    From: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: flyback raz jeszcze - zwoje
    Date: Tue, 30 Sep 2014 22:09:52 +0200
    Sender: r...@n...agh.edu.pl

    Hello Jakub,

    > Korzystając z webowego narzędzia na stronie ST "wyliczyłem" sobie
    > maluśkiego flybacka, o takiego:
    > schemat: http://szczurzawieza.net/dlaludzi/schemat.png
    > parametry: http://szczurzawieza.net/dlaludzi/parametry.png

    Parametry mogłeś dać tekstowo...

    Trochę niska indukcyjność jak na tak małą moc.

    > No dobra, to teraz trzeba by nawinąć trafo, część danych jak widać już
    > jest, więc zacząłem od policzenia zwojów pierwotnego. Popatrzyłem w
    > różne pdfy pod hasłem "flyback transofmer design" i mam rozbieżne wyniki.
    > Według tego http://www.ti.com/lit/ml/slup127/slup127.pdf i jeszcze paru
    > innych wzór jest N=(L*Ipk)/(Bmax*Ae),

    Sprawdziłem - daje się wyprowadzić taki wzór. Podaje on MINIMALNĄ ilość
    zwojów dla podanych parametrów ale nie uwzględnia rzeczywistych
    możliwości rdzenia - maksymalnej przenikalności oraz geometrii.

    > przyjmuje Bmax=0,25T i dla różnych
    > małych rdzeni EE10, EE16 itp. mam około 5-10 zwojów pierwotnego

    Mi dla E10 wyszło 18 zwojów... Czyli wzór wychodzący z prądu nie jest
    dobry dla skrajnie małych mocy.

    > - według mnie podejrzanie mały wynik, bo jak tu teraz nawinąć wtórne
    > jak programik ST wyliczył przekładnię Npri/Nsec=16,6? Według
    > poradnika na stronie ST http://tinyurl.com/n4fxw6a wzór jest
    > bardziej dziwaczny (wzór 5 na stronie 3) i z niego wychodzi 100
    > zwojów dla przyjętej na oko szczeliny 0,4mm, co już wydaje mi się
    > znacznie bardziej realne. Kto ma racje? Gdzie błądzę? Czy może
    > najpierw policzyć zwoje na wtórnym?

    Nie. Najprościej próbować liczyć według energii.

    Dla Ipk = 0.151A i indukcyjności 320uH współczynnik I^2*L wynosi
    7.3 * 10-^6.

    Bierzemy katalog Ferroxcube z 2009 roku (dostępny jako HB2009.pdf) i
    na stronie 32 znajdujemy wykres i widzimy, że już dla szczeliny 0.1mm
    rdzeń E13/7/4 ma znacznie większy niż potrzeba zapas energii.
    Równocześnie szczelina 0.1mm jest bodaj najmniejszą szczeliną jaką
    daje się frezować w rdzeniu.

    Bierzemy teraz program SFDT2010 (Google!) i na pierwszym ekranie
    wybieramy kształtkę E, następnie z listy E13/7/4, materiał 3C90.
    Idziemi niżej i w Total airgap wpisujemy 100 (um) a następnie w L
    wpisujemy 320uH otrzymując poniżej wynik 45 zwojów.
    W polu Ids możemy wpisać 0.151 (kropka a nie przecinki w tym
    programie!) i uzyskamy w polu Bbias indukcję odpowiadającą takim
    parametrom - w tym wypadku zaledwie 86mT.

    Jak się pobawisz, to się przekonasz, że rdzeń E8.8/4.2/2.1 przy 69
    zwojach, szczelinie 0.1mm spokojnie 140mT - wydaje się być idealny ale
    dla tego rdzenia nie jest produkowany bezpieczny karkas dla zasilaczy
    sieciowych.

    Najmniejszy dostępny bezpieczny karkas to ten:
    http://www.feryster.pl/polski/podglad.php?lang=pl&id
    =4

    I - żeby było prościej - podam Ci gotowe parametry.
    szczelina 0.2mm (czyli kawałeczek papieru ksero - typowego 80g/m^2 -
    pod każdą kolumnę rdzenia) daje AL = 79 co daje dla pierwotnego 64
    zwoje. Indukcja według wzoru
    B = AL * I * n / Ae [mT, nH/zw^2, A, 1, mm^2]
    wychodzi 70mT - mało ale tego się trzymaj przy tak małej mocy.

    Pierwotne (piny 2*-1) DNEE 0.16mm - nie ze względu na prąd ale ze względu na
    możliwość nawinięcia dwóch warstw. Po nawinięciu 32 zwojów warstwa
    izolacji. Po całości 2 warstwy izolacji. Pilnuj, żeby początek nie
    dotykał końca!
    Aux (piny 4*-3) - 9 zwojów dwoma drutami DNEE 0.16 rozrzucone na
    szerokość karkasu. 3 warstwy izolacji
    Wtórne po 4 zwoje. Wtórne nawijasz bifilarnie drutem
    0.3mm w potrójnej izolacji (TIW) - chodzi o lepsze wypełnienie
    warstwy. Łączysz na piny 5-8 jak Ci wygodnie.
    3 warstwy izolacji.

    Rdzeń, karkas, druty kupisz w sklepie Ferystera. Może uda Ci się
    wyżebrać metr taśmy izolacyjnej 1350F 7mm

    --
    Best regards,
    RoMan