  • 11. Data: 2023-09-07 02:03:12
    Temat: Re: TIG vs reszta
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-09-06, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Wiele spawarek jest DC, ale prąd pulsujący. Zanikający do zera,
    > albo tylko troche.

    To chyba (hałasowi) nie robi, jesli częstotliwość/moc wystarczająco
    duża.

    > Ale teraz modne inwertorowe, to na wiekszej czestotliwosci pracuja.
    >
    > TIG chyba ma jakies ambitne przetwornice.

    A lampy łukowe jakoś mocno hałasują?

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2023-09-07 17:23:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 07 Sep 2023 00:03:12 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > To chyba (hałasowi) nie robi, jesli częstotliwość/moc wystarczająco
    > duża.

    Moc dostarczana do łuku pulsuje, a to IMHO powino dzwięk jakis
    generowac.

    > A lampy łukowe jakoś mocno hałasują?

    Tam jest łuk w szklanej bańce.
    https://www.youtube.com/watch?v=_no27WMAAMY
    Ta wygląda na bezgłośną - ale inne rzeczy hałasują, np wiatrak
    zasilaza :_)

    Otwarty łuk to chyba tylko jeszcze w radzieckich reflektorach
    lotniczych. A tam tez wszystko inne halasowało

    https://youtu.be/CmFy8XT_yKE?t=195

    Cichutki ... ale tez w solidnej obudowie...

    J.

  • 13. Data: 2023-09-08 02:15:18
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-09-07, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Moc dostarczana do łuku pulsuje, a to IMHO powino dzwięk jakis
    > generowac.

    Niekoniecznie. Hałas jest zapewne wynikiem ruchu gazów. Jeśli całość nie
    zmienia istotnie temperatury to MZ nie musi jakoś mocno hałasować. Co
    innego jesli puls jest obliczony własnie na spowodowanie dłuższej
    przerwy. W laserach (obróbce) czesto tak jest. Przy spawaniu nie mam
    pojęcia.

    > Tam jest łuk w szklanej bańce.
    > https://www.youtube.com/watch?v=_no27WMAAMY
    > Ta wygląda na bezgłośną - ale inne rzeczy hałasują, np wiatrak
    > zasilaza :_)

    No ale jakby hałasowało na poziomie wiatraka to by nikt nie nazwał tego,
    ze hałasuje :) Nie przy spawaniu. Jakis dzwiek wydaje na pewno.

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2023-09-08 11:09:31
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 08 Sep 2023 00:15:18 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    >
    > No ale jakby hałasowało na poziomie wiatraka to by nikt nie nazwał tego,
    > ze hałasuje :) Nie przy spawaniu. Jakis dzwiek wydaje na pewno.

    W starych projektorach filmowych (kinowych 35mm) gdzie były węglowe
    elektrody w powietrzu, to było słychać dość ciche uuuuuu.
    Po tym dźwięku na słuch (oczywiście po nabyciu wprawy) regulowało się
    odległość elektrod. Regulowało się stosunkowo często, bo się wypalały.
    Nowsze rozwiązanie to kolby ksenonowe, które teoretycznie wytrzymywały ok.
    2 tys. godzin.
    Kolby są praktycznie bezgłośne, oczywiście poza zapłonem, gdzie słychać
    trzask lub trzaski (gdy pierwsza iskra nie zajarzy łuku).
    Wydaje mi się (ale już nie pamiętam), że większe kolby typu 5 czy 8kW już
    było słychać. Były taki np. a Gigancie we Wrocławiu.
    W mniejszych kinach stosowało się najczęściej od 2 do 3 kW.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 15. Data: 2023-09-08 11:17:47
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-09-08, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > było słychać. Były taki np. a Gigancie we Wrocławiu.
    > W mniejszych kinach stosowało się najczęściej od 2 do 3 kW.

    A tu uuu to nie prędzej jakieś trafo pod obciążeniem?

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2023-09-08 13:46:48
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 08 Sep 2023 09:17:47 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > A tu uuu to nie prędzej jakieś trafo pod obciążeniem?

    Raczej nie - trafa stały w innym pomieszczeniu. Natomiast AP5 był na tyle
    prostym projektorem (w porównaniu do AP6x, AP7x), że "nic" nie miał z
    elektryki w sobie.
    Oczywiście mówię o odpaleniu łuku przed włączeniem silnika, bo przy silniku
    to już słabo było słychać, a w czasie projekcji w ogóle - mechanizmy i
    taśma zagłuszały wszystko.

    Zresztą pisałem obok - bawiłem się spawarką na prąd stały i elektrodami
    węglowymi - też łuk robił ciche (w porównaniu ze spawaniem elektrodą
    otuloną) uuuu.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam