    From: John Smith <d...@b...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wzorzec czasu
    Date: Sat, 25 Oct 2014 22:53:07 +0200

    On 25-10-2014 21:00, Piotrne wrote:
    > Pisałem tu kiedyś o zegarku z dokładnym układem RTC DS3231. Chciałem,
    > żeby zegarek miał własny wzorzec czasu, niezależny od zewnętrznych
    > źródeł. Np. po to, żeby sprawdzić dodawanie "sekundy przestępnej".
    > Zegarek działa dobrze: https://www.youtube.com/watch?v=MxKDGn6pe3Y
    > (zegarek z DS3231 jest na dole, u góry - zegarek "komputerowy").
    >
    > Ale mimo "bardzo dokładnego wzorca" i tak spóźnia się - niedokładność
    > jest rzędu maksymalnego obiecywanego błędu (ok. 1 sekunda na tydzień).
    > Można oczywiście korygować czas ręcznie, jednak przy założonej
> [...]

    Skorzystaj z GPS i końcówki 1pps na module. Z tanich rozwiązań nie znam
    dokładniejszego wzorca.

    Twój wzorzec ma dokładność około 1ppm, czyli jak na pierwsze podejście
    do tematu, całkiem nieźle. Dokładność wzorca opartego na generatorze
    kwarcowym można znacznie poprawić stabilizując temperaturę i napięcie
    zasilania, które powinno być z jak najmniejszymi szumami.
    Stabilizacja temperatury powinna działać w sposób ciągły, czyli
    regulacja dwustawna odpada.
    Pozostanie jeszcze niemały błąd wynikający ze starzenia się kwarcu,
    rzędu 1ppm/rok, ale po kilku latach problem się zmniejszy.
    K.