eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaTypowe przyczyny nadmiernego grzania się układów pamięci i cpu? › Re: Typowe przyczyny nadmiernego grzania się układów pamięci i cpu?
    Subject: Re: Typowe przyczyny nadmiernego grzania się układów pamięci i cpu?
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Zbych <a...@o...pl>
    Date: Sat, 9 Jun 2018 13:14:28 +0200

    Pszemol wrote on 08.06.2018 20:38:
> [...]
    >
    > Bez dotyku.

    > Obudowa aluminiowa, uziemiona - dziura z przodu na 7" LCD.
    > W pudle osobny moduł zasilacza 12V, na płytce procesora
    > regulatory 5V i 3V3. Zamontowana całość na zewnątrz budynku.
    > Klawiatura podłączona do przedniej ściany, pod LCD, wchodzi
    > na płytkę zabezpieczona transorbami 5V, odseparowana od
    > CPU przez sterownik klawiatury I2C. Komunikacja ze światem
    > zewnętrznym przez RS485, również odseparowana od CPU
    > przez driver linii RS485 - nie rozumiem w jaki sposób warunki
    > użytkowania mogły spowodować uszkodzenie scalaka procka

    Nikt ci tego dokładnie nie powie nie widząc urządzenia, layoutów płytki,
    sposobów podłączenia zasilania, interfejsów itp.
    Macie w tej swojej firmie speca od EMC? To niech się zajmie tematem.
    A jak szukasz pomocy na grupie, to chociaż pokaż z czym mamy do
    czynienia. Bo inaczej dostaniesz tylko zestaw ogólnych porad.

    Zakładając, że te elementy nie są z jakiejś wadliwej parti, albo nie są
    podróbkami, to jest szansa że procek i sdram są najbardziej podatnymi
    elementami na drodze zakłóceń (bo są wykonane w najmniejszym procesie
    technologicznym). Trzeba przeanalizować jakie masz drogi którymi "coś"
    może wejść i potem wyjść.

    Jakie masz linie wchodzące do urządzenia? Zasilanie, RS485, coś jeszcze?
    RS485 ma izolację galwaniczną?
    Jak te linie są zabepieczone przed przepięciami? Czy jak na liniach
    zasilających dostaniesz "strzał" common mode, to jedyną drugą ucieczki
    nie stają się linie RS-485 i po drodze nie znajduje się akurat procek?
    Albo w drugą stronę (RS485->uC->zasilanie).

    A może zasilanie procka nie jest wystarczająco zabezpieczone i przy
    zakłóceniach dostaje jakieś szpile?

    > W jaki sposób wytłumaczysz uszkodzenie procesora przez
    > narażenia na częstotliwości radiowe gdy jest na płytce
    > w uziemioniej obudowie aluminiowej?

    W twojej obudowie jest dziura na wyświetlacza a wyświetlacz LCD to kupa
    elektrod napylonych na szkło. Te elektrody w zależności od
    częstotliwości mogą być gorszymi lub lepszymi antenami. W czasie testów
    odporności na radiówkę promieniowaną ustawia się natężnie pola 3V/m dla
    sprzętu domowego i 10V/m dla warunków przemysłowych. Być może są to
    poziomy wystarczające, żeby zakółcić pracę urządzenia. Czy mogą
    spowodować uszkodzenie? Chyba nie, ale skąd możesz wiedzieć bez testów?