-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!nf1.ipartners.pl!ipartners.pl!news2.ipartne
rs.pl!not-for-mail
From: myszek <k...@l...tpsa.pl>
Newsgroups: pl.sci.inzynieria
Subject: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
Date: Tue, 12 Oct 2010 12:30:47 +0200
Organization: MYSZEK
Lines: 39
Message-ID: <4...@l...tpsa.pl>
References: <5...@c...googlegroups.com>
<i911au$jnd$1@news.onet.pl> <4...@n...home.net.pl>
<i919v4$f9t$1@news.onet.pl>
Reply-To: k...@l...tpsa.pl
NNTP-Posting-Host: 194.0.167.4
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news2.ipartners.pl 1286879447 80509 194.0.167.4 (12 Oct 2010 10:30:47 GMT)
X-Complaints-To: a...@i...pl
NNTP-Posting-Date: 12 Oct 2010 10:30:47 GMT
X-Accept-Language: en,pl
X-Mailer: Mozilla 4.77 [en] (Windows NT 5.0; U)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:27183
[ ukryj nagłówki ]Jakub Jewuła wrote:
> Przekladnia smiglo->kola.
>
> Ponizej predkosci wiatru wiatr popycha konstrukcje,
> obracajace sie kola napedzaja smiglo, ktore daje ciag itd.
>
> Potem niby ped wiatru kreci smiglem, przekladnia przenosi
> obrot smigla na obrot kol napedzajacych calosc itd.
> Kupy mi sie to nie trzyma...
Z tego co wiem (bo kiedys liczylem) to jest jeszcze zabawniej.
Jezeli jedziemy _pod_ wiatr (rzeczywisty) to wiatrak odbiera
energie od strumienia powietrza i przekazuje na kola, ktore daja
sile napedowa. Wiatrak stawia oczywiscie dodatkowy opor, ale
dzieki temu, ze predkosc wzgledem wiatru jest wieksza niz wzgledem
jezdni, energia odebrana przez wiatrak jest wieksza niz potrzeba na
pokonanie tego oporu (pamietajmy ze moc=sila x predkosc).
Natomiast jadac z wiatrem, i to niezaleznie od predkosci,
mamy odwrotna sytuacje: kola odbieraja czesc energii ruchu
pojazdu, stawiajac dodatkowy opor, w zamian napedzaja smiglo,
ktore daje ciag. Dzieki temu, ze predkosc wzgledem wiatru jest
mniejsza niz wzgledem jezdni (dla powolnego ruchu - ujemna,
dla szybkiego - dodatnia, ale nadal mniejsza o wartosc predkosci
wiatru), ciag smigla jest wiekszy od oporu, stawianego przez kola.
Tak ze predkosc wiatru nie jest dla takiego pojazdu zadna szczegolna,
graniczna wartoscia - inaczej niz w zaglowcach :-)
pozdrowienia
krzys
--
_^..^_)_
\ /
\____/
Następne wpisy z tego wątku
- 12.10.10 10:55 Jakub Jewuła
- 12.10.10 11:01 Konrad Anikiel
- 12.10.10 11:44 Jakub Jewuła
- 12.10.10 12:12 Konrad Anikiel
- 12.10.10 12:16 Jakub Jewuła
- 12.10.10 12:32 Konrad Anikiel
- 12.10.10 12:53 Lagod
- 12.10.10 12:54 Jakub Jewuła
- 12.10.10 15:49 Jakub Jewuła
- 12.10.10 15:50 adam
- 12.10.10 16:00 Jakub Jewula
- 12.10.10 16:40 adam
- 12.10.10 16:47 adam
- 12.10.10 16:58 Konrad Anikiel
- 12.10.10 19:19 WM
Najnowsze wątki z tej grupy
- Metrologia
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Vitruvian Man - parts 1-6
- Komin do wiaty
- Ryby i kawitacja
- Ekspres do kawy i glony
- popcorn polymer
- Manualny wtrysk paliwa...
- Szafka
- Domowy koncentrator tlenu
- Od słoika po rakiety
- Rewolucja
- Synchronizacja zegarów miejskich w XIX wieku
- Zbieraczka do wkrętów lub gwoździ
Najnowsze wątki
- 2024-05-18 Katowice => Head of Virtualization Platform Management and Operating S
- 2024-05-18 Warszawa => SAP WM Consultant / Execution <=
- 2024-05-18 Wrocław => Consultant/Implementer Comarch ERP XL <=
- 2024-05-18 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-05-18 Warszawa => Account Manager (Recruitment Services) <=
- 2024-05-18 Łódź => Salesperson - CRM Systems <=
- 2024-05-18 Łódź => Handlowiec - Systemy CRM <=
- 2024-05-17 ZŁOMNIK o pracy w TVN TURBO, nowych przepisach i współczesnej motoryzacji. Turbo Taryfa!
- 2024-05-17 Białystok => DevOps Engineer Conexa First (Contractor) <=
- 2024-05-17 Warszawa => Starszy inżynier oprogramowania (Rust) <=
- 2024-05-17 Zabrze => Junior HelpDesk <=
- 2024-05-17 Bieruń => Administrator i wdrożeniowiec Lotus Notes/Domino <=
- 2024-05-17 Warszawa => Senior Software Engineer PHP (BillPro) Contractor <=
- 2024-05-17 Warszawa => International freight forwarder <=
- 2024-05-17 Warszawa => Fullastack (Java) Developer <=