  • Data: 2017-06-25 11:44:08
    Temat: Re: Tesla cd...
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 25 Jun 2017 08:59:41 +0200, Shrek napisał(a):

    > Proszę - nie moje, ale zgadza się z tym co sobie kiedyś liczyłem.
    > Zakładając sprawność tramwaju 100% (nieduże uproszczenie), sprawność
    > przesyłu 85% (prawdziwe) i sprawność elektrowni 35% (niestety tak)

    Dorzuc sprawnosc kopalni. I w zuzytym pradzie, i w wyposazeniu.

> [...]
    > Reszta (4,8MJ) przyszła z elektrowni na węgiel brunatny o średniej
    > wartości opałowej 9MJ/kg i zawartości węgla około 25%.
    > Zatem puściliśmy z dymem 300g węgla kamiennego i 500g brunatnego.
    > W tych 300g było 170 gramów pierwiastka C zaś w tych 500g było ich 130.
    > Razem spaliliśmy 300 gramów czystego węgla czyli 25 moli.
    >
    > Teraz chemia:
    > C + O2 = CO2 czyli z jednego mola wegla jeden mol CO2.
    > Mamy 25 moli CO2 = 1100g CO2/kWh tramwaju.
    >
    > No a teraz autobus
    > załóżmy że silnik diesla zjada sobie 200g paliwa o gęstości 850g/litr na

    W optymalnym punkcie pracy.
    W praktyce to mysle ze co najmniej 2x wiecej.

    > Tu znalazłem:
    > http://www.autotechnika.com.pl/badania_homologacje6.
    php
    > że spalenie litra diesla to 2750 g CO2. Czyli mamy 660 gramów CO2 na kWh.

    W dieslowskim paliwie duzo wegla, w tych 200g to jakies 180g.
    Co nam daje 660g CO2 bez liczenia litrow.
    Albo wprost z tymi 800g wegla kopalnego porownac.

    > Tyle że sprawność przeniesienia mocy w autobusie z automatem to nie jest
    > 100%.
    > Wychodzi że tramwaj daje O POŁOWĘ więcej CO2 niż autobus na kWh.
    >
    > Ale ale...
    > Opory toczenia tramwaju a opory toczenia autobusu to zupełnie inny rząd
    > wielkości. Tu pole do manewru dla Phinka.

    Trzeba by jeszcze odzyskiwac energie przy hamowaniu.
    O ile wiem - to sie bardzo rzadko robi, byc moze wcale.

    J.