    From: viktorius <v...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: felerny multimetr
    Date: Tue, 5 Nov 2019 16:05:42 +0100

    W dniu 2019-11-05 o 15:36, robot pisze:
    > Kupiłem standardowy najtańszy multimetr.
    > Zmierzyłem napięcie w gniazdku.
    > Ale muszę przyznać, że jak zobaczyłem wynik 334, to zgłupiałem.
    > Poleciałem do innego pokoju - 338.
    > Normalnie zacząłem się zastanawiać jakie powinno być - 230 czy 330 :)
    > Czy to jest prawdopodobna usterka multimetru , że zamiast 2 wyświetla 3?
    > Elektronikiem nie jestem, nie mam go jak testować więc tylko
    > bateryjkę z niego se zachowam. A pytam jedynie z ciekawości
    > czy spotkaliście się z czymś takim?

    Tak, lata temu.

    > ps.
    > No chyba że dobrze pokazuje.
    > Wtedy będę miał ciekawszy problem.

    Idź do jakiegoś sąsiada, najlepiej z innego budynku, i zmierz u niego.
    Jak będzie tak samo, raczej walnięty multimetr.
    Jak u niego będzie 220-230V, to masz problem u siebie, z instalacją.

    U rodziców w bloku było 290V gdy "zero" na klatce się upaliło, na
    korzyść innej fazy. Nasze żarówki 40W świeciły jak 75 i padały dość
    często. Ale kto by się tam żarówką przejmował, wkręcało się inną i po
    sprawie. Za to sąsiad z przeciwka wkręcał setki a jarzyły jak 60-tki, bo
    miał ok 180V. Stare kable ameliniowe wtedy jeszcze były w pionach i
    działy sie cuda. Po 2giej wymianie sprężarki w lodówce, gość od AGD
    zwęszył że coś nie jest tak. Bo tak nie może być, że nowa sprężarka
    wytrzymała miesiąc i padła. Wziął miernik i tatadam.
    Było to daawno, miałem może z 10 lat i miernik widziałem może 3ci raz w
    życiu, oczywiście analogowy :)

    --
    viktorius