PT-024. Przy obliczeniach naprezen przyjeto

    Appendix 1 ASME IID zanacza, ze do obliczen nsprezen w temperaturach
    podwyzszonych wybiera sie najnizsza z nastepujacych czterech:

    (1) the allowable stress given by the criteria based on yield and ultimate
    strength,

    (2) 67% of the average stress to cause rupture in 100,000 hours,

    (3) 80% of the minimum stress to cause rupture in 100,000 hours

    (4) 100% of the stress to cause a minimum creep rate of 0.01%/1000 hours.

    Sa to podstawowe dane w zrozumieniu filozofii przy projektowaniu urzadzen
    wg. ASME VIII/1

    Obliczenia 100,000 odnosi sie wylacznie do czasu eksploatacji urzadzenia w
    procesie., magazynowanie zas czy eksploatacja urzadzen w nizszych
    temperaturach nie wchodzi w rachube.

    Alec

  • 62. Data: 2011-04-28 13:25:06
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Apr 28, 2:17 pm, "Alex Sharon" <a...@s...ca> wrote:
> [...]
    > (0.01% @ 1000 godzin). Wartosci w tabelach Section IID, ktore sa z kolei sa
    > uzywane w Section VIII/1 wlaczaja rowniez naprezenia na pelzanie.

    A obliczenia? Gdzie sie w SecVIII-1 oblicza cokolwiek na pelzanie?
    Twierdzisz ze te obliczenia sa stosowane w SecVIII-1, czy mozesz
    powiedziec gdzie?

> [...]
    >
    > Sa to podstawowe dane w zrozumieniu filozofii przy projektowaniu urzadzen

    Slicznie, ale co to obchodzi konstruktora ktorego przepisy sa w
    SecVIII-1 i powtarzam nie maja *ZADNYCH* formul na projektowanie z
    uwzglednieniem pelzania...

    > Obliczenia 100,000 odnosi sie wylacznie do czasu eksploatacji urzadzenia w
    > procesie., magazynowanie zas czy eksploatacja urzadzen w nizszych
    > temperaturach nie wchodzi w rachube.

    Magazynowanie nie wchodzi w rachube... Niedopuszczalne jest?!

    Konrad

  • 63. Data: 2011-04-28 13:42:09
    Od: "Alex Sharon" <a...@s...ca>

    "Konrad Anikiel" <a...@g...com> wrote in message
    p.googlegroups.com...
> [...]

    A obliczenia? Gdzie sie w SecVIII-1 oblicza cokolwiek na pelzanie?
    Twierdzisz ze te obliczenia sa stosowane w SecVIII-1, czy mozesz

    Otworz paragraf UG-23, "Maximum Allowable Stress values" o zabacz przy
    okazji adnotacje No. 9

  • 64. Data: 2011-04-28 13:46:28
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Apr 28, 2:42 pm, "Alex Sharon" <a...@s...ca> wrote:
> [...]
    > powiedziec gdzie?
    >
    > Otworz paragraf UG-23, "Maximum Allowable Stress values" o zabacz przy

    A co uzytkownik Sekcji VIII-1 ma z ta informacja wedlug Ciebie zrobic?
    Co konkretnie i w jaki sposob ma policzyc?
    Konrad

  • 65. Data: 2011-04-28 14:27:45
    Od: "Alex Sharon" <a...@s...ca>

    "Konrad Anikiel" <a...@g...com> wrote in message
    x.googlegroups.com...
> [...]

    A co uzytkownik Sekcji VIII-1 ma z ta informacja wedlug Ciebie zrobic?
    Co konkretnie i w jaki sposob ma policzyc?

    W Section VIII/1 nie sa przeciez podane wartosci naprezen.
    Uzytkownik wiec dobiera te wartosci z Appendix 1 of ASME Section II wg
    zaprojektowanego materialu i zadanej temperatury.

    Ale uzytkownik powinien wiedziec, skad nogi wyrastaja, i w jaki sposob te
    wartosci dostaly sie do tabeli, i to, ze pelzanie zostalo juz w nich
    uwzglednione.
    Ja moich inzynierow, ktorzy uzywaj programow komputerowych do obliczen
    baniakow, zmuszam dla praktyki do obliczen na piechote i wyjasnien w jaki
    sposob dobrali materialy, naprezenia, wspolczynniki bezpieczenstwa, dodatki
    na korozje, erozje, metod inspekcji (NDE), testingu oraz ekonomiczne
    uwarunkowanie.

    Obecnie ASME I (Power Boilers), rurociagi wg ASME B31.1 oraz nuklearne
    przepisy ASME NH, juz uzywaja pelzanie w przepisach.
    Podobnie w EN 13445 ASME, gdzie naprezenia sa rowniez zaleza od czasu.
    Dodatkowo, uwzglednia sie fakt ciaglego monitorgu "in-service"
    Inny sprawa to rowniez obliczenia wytrzymalosci spawow w podwyzszonych
    temperaturach

    Alec

  • 66. Data: 2011-04-28 15:37:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w
    On Apr 28, 1:34 pm, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Chyba trzeba by zacząć od gatunku stali używanej na lufy. Ktoś
    >wie?
    >Nie mam czasu szukać...

    Ta lufa to tak tylko przykladowo byla.
    W kazdym badz razie wnioskuje ze o stali w ogolnosci nikt nic zlego
    nie slyszal, poza tym co JAM przypomnial.

    J.

    P.S. wyklad na studium wojskowym:

    ... lufy karabinow i pistoletow sa wytwarzane ze stali
    analogicznej.
    -panie plk, co to jest stal analogiczna ?
    -no wiecie, to jest stal o podwyzszonej wytrzymalosci .. dobra na
    lufy.

    [przewraca kartke konspektu] ".. jak na lufy dzial i mozdzierzy".

  • 67. Data: 2011-04-28 15:42:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    On Apr 27, 10:24 pm, "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    wrote:
    > Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomościnews:iorcd6$4s0$1@news.onet.pl...

    > Przykładowo przepisy dotyczące konstruowania kotłów i zbiorników
    > ciśnieniowym mają we wzorach parametry uwzględniające właśnie naddatek na
    > zdarzenie się materiału.

    Jakie przepisy i w jakich wzorach?

    Nie wiem jak teraz, ale te 20 lat temu, jak się tym ostatni raz zajmowałem,
    to się to nazywało zdajesie wytyczne do projektowania kotłów. Taka
    książeczka formatu A5 gdzie było po kolei jak kocioł liczyć. Wydawane to
    było przez UDT.

  • 68. Data: 2011-04-29 12:20:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w

> [...]
    > zajmowałem, to się to nazywało zdajesie wytyczne do projektowania
    > kotłów. Taka książeczka formatu A5 gdzie było po kolei jak kocioł

    Nadal sa wydawane, teraz jest tylko jakis inny numerek wersji.

    Ale o ile pamietam to sie nie nazywa "na starzenie", tylko naddatek
    na to zeby mimo wad materialu nie zabraklo.
    A wady sa na etapie produkcji (niedokladnosci wykonania itp) oraz
    pozniejsze - rdza, wzery.

    J.

  • 69. Data: 2011-04-29 14:15:51
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > zeby mimo wad materialu nie zabraklo.
    > A wady sa na etapie produkcji (niedokladnosci wykonania itp) oraz

    Jak się dokładnie nazywa, to ja już po tylu latach nie pamiętam, bo to
    znowu istotnego znaczenia nie miało. W każdym razie idea zabiegu jest taka,
    że się uwzględnia, że w wyniku czasu własności wytrzymałościowe elementów
    ulegną pogorszeniu.

  • 70. Data: 2011-04-29 16:28:42
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Fri, 29 Apr 2011 14:20:57 +0200, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > na to zeby mimo wad materialu nie zabraklo.
    > A wady sa na etapie produkcji (niedokladnosci wykonania itp) oraz

    Erozja i korozja w trakcie eksploatacji.

    W przypadku kominów stalowych uwzględnia się, że gorące,
    często agresywne chemicznie, spaliny zmniejszą znacząco grubość
    rury. Problem jest na tyle duży, że obecnie najczęściej rura do
    odprowadzania spalin nie jest częścią nośną konstrukcji. Kiedyś
    komin stalowy to była rura z odciągami, teraz najczęściej jest to
    rura wsadzona w kratownicę.

    AMX

    --
    adres w rot13