eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaTypowe przyczyny nadmiernego grzania się układów pamięci i cpu? › Re: Typowe przyczyny nadmiernego grzania się układów pamięci i cpu?
    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Typowe przyczyny nadmiernego grzania się układów pamięci i cpu?
    Date: Mon, 18 Jun 2018 10:49:53 +0200

    W dniu 2018-06-18 o 09:17, Zbych pisze:
    > Dlatego pytałem cię o warunki pracy u klienta. Może ma tam jakiś sprzęt,
    > który może generować śmieci? Duże silniki, spawarki, falowniki?

    Dawno, dawno temu, jeszcze w ubiegłym wieku, jak mi się wydawało, że jak
    driver RS485 jest 16kV ESD protected to jest odporny na wszystko
    mieliśmy taki przypadek, że na około 100 instalacji po całej Polsce
    tylko w jednej systematycznie urządzenia się blokowały. Po wyłącz/włącz
    działały normalnie.
    Uzgodniłem, żeby przy następnej takiej sytuacji nie resetowali tylko
    wezwali. Udało mi się bez wyłączania zasilania rozebrać urządzenie.
    Stwierdziłem, że VCC zamiast 5V miało około 2V i 78L05 (stabilizacja z
    12V) był gorący. Mierząc spadki napięć na GND ustaliłem który element
    ciągnie prąd. Przyczyną był latch-up. 78L05 nie miał w ogóle chłodzenia
    i dzięki temu termicznie ograniczał prąd do na tyle małej wartości, że
    pin z latchup-em się nie palił doszczętnie i reset pomagał.

    Ta instalacja była zainstalowana w wyjątkowym terenie - na najwyższym
    punkcie względnie rozległego płaskowyżu. Co okres burz to w te budynki
    waliły pioruny seriami, ale i tak blokowanie zdarzało się typowo raz na
    sezon burzowy.
    P.G.