  • 31. Data: 2010-10-13 14:18:37
    Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > Energia wiatrowa : zwalniasz powietrze wzgledem ziemi.

    No w tym wypadku to akurat przyspieszasz...

  • 32. Data: 2010-10-13 15:01:07
    Od: adam <a...@w...de>

    On 13 Okt., 16:18, Jakub Jewuła <b...@s...com.pl> wrote:

    > No w tym wypadku to akurat przyspieszasz...

    Nie wiem o jakim wypadku mowisz. Ja mowie o wozku ktory zwalnia
    powietrze wzgledem ziemi, i jedzie z wiaterm szybciej niz wiatr, tak
    jak napisal J.F.

  • 33. Data: 2010-10-13 15:16:45
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    Użytkownik "adam" <a...@w...de> napisał w wiadomości
    q.googlegroups.com...
    > Nie wiem o jakim wypadku mowisz. Ja mowie o wozku ktory zwalnia
    > powietrze wzgledem ziemi, i jedzie z wiaterm szybciej niz wiatr, tak
    > jak napisal J.F.

    TEN wozek o ktorym cala dyskusja nie "zwalnia" powietrza.

    Wg. tego filmu:
    http://www.youtube.com/watch?v=FqJOVHHf6mQ

    Najpierw kola maja napedzac pchajace smiglo.

    Pozniej smiglo napedzane pedem "wiatru" ;)
    ma napedzac kola.

    Smiem twierdzic, ze smiglo napedzane wiatrem musi
    ten wiatr troche _zwalniac_ wzgledem wozka, wiec
    przyspieszac wzgledem ziemi - bo jedziemy z wiatrem.

  • 34. Data: 2010-10-13 18:25:13
    Od: adam <a...@w...de>

    On Oct 13, 5:16 pm, Jakub Jewuła <b...@s...com.pl> wrote:
    > Użytkownik "adam" <a...@w...de> napisał
    >
    > TEN wozek o ktorym cala dyskusja nie "zwalnia" powietrza.

    Kazdy pojazd napedzany wiatrem zwalnia powietrze wzgledem ziemi.

    > Wg. tego filmu:http://www.youtube.com/watch?v=FqJOVHHf6mQ

    Tak, dokladnie ten tez zwalnia powietrze wzgledem ziemi. Zobacz sobie
    animacje w ukladzie ziemi (surface frame). Czerwona kropka pokazuje
    pozycje czastki powietrza w rownych odstepach czasowych. Wyraznie
    widac ze jest wolniejsza po zderzeniu z lopatka smigla.

    > Najpierw kola maja napedzac pchajace smiglo.

    Nie najpierw, tylko zawsze (jesli chodzi o naped rotacji).

    > Pozniej smiglo napedzane pedem "wiatru" ;)
    > ma napedzac kola.

    Nic takiego

    > Smiem twierdzic, ze smiglo napedzane wiatrem musi
    > ten wiatr troche _zwalniac_ wzgledem wozka, wiec
    > przyspieszac wzgledem ziemi - bo jedziemy z wiatrem.

    Tak to prawda. Dlatego nic takiego sie nie dzieje.

  • 35. Data: 2010-10-13 21:10:31
    Od: myszek <k...@l...tpsa.pl>

    Jakub Jewuła wrote:

    > Smiem twierdzic, ze smiglo napedzane wiatrem musi
    > ten wiatr troche _zwalniac_ wzgledem wozka, wiec
    > przyspieszac wzgledem ziemi - bo jedziemy z wiatrem.

    Wlasnie dlatego jest na odwrot: przy jezdzie z wiatrem to smiglo
    daje ciag, kola stawiaja opor.
    Smiglo, dajace ciag, przyspiesza powietrze wzgledem wozka do tylu.
    Poniewaz wiatr wieje wlasnie z tylu, wypadkowa predkosc (wiatru
    minus to co przyspieszylo smiglo) jest _mniejsza_ niz samego wiatru.
    Zatem caly uklad - wozek ze smiglem i kolami - rzeczywiscie
    spowalnia wiatr wzgledem ziemi, odbierajac od niego energie.

    pozdrowienia

    krzys

    ps. od lat marzylem o zbudowaniu takiego pojazdu, ale uniwersalnego,
    z obrotowo zamocowanym smiglem o zmiennym skoku. Tak zeby mogl
    jezdzic dowolnym kursem wzgledem wiatru. Do tego awaryjny naped
    pedalowy... tylko smiglo trzeba byloby chyba oslonic jakims
    pierscieniem dla bezpieczenstwa, gdyby sie chcialo wyjechac na
    szose.

    --
    _^..^_)_
    \ /

  • 36. Data: 2010-10-14 18:40:17
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 13 Oct 2010 23:10:31 +0200, myszek wrote:

    >Wlasnie dlatego jest na odwrot: przy jezdzie z wiatrem to smiglo
    >daje ciag, kola stawiaja opor.

    Tak swoja droga to brzmi jak perpetum mobile - smiglo ciagnie wozek a
    im szybciej ciagnie, tym szybciej kola obracaja smiglo i tym mocniej
    ciagnie :-)

    >ps. od lat marzylem o zbudowaniu takiego pojazdu, ale uniwersalnego,
    > z obrotowo zamocowanym smiglem o zmiennym skoku. Tak zeby mogl
    > jezdzic dowolnym kursem wzgledem wiatru.

    A moze jakas turbina o pionowej osi obrotu ?

    Tylko czy taka moze szybciej niz wiatr ? :-)

    J.

  • 37. Data: 2010-10-14 23:41:26
    Od: adam <a...@w...de>

    On Oct 14, 8:40 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Tak swoja droga to brzmi jak perpetum mobile - smiglo ciagnie wozek a
    > im szybciej ciagnie, tym szybciej kola obracaja smiglo i tym mocniej
    > ciagnie :-)

    Nie, to brzmi jak sprzezenie wsteczne.

    Pomysly na perpetum mobile czesto maja sprzezenie wsteczne, ale to nie
    znaczy ze kazde sprzezenie wsteczne to perpetum mobile.

  • 38. Data: 2010-10-14 23:49:08
    Od: adam <a...@w...de>

> [...]
    > Tak swoja droga to brzmi jak perpetum mobile - smiglo ciagnie wozek a
    > im szybciej ciagnie, tym szybciej kola obracaja smiglo i tym mocniej

    Nie, to brzmi jak sprzezenie zwrotne.

    Pomysly na perpetum mobile czesto maja sprzezenie zwrotne, ale to nie
    znaczy ze kazde sprzezenie zwrotne to perpetum mobile.

  • 39. Data: 2010-12-15 08:21:04
    Od: "tadeusz" <t...@o...pl>

    Artykul konstruktorow rekordowego pojazdu:
    http://www.wired.com/autopia/2010/08/ddwfttw/all/1

    Czy rzeczywiście z wiatrem?
    Czy zauważyliście oszustwo z pokazaniem kierunku wiatru na powyższym filmie?
    Wystarczy popatrzeć na śmigło pojazdu (jego profil).
    Wiatr ze względu na profil powinien nacierać na śmigło od przodu pojadu.
    Natomiast stacja meteo pokazuje w pierwszych scenach kierunek przeciwny
    wiatru co jest manipulacją.
    Później, gdy pojazd mocno przyśpiesza kierunek wskazywany przez wiatromierz
    na filmie jest już pokazany w pewnym momencie prawidłowo.
    Pojazd więc jedzie pod wiatr i wszystkie dywagacje o perpetum mobile nie
    mają sensu.

    pozdrawiam
    tadeusz

  • 40. Data: 2010-12-26 15:41:16
    Od: adam <a...@w...de>

    On Dec 15, 9:21 am, "tadeusz" <t...@o...pl> wrote:
    > Artykul konstruktorow rekordowego
    pojazdu:http://www.wired.com/autopia/2010/08/ddwfttw
    /all/1

    > Czy rzeczywiście z wiatrem?

    Tak, z wiatrem rzeczywistym..

> [...]
    > Wiatr ze względu na profil powinien nacierać na śmigło od przodu pojadu.
    > Natomiast stacja meteo pokazuje w pierwszych scenach kierunek przeciwny

    Nie wiem o co ci chodzi, ale chyba nie rozumiesz, ze smiglo jest
    smiglem, a nie turbina. Poczytaj sobie temat, to bylo juz wiele razy
    tlumaczone.

    > Później, gdy pojazd mocno przyśpiesza kierunek wskazywany przez wiatromierz
    > na filmie jest już pokazany w pewnym momencie prawidłowo.

    Wiatromierz na samochodzie pokazuje wiatr pozorny. Jak jedziesz z
    wiatrem rzeczywistym, szybciej od wiatru, to jedziesz pod wiatr
    pozorny.

    > Pojazd więc jedzie pod wiatr

    Pod wiatr pozorny, ale z wiatrem rzeczywistym, szybciej od wiatru.

    > i wszystkie dywagacje o perpetum mobile nie mają sensu.

    No to po co o tym wspominasz?