  • 11. Data: 2013-10-23 15:11:22
    Temat: Re: Znowu ronda :)
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 23 Oct 2013 14:59:10 +0200, PlaMa

    > Ok, ale o jakich przepisach mowią obaj panowie?

    Już dostałeś. Konkretnie Art. 2.10. i brak przepisu wykluczającego rondo
    spod tej definicji lub opisującego odmienne zachowanie, a następnie Art.
    22. To wszystko.

    W zasadzie większość dyskutantów z którymi podejmuję dysputę ma problem z
    zaakceptowaniem faktu, że rondo to też (jedno i to samo!) skrzyżowanie -- i
    stąd problemy z dalszym pojmowaniem tematu.

    Nawet wskazanie, że na kwadratowym skrzyżowaniu po zmianie znaków na
    "rondo" ruch odbywa się IDENTYCZNIE, nie jest w stanie ich przekonać że
    rondo to nadal skrzyżowanie -- tyle tylko że całość jest zaokrąglona dla
    wygodniejszej jazdy, wykluczone są kolizyjne skręty w lewo (a także
    zmniejszona możliwość na czołówkę czy zderzenie boczne z dużą prędkością)
    dzięki powiększeniu wyspy centralnej i że każdy pojazd dojeżdżający do
    skrzyżowania niezależnie od kierunku z którego nadjeżdża ma ustąpić
    pierwszeństwa pojazdowi poruszającemu się po skrzyżowaniu.

    --
    Pozdor Myjk

  • 12. Data: 2013-10-23 15:44:36
    Od: LEPEK <g...@w...pl>

    W dniu 2013-10-23 12:31, Myjk pisze:
    > Wed, 23 Oct 2013 12:22:29 +0200, LEPEK

    > Pokaż mi rondo (a nawet zwykłe skrzyżowanie) gdzie są wyznaczone
    > np. dwa pasy do skrętu w lewo a za skrzyżowaniem jest tylko jeden pas.

    Mi chodzi o wjazd na rondo, nie zjazd z niego.

    Pozdr,
    --
    L E P E K Pruszcz Gdański
    no_spam/maupa/poczta/kropka/fm

  • 13. Data: 2013-10-23 17:17:31
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    On Wed, 23 Oct 2013 15:44:36 +0200, LEPEK <g...@w...pl> wrote:

    > Mi chodzi o wjazd na rondo, nie zjazd z niego.

    W takim razie nie rozumiem w czym problem.

    --
    Pozdor
    Myjk

    --
    Pozdor Myjk

  • 14. Data: 2013-10-23 19:02:42
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    W dniu 2013-10-23 15:11, Myjk pisze:

    > Już dostałeś. Konkretnie Art. 2.10. i brak przepisu wykluczającego rondo
    > spod tej definicji lub opisującego odmienne zachowanie, a następnie Art.
    > 22. To wszystko.

    ok,

    Art. 2 ustęp 10 Prawa o Ruchu Drogowym z 1997 r. mówi, że:

    skrzyżowanie - przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię,
    ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzonymi
    przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia; określenie to nie
    dotyczy przecięcia, połączenia lub rozwidlenia drogi twardej z drogą
    gruntową, z drogą stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy
    drodze lub z drogą wewnętrzną;

    Jest do definicja skrzyżowania, przy której stwierdzasz, że odnosi się
    także do ronda. Jak rozumiem na tym opierasz swoje spostrzeżenie, że
    przy wjeździe na skrzyżowanie (lub jak niektórzy określają zespół
    skrzyżowań) w postaci ronda trzeba się kierować:

    Art. 22 ustęp 2 Prawa o Ruchu Drogowym z 1997 r. :

    Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:
    1) do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo;
    2) do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej
    krawędzi - jeżeli zamierza skręcić w lewo.

    Ale czy nie mamy tu do czynienia z sytuacją opisywaną w:

    Art. 22 ustęp 3 Prawa o Ruchu Drogowym z 1997 r. :

    Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli wymiary pojazdu uniemożliwiają
    skręcenie zgodnie z zasadą określoną w tym przepisie lub dopuszczalna
    jest jazda wyłącznie w jednym kierunku.

    A na rondzie nie jest możliwe skręcenie w lewo. Gdyby było dopuszczone
    to żeby skręcić w lewo lub (co bardziej powinno unaocznić sytuację)
    zawrócić to de facto wjechałbyś pod prąd.

    > Nawet wskazanie, że na kwadratowym skrzyżowaniu po zmianie znaków na
    > "rondo" ruch odbywa się IDENTYCZNIE, nie jest w stanie ich przekonać że
    > rondo to nadal skrzyżowanie

    Opisz mi proszę w jaki sposób Ty poruszasz się po skrzyżowaniach. Na
    rycinie masz 2 typy zachowań (A i B). Jeśli dobrze rozumiem co piszesz
    to zachowanie B jest prawidłowe.

    http://www.tinypic.pl/pluqsujz8gt6

  • 15. Data: 2013-10-23 19:38:23
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Artykuł w lokalnym wydaniu GW pisze tak:

    > Właśnie przy próbie zjazdu z ronda najczęściej dochodzi do
    > kolizji. Kierowcy zapominają, że - zjeżdżając z wewnętrznego pasa
    > na rondzie - muszą ustąpić pierwszeństwa tym, którzy poruszają się
    > prawym, zewnętrznym pasem

    Boziu kochana, przez gamoni nasi wizjonerzy zepsują kolejne
    skrzyżowanie w Olsztynie. W czym niby mają im pomóc strzałki?

    Rondo ma dużą średnicę to plus. Jadę sobie od koszar pod wiadukt przy
    rynku. Czyli zajmuję wewnętrzny pas. Patrzę w prawo i rura.

    Jeśli chamy z Schumana twardo cisną prawym i nie wpuszczają to robię
    kółko. Nie umrę od tego. Włala.

    --
    Piter

  • 16. Data: 2013-10-23 20:29:25
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 23 Oct 2013 19:02:42 +0200, PlaMa

    > Ale czy nie mamy tu do czynienia z sytuacją opisywaną w:
    > Art. 22 ustęp 3 Prawa o Ruchu Drogowym z 1997 r. :
    > Przepisu ust. 2 nie stosuje się, [...] lub dopuszczalna
    > jest jazda wyłącznie w jednym kierunku.

    Nie widzę na jezdni ronda znaku D-3. Również C-12 nie mówinic o drodze
    (jezdni) jednokierunkowej.

    To jest po prostu obszar skrzyżowania. Że jest na nim wyspa i ruch odbywa
    się po łuku zgodnie z kierunkiem na C-12, to wynika tylko i wyłącznie z
    wydajności takiego rozwiązania. Tj. tego o czym pisałem w poprzednim poście
    i że nie może to być zrealizowane inaczej tak aby z każdego kierunku można
    było pojechać w dowolnym kierunku. To wszystko.

    > A na rondzie nie jest możliwe skręcenie w lewo. Gdyby było dopuszczone
    > to żeby skręcić w lewo lub (co bardziej powinno unaocznić sytuację)
    > zawrócić to de facto wjechałbyś pod prąd.

    Jest możliwe skręcenie w lewo, po uprzednim objechaniu wysepki zgodnie z
    kierunkiem wskazanym na znaku C-12.

    > Opisz mi proszę w jaki sposób Ty poruszasz się po skrzyżowaniach. Na
    > rycinie masz 2 typy zachowań (A i B). Jeśli dobrze rozumiem co piszesz
    > to zachowanie B jest prawidłowe.
    > http://www.tinypic.pl/pluqsujz8gt6

    Źle rozumiesz to co piszę, dlatego złe wnioski wyciągasz.

    --
    Pozdor Myjk

  • 17. Data: 2013-10-23 20:41:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Myjk,

    Wednesday, October 23, 2013, 8:29:25 PM, you wrote:

    > Nie widzę na jezdni ronda znaku D-3. Również C-12 nie mówinic o drodze
    > (jezdni) jednokierunkowej.

    A gdzie w cytowanym przepisie jest mowa o drodze (jezdni)
    jednokierunkowej? Bo ja widzę tylko dokładnie to, co zostało wyżej
    zacytowane.

    > To jest po prostu obszar skrzyżowania. Że jest na nim wyspa i ruch odbywa
    > się po łuku zgodnie z kierunkiem na C-12, to wynika tylko i wyłącznie z
    > wydajności takiego rozwiązania.

    Znaczy próbujesz nam wmówić, że na rondzie nie ma określonego
    dopuszczalnego kierunku ruchu?

    Nie jeden raz widziałem tutaj, jak bronisz jakieś wydumanej tezy ale
    tak po bandzie dawno nie pojechałeś.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 18. Data: 2013-10-23 21:00:25
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    W dniu 2013-10-23 20:29, Myjk pisze:

> [...]
    > wydajności takiego rozwiązania.
    > Jest możliwe skręcenie w lewo, po uprzednim objechaniu wysepki zgodnie z

    Trochę się gubię. Jeśli to typowe skrzyżowanie to zabieg z przykładu B
    powinien być prawnie dozwolony. Zreszta C12 chyba także wskazuje, że nie
    powinniśmy traktować ronda jak zwykłego skrzyżowania.

  • 19. Data: 2013-10-23 21:18:26
    Od: LEPEK <g...@w...pl>

    W dniu 2013-10-23 17:17, Myjk pisze:

    > W takim razie nie rozumiem w czym problem.

    Jeśli wjazd na rondo ma jeden pas, a na rondzie są dwa pasy, to
    wjeżdżając można zająć dowolny. A nie ma przecież zakazu jazdy prawym
    pasem dookoła ronda - nie ma przymusu opuszczenia go najbliższym zjazdem
    jadąc prawym pasem (o ile oznakowanie tak oczywiście nie stanowi).
    Dokładnie tak samo na wjazdach wielopasmowych na rondo wielopasmowe -
    jadąc prawym pasem po rondzie nie trzeba zjeżdżać najbliższym zjazdem.
    Piszesz, że skręcając w prawo należy zająć prawy pas przed
    skrzyżowaniem. A jak są dwie w prawo? A co z jazdą "na wprost", o ile
    można o czymś takim mówić na rondzie?
    To, co piszesz obowiązuje na rondach "turbinowych" - specjalnie
    oznakowanych.
    Chociaż oczywiście ogólnie wygodniej i bardziej logicznie jest jechać po
    wewnętrznej, jeśli nie zjeżdża się najbliższym zjazdem. Tylko że to
    wymaga dość dobrej orientacji, której brakuje mniej pewnym siebie
    kierowcom, jak i kultury pozostałych, aby nie wyprzedzać "jeszcze
    jednego" i jechać z podobną prędkością, jak wszyscy.

    Pozdr,

  • 20. Data: 2013-10-23 22:14:41
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 23 Oct 2013 21:00:25 +0200, PlaMa

    > Jeśli to typowe skrzyżowanie to zabieg z przykładu B
    > powinien być prawnie dozwolony.
    > Zreszta C12 chyba także wskazuje, że nie powinniśmy
    > traktować ronda jak zwykłego skrzyżowania.

    Twój szkic porównawczy jest wygodny, bo rozpatruje najprostrzy wariant
    "zwykłego" skrzyżowania. Ale skrzyżowania są różne, toteż masz tu takie,
    istniejące, które się lepiej wpisuje do ew. porównania:

    http://goo.gl/maps/dh6IC

    --
    Pozdor Myjk