eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaZabezpieczenie przed odwrotną polaryzacją - parametr I2t w bezpiecznikach PTC › Re: Zabezpieczenie przed odwrotną polaryzacją - parametr I2t w bezpiecznikach PTC
    From: EdiM <e...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zabezpieczenie przed odwrotną polaryzacją - parametr I2t w
    bezpiecznikach PTC
    Date: Tue, 24 Feb 2015 17:39:31 +0100

    W dniu 2015-02-24 o 10:19, Piotr Gałka pisze:

    > W karcie katalogowej:
    > http://www.st.com/st-web-ui/static/active/en/resourc
    e/technical/document/datasheet/CD00000725.pdf

    > Rysunek 4 jest wspólny dla wszystkich transili.
    > Dygresja ==============
    > Ten wykres jest moim zdaniem trochę "nie tego". Zrobili go tak, że w
    > zasadzie mogli by zamiast niego podać I2t. W starej karcie był bardziej
    > pokrzywiony - wygląda, że pochodzący z eksperymentów.
    > Wykres bardziej bliski prawdy jest chyba tu:
    > http://www.onsemi.com/pub/Collateral/P6SMB6.8AT3-D.P
    DF
> [...]
    > Koniec dygresji ==============
    > Wracając do karty ST:
    > Logika mówi, że skoro dla 6V8 jest tak samo jak dla 220V to jedynym
    > istotnym czynnikiem jest zdolność chwilowego gromadzenia ciepła. Czyli
    > dla kierunku przewodzenia będzie tan sam wykres. Zresztą, nie wiem gdzie
    > wyczytałeś, że wykres dotyczy tylko kierunku zaporowego.
    > Z rysunku 8 wychodzi, że dla 70A spadek napięcia będzie około 3V - czyli
    > impuls ma 210W. Z rysunku 4 wynika, że transil wytrzyma to tylko przez
    > 10ms. Skoro PTC zadziała po 150ms to zdecydowanie za długo.
    Dziękuję
    Chyba nic nie wspominałem o wykresach dla jednego kierunku.
    Rzeczywiście ten wykres "Peak Pulse Power Rating" i dalsze rozważania
    mają sens. Nie widzę też miedzy nimi istotnej różnicy na wspomnianych
    kartach, poza tym ze STM daje mniejszą graniczną moc.
    Szukałem jeszcze innych diod zamiast transila i nie jest łatwo znaleźć
    jakąś z dużym prądem impulsowym (powyżej 200A). Chyba jednak
    zastosowanie PTC będzie trudne bez mocnej diody zabezpieczającej.
    Z drugiej strony ten prąd zwarcia podczas wzrostu temperatury PTC pewnie
    szybko maleje i nie ma tak dużej wartości przez wspomniane 150ms.
    Generalnie moje perypetie z takim zabezpieczeniem wyszły z tego, że bez
    głębszej analizy zrobiłem test w prototypie i takie rozwiązanie
    zadziałało. Potem w finalnym rozwiązaniu już nie. Czyli raczej tak nie
    jest, że mam przekroczoną moc 15x, co wynika z aktualnej analizy. Może
    miałem sporą rezystancję przewodów i to wystarczyło? Może dać jeszcze
    szeregowo jakiś rezystor drutowy... Na pewno najłatwiej by było szybki
    bezpiecznik topikowy.

    Jeszcze jedno mi przychodzi do głowy. Zastosowanie bezpiecznika
    polimerowego w wykonaniu SMD. One wydają się mieć mniejszą bezwładność.
    Mają raczej mniejsze rozmiary i masę.
    To wygląda chyba trochę lepiej:
    http://www.tme.eu/pl/Document/8aac201c2faa663863bfc1
    dcb3277fd0/K1008322279.pdf

    Rozwiązanie z MOSFETem będzie kłopotliwe. Oczywiście można użyć dwóch
    (anty)szeregowo skoro sa dwa kierunki przepływu prądu, ale jeśli
    urządzenie będzie chciało ładować akumulator to te MOSFETy będą
    załączone i nici z pełnej ochrony. Raczej wtedy to jakieś sprytne
    ograniczenie prądu.
    EM