    From: myszek <k...@l...tpsa.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
    Date: Tue, 12 Oct 2010 12:30:47 +0200

    Jakub Jewuła wrote:

    > Przekladnia smiglo->kola.
    >
    > Ponizej predkosci wiatru wiatr popycha konstrukcje,
    > obracajace sie kola napedzaja smiglo, ktore daje ciag itd.
    >
    > Potem niby ped wiatru kreci smiglem, przekladnia przenosi
    > obrot smigla na obrot kol napedzajacych calosc itd.
    > Kupy mi sie to nie trzyma...

    Z tego co wiem (bo kiedys liczylem) to jest jeszcze zabawniej.
    Jezeli jedziemy _pod_ wiatr (rzeczywisty) to wiatrak odbiera
    energie od strumienia powietrza i przekazuje na kola, ktore daja
    sile napedowa. Wiatrak stawia oczywiscie dodatkowy opor, ale
    dzieki temu, ze predkosc wzgledem wiatru jest wieksza niz wzgledem
    jezdni, energia odebrana przez wiatrak jest wieksza niz potrzeba na
    pokonanie tego oporu (pamietajmy ze moc=sila x predkosc).

    Natomiast jadac z wiatrem, i to niezaleznie od predkosci,
    mamy odwrotna sytuacje: kola odbieraja czesc energii ruchu
    pojazdu, stawiajac dodatkowy opor, w zamian napedzaja smiglo,
    ktore daje ciag. Dzieki temu, ze predkosc wzgledem wiatru jest
    mniejsza niz wzgledem jezdni (dla powolnego ruchu - ujemna,
    dla szybkiego - dodatnia, ale nadal mniejsza o wartosc predkosci
    wiatru), ciag smigla jest wiekszy od oporu, stawianego przez kola.

    Tak ze predkosc wiatru nie jest dla takiego pojazdu zadna szczegolna,
    graniczna wartoscia - inaczej niz w zaglowcach :-)

    pozdrowienia

    krzys

    --
    _^..^_)_