    From: Jakub Rakus <s...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: flyback raz jeszcze - zwoje
    Date: Tue, 30 Sep 2014 23:39:14 +0200

    On 30.09.2014 22:09, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Trochę niska indukcyjność jak na tak małą moc.

    No też mnie to trochę nurtuje, bo jak liczyłem ręcznie dla podobnego
    zasilacza na kostce z Supertexa to było trzy razy więcej. Zwiększyć "na
    czuja" mimo wyliczeń programu?

    > Jak się pobawisz, to się przekonasz, że rdzeń E8.8/4.2/2.1 przy 69
    > zwojach, szczelinie 0.1mm spokojnie 140mT - wydaje się być idealny ale
    > dla tego rdzenia nie jest produkowany bezpieczny karkas dla zasilaczy
    > sieciowych.

    Aż taki mały odrzuciłem na początku - skrypt na stronie Ferystera
    pokazał, że się tam nie zmieszczę ze wszystkimi uzwojeniami.

    > I - żeby było prościej - podam Ci gotowe parametry.
    > szczelina 0.2mm (czyli kawałeczek papieru ksero - typowego 80g/m^2 -
    > pod każdą kolumnę rdzenia)

    Ale w fabryce to się chyba robi czymś innym?

    > daje AL = 79 co daje dla pierwotnego 64
    > zwoje. Indukcja według wzoru
    > B = AL * I * n / Ae [mT, nH/zw^2, A, 1, mm^2]
    > wychodzi 70mT - mało ale tego się trzymaj przy tak małej mocy.
    >
    > Pierwotne (piny 2*-1) DNEE 0.16mm - nie ze względu na prąd ale ze względu na
    > możliwość nawinięcia dwóch warstw.

    Chodzi o lepsze wypełnienie okna?

    > Po nawinięciu 32 zwojów warstwa
    > izolacji. Po całości 2 warstwy izolacji. Pilnuj, żeby początek nie
    > dotykał końca!
    > Aux (piny 4*-3) - 9 zwojów dwoma drutami DNEE 0.16 rozrzucone na
    > szerokość karkasu. 3 warstwy izolacji

    Hmmm, czy jest jakaś zasada, żeby Aux dawać między pierwotnym a wtórnym?
    Jak kojarzę takie przetworniczki to zawsze miały Aux na samym wierzchu.

    > Wtórne po 4 zwoje. Wtórne nawijasz bifilarnie drutem
    > 0.3mm w potrójnej izolacji (TIW) - chodzi o lepsze wypełnienie
    > warstwy. Łączysz na piny 5-8 jak Ci wygodnie.
    > 3 warstwy izolacji.
    >
    > Rdzeń, karkas, druty kupisz w sklepie Ferystera. Może uda Ci się
    > wyżebrać metr taśmy izolacyjnej 1350F 7mm

    Dzięki Roman, nie musiałeś aż tak, odebrałeś mi zabawę :-P Ale sobie to
    jeszcze raz policzę dla E10. Na razie zrobię z tego co mi się pęta po
    szufladach, bo mam sporo różnych rdzeni i drutów. Jak zadziała, to
    Feryster i tak zarobi, bo będzie potrzebne dużo takich traf ;)

    Jakub Rakus