  • 31. Data: 2012-01-31 04:32:26
    Temat: Re: asm jako jezyk elitarny
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    <f...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > nie bardzo podzielam co poniektorych tutaj zainteresowania
    > tymi tematami obecnie - nie chce za bardzo skakac po
    > tematach z mat phys, ew interesuje mnie kwestia symulacji
    > w 2d * (lubie algebre i na studiach dostawalem dobre noty
    > z algebry ale to co obecnie robie ma malo wspolnego
    > z matematyka - nawet zastanawialem sie ostatnio czy
    > algorytmy to tak naprawde matematyka, bo akurat te ktore
    > znam - sortowania czy A* to mz wogole nie matematyka
    >
    > pracujesz moze na jakiejs uczelni jako wykladowca - ?
    >
    > * chcialbym zrobic ew prosty model fizyki punktow

    To w takim razie jak wyobrazasz sobie opis algorytmow bez
    liczb, zbiorow, relacji?

  • 32. Data: 2012-01-31 04:54:01
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-01-31 04:25, M.M. pisze:

    > Pomocny w zdobywaniu wiedzy jest kontakt z osobami ktore takowa
    > maja. Zgadzam sie, ze takie powinny byc na studiach :)

    Ani współpracownicy, ani grupa nie zastąpi przeczytania
    (przerobienia!) choćby Cormena. Trzeba mieć jakąś bazę
    aby iść dalej.

    Nie mówiąc o całej matmie tam potrzebnej. To nie jest 'wiedza'
    którą można dopytać. To jest język, bez języka często nawet
    nie będzie w stanie sformułować pytania, zauważyć problemu.

    A z przykładu Karola widać, że wcale nie trzeba zajmować
    się jajogłową wersją informatyki by to się przydało.

    pzdr
    bartekltg

  • 33. Data: 2012-01-31 05:49:45
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    bartekltg <b...@g...com> napisał(a):

    > Ani wspolpracownicy, ani grupa nie zasta…pi przeczytania
    > (przerobienia!) chocby Cormena. Trzeba miec jakas baze
    > aby isc dalej.
    Zgadzam sie, nigdy temu sie nie przeczylem, a poza tym moim zdaniem
    Corment to jedna z piekniejszych prac informatycznych.

    > Nie mowiac o calej matmie tam potrzebnej. To nie jest 'wiedza'
    > ktora… mozna dopytac. To jest jezyk, bez jezyka czesto nawet
    > nie bedzie w stanie sformulowac pytania, zauwazyc problemu.
    Tak samo uwazam.

    > A z przykladu Karola widac, ze wcale nie trzeba zajmowac
    > sie jajoglowa… wersja informatyki by to sie przydalo.
    Hmmmm. Matematyka w jednych dziedzinach jest niezastapiana, w
    innych sie czasami przydaje w jeszcze innych jest kompletnie
    bezradna.

    Wlasnie mam przed oczyma kod pewnego modulu z wiekszego systemu.
    W kodzie jest usterka. Matematyka nie daje mi rownania ktore
    na wejscie przyjmie kod modulu i opis problemu a na wyjsciu
    zwroci kod z poprawiona usterka. Musze kierowac sie intuicja,
    odszukac usterke i wklepac poprawke.

    Moj ideal podejscia do matematyki:

    W matematyce ani - w rzeczy samej - gdziekolwiek poza nia nie dokonano
    zadnych odkryc wysilkiem dedukcji logicznej. Sa one rezultatem dzialania
    wyobrazni tworczej, budujacej to, co wydaje sie prawdziwe, kierujacej sie
    czasem analogiami, czasem idealem estetycznym, nie opierajacym sie
    bynajmniej na solidnych podstawach logicznych. Natomiast z chwila
    dokonania odkrycia logika interweniuje jako srodek kontrolny i ona
    decyduje ostatecznie, czy odkrycie jest rzeczywiscie prawdziwe czy
    tez iluzoryczne. Jej rola przeto, chociaz znaczna, jest jedynie wtorna.
    Henri Lebesgue

    Nie ma sensu przesada w zadna strone, nie mozna matematyki lecewazyc, ale
    nie mozna tez oczekiwac cudow - jak na razie ;-)

  • 34. Data: 2012-01-31 06:12:56
    Od: Adam Przybyla <a...@r...pl>

    Karol Y <k...@o...pl> wrote:

> [...]
    > używał List.Sort() co dodanie elementu. Zbiór danych analizował się
    > około 4-5h. To pierwsza rzecz, która mi się rzuciła w oczy przy
    > pobieżnym przeglądaniu kodu. Zamiana na SortedList (C#) i zakomentowanie
    > linii List.Sort, sprawiło że analiza wykonywała się w 400-500 ms. Na tym
    > poprzestałem dalsze sprawdzanie kodu.
    >
    > Jak widać asembler w zdecydowanej większości przypadków nie jest dzisiaj
    > potrzebny. Dostatecznie dużo oferują języki wyższego poziomu i
    > dostatecznie dużo jest ciągle tutaj do uczenia się dla większości.
    ... jest cos o czym trzeba pamietac, wspolczesne optymalizacje
    kodu wykonywane sa przez kompilator na calym kodzie, zwykle programistom
    nie chce sie az tak dokladnie tego robic i kod asm moze nie byc taki
    optymalny. Algorytmy optymalizacji moga byc poza tym lepsze niz czlowiek,
    mimo wszytsko troche w tej dziedzinie juz wymyslono i lepiej moga one
    rozumiec wszystkie niunase poszczegolnych procesorow. tak, ja tez kiedys
    probowalem optymalizowac kod po uzrodleniu z binarek, przyzznam, wiele lat temu
    bylo to juz trudne, a komplatory caly czas ida do przodu ... Z powazaniem
    Adam Przybyla

  • 35. Data: 2012-01-31 10:16:55
    Od: " " <f...@g...pl>

    bartekltg <b...@g...com> napisał(a):

    > Ale informatyka powaĹźniejsza niĹź tradycyjnie wspominana
    > "baza gumowcĂłw" to matematyka.

    > A* to całkiem ładna matma, choć prosta. Samo A* w zależności
    > od 'heurystyki' staje się różnymi algorytmami (Dijkstry,
    > w gląb, w szerz).
    >
    > Właśnie tego typu zadanka masz w linku (coś odpowiednio posortuj,
    > odpowiednio znajdz obiekt w grafie...)

    > Nie.

    > Tak, rozmawialiśmy. Dałem Ci dobry algorytm dla belki
    > (2 punkty). Dalej po prostu trzeba zajrzeć pod hasło
    > mechanika bryły sztywnej.

    no costam pamietam ale nie jestem pewien czy to jest
    dobre rozwiazanie - chodzi mi raczej o fizykalne dorzucenie
    pojecia wiecow do ukladu kuleczek poruszanych F=a*m
    ( takich jak tu http://dl.dropbox.com/u/42887985/circa.zip

    chodzi o to by rozwiazanie to przkladalo sie bezposrednio
    ('skalowalo') z ukladu np dwu mas-punktow na dowolna liczbe

    nie wiem jak to robic choc tez jeszcze zbytnio nie kombinowalem

    mechanika bryly sztywnej raczej by sie nie skalowała
    (choć szczerze mowiac zapomnialem szczególy tego jak ty
    to widzisz totez nie pamietam)

    mz bardziej powinienem pokombinowac wersje z tzw 'sprezynkami'
    czyli joinami postrzeganymi jako poprawki do sil - choc to
    tez niekoniecznie musi dzilac - tak czy owak bede pewnie probowac
    za jakis czas

  • 36. Data: 2012-01-31 13:12:37
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-01-31 11:16, f...@g...pl pisze:

    > no costam pamietam ale nie jestem pewien czy to jest
    > dobre rozwiazanie - chodzi mi raczej o fizykalne dorzucenie

    Jest dobre.

> [...]
    >
    > chodzi o to by rozwiazanie to przkladalo sie bezposrednio
    > ('skalowalo') z ukladu np dwu mas-punktow na dowolna liczbe

    No to bryła sztywna.

    > nie wiem jak to robic choc tez jeszcze zbytnio nie kombinowalem
    >
    > mechanika bryly sztywnej raczej by sie nie skalowała

    Bzdury. Bryła sztywna do tego służy, że obsługuje
    sześcioma parametrami dowolną liczbę punktów
    połączonych sztywnymi więzami.

> [...]
    > czyli joinami postrzeganymi jako poprawki do sil - choc to
    > tez niekoniecznie musi dzilac - tak czy owak bede pewnie probowac

    To jest zły pomysł. Dlaczego, tłumaczyłem. Ale to wynika
    z matematyki więc olałeś;)

    pzdr
    bartekltg

  • 37. Data: 2012-01-31 13:14:49
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-01-31 06:49, M.M. pisze:

    > Hmmmm. Matematyka w jednych dziedzinach jest niezastapiana, w
    > innych sie czasami przydaje w jeszcze innych jest kompletnie
    > bezradna.

    Wtedy ludzka cywilizacja jest bezradna;-)

> [...]
    > na wejscie przyjmie kod modulu i opis problemu a na wyjsciu
    > zwroci kod z poprawiona usterka. Musze kierowac sie intuicja,

    Matematyka nie daje też przepisu, jak podrywać panienki. Co z tego.

    pzdr
    bartekltg

  • 38. Data: 2012-01-31 13:27:43
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    bartekltg <b...@g...com> napisał(a):

    > Wtedy ludzka cywilizacja jest bezradna;-)
    Hihi :)

    > Matematyka nie daje też przepisu, jak podrywać panienki. Co z tego.
    Rozmawialismy o przydatnosci matematyki w pracy programisty. Matematyka
    nie daje wzoru ktory okresla jakich trzeba uzyc w projekcie algorytmow,
    jakiego podzialu na klasy i jakiego uzyc jezyka programowania. Za to
    dzieki matematyce wiadomo ze qsort dla duzych danych powinien zadzialac
    szybciej niz sortowanie babelkowe. Gdy danych nie ma zbyt duzo, to znowu
    matematyka zawodzi, nie wiem jaki algorytm sortowania zadziala szybciej,
    ani jaka implementacja. Znowu musze intuicyjnie wybrac kilka algorytmow,
    zmierzyc czas doswiadczalnie i wybrac najlepszy. Po prostu raz
    matematyka jest przydatna, a drugi raz nie.
    Pozdrawiam

  • 39. Data: 2012-01-31 13:33:23
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-01-31 14:27, M.M. pisze:

    > Rozmawialismy o przydatnosci matematyki w pracy programisty. Matematyka
    > nie daje wzoru ktory okresla jakich trzeba uzyc w projekcie algorytmow,
    > jakiego podzialu na klasy i jakiego uzyc jezyka programowania. Za to

    Matematyka to nie (tylko) wzory. Algorytmy to tez matematyka.
    Analiza złożonośći też. Dokłądnie matematyka daje informacje,
    jakich algorytmów i struktur daje (wcześniej dając te algorytmy
    i struktury).

    Nie pojmuj matematyki jako 'zbioru wzorów', to nieporozumienie
    wyniesione ze szkoły.

    > dzieki matematyce wiadomo ze qsort dla duzych danych powinien zadzialac
    > szybciej niz sortowanie babelkowe. Gdy danych nie ma zbyt duzo, to znowu

    Oraz, że działa wolniej, gdy jest ich mało;)

> [...]
    > zmierzyc czas doswiadczalnie i wybrac najlepszy. Po prostu raz
    > matematyka jest przydatna, a drugi raz nie.

    To, że nie korzysta ktoś z matematyki, bo nie widzi potrzeby
    lub nie umie zastosować to nie dowód, ze jest nieprzydatna.

    Oczywiście czasem jest nieprzydatna (przy podrywaniu panienek).

    pzdr
    bartekltg

  • 40. Data: 2012-01-31 13:50:57
    Od: " " <f...@g...pl>

    bartekltg <b...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > sześcioma parametrami dowolną liczbę punktów
    > połączonych sztywnymi więzami.

    > To jest zły pomysł. Dlaczego, tłumaczyłem. Ale to wynika

    a mozesz przypomniec dlaczego tw zdaniem?

    to rozwiazanie (czyli 'sprezynki' - sam chyba zreszta
    uzyles tego slowa) wydaje mi sie byc ew bardziej
    'skalowalne' (w sensie ilosci przenoszonych
    mechanizmow przez symulacje) ew tez latwiejsze,
    choc byc moze bardziej prockozerne i mniej 'ostre'

    brylasz sztywna to jak ?, mialbym liczyc moment
    bezwladnosci i przylozone sily przenosic na srodek
    masy i moment obrotowy? - to by bylo duzo roboty
    bo potrzebne sa mi tez wzajemne odzialywania takich
    okladow pikseli (tj w ramach zwiazanych grup (tutaj
    bryl) ale tez i miedz grupami w tym chocby ze sciankami
    ekranu- procz tego ew dochodzi problem statyki - a to chyba
    nie wyniknelo by samo z rownan - widze po swoim prostym
    modelu kulki2d - statyka nie calkiem wynika z praw dynamiki
    (tj czesciowo w jakims sensie - musialbym obbadac sprawe )

    slowem drugie rozwiazanie wydaje mi sie byc rozwiazaniem
    ze spora iloscia roboty gdzie przy pierwszym mozna liczyc
    na latwiejsze wyniki uwazam je tez za bardziej naturalne