    From: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: flyback raz jeszcze - zwoje
    Date: Wed, 1 Oct 2014 10:40:39 +0200
    Sender: r...@n...agh.edu.pl

    Hello Piotr,

    Wednesday, October 1, 2014, 9:56:57 AM, you wrote:

    > Zapominasz, że są ludzie którym zdobywanie wiedzy przynosi olbrzymią frajdę.
    > Te obliczenia, które dla Ciebie są chlebem powszednim mogą być dla innych
    > ciekawe.

    Wierz mi, że przy projektowaniu transformatorów obliczenia wskazują
    tylko kierunek i określają granice teoretyczne. Większość pracy
    dotyczy technologii a tego nie da się nauczyć z książek.
    Zawodowo projektuję transformatory impulsowe od 5 lat i nadal się
    uczę.

    Flyback jest o tyle wredny, że weźmiesz byle jaki rdzeń, nawiniesz
    uzwojenia, których parametry wyssałeś z brudnego palce, licząc pi razy
    oko abakusem i to zadziała. A ja przyjdę i powiem, że to bzdura.
    Owszem - działa - ale zamiast sprawności 80% jest 45%, MOSFET się
    gotuje a po podłączeniu do sieci energetycznej po stronie wtórnej
    kopie, bo izolacji nie ma.

    > W zeszłym tygodniu zamiast skorzystać z programów TI projektujących
    > przetwornice na ich scalakach zacząłem przeliczać przykłady z 3 kart
    > katalogowych. Znalazłem sporo błędów - gość z TI napisał mi, że kieruje
    > wszystkie te karty do poprawki.

    Jeden z najstarszych kontrolerów, produkowanych do dzisiaj - MC34063 -
    ma we wszelkich notach większość wzorów opartych o założenie, że jest
    kontrolerem PWM. A jest kontrolerem PFM. W efekcie pojemność Ct jest
    zazwyczaj kilkakrotnie zaniżana i przetwornice pracują na absurdalnie
    wysokich częstotliwościach. Klucz to Darlington o paskudnie dużym
    czasie wyłączania - rzędu 2us, co przy 100kHz jest wiecznością...

    --
    Best regards,
    RoMan