    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: flyback raz jeszcze - zwoje
    Date: Wed, 1 Oct 2014 10:44:46 +0200

    Użytkownik "Jakub Rakus" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:m0ev93$meq$1@node1.news.atman.pl...

    > Kto ma racje? Gdzie błądzę? Czy może najpierw policzyć zwoje na wtórnym?

    Jeśli lubisz zaczynać od podstaw to jak wieki temu (czasy przed PC) pierwszy
    raz potrzebowałem policzyć co można uzyskać z rdzenia ze szczeliną
    wyprowadziłem sobie wzory z książki do fizyki (Resnick Holliday). Wyszło mi
    wtedy, że o możliwej do uzyskania mocy przy danym f decyduje L*I^2.
    Zwiększając szczelinę można chyba zmierzać z tym parametrem do
    nieskończoności, tylko, że I przestaje się mieścić w oknie. Przyjąłem chyba
    taką metodę (nie liczyłem tego od 20 lat) - wychodząc od okna i przyjętej
    gęstości prądu w uzwojeniu uzyskuję maksymalne I a potem dobieram szczelinę
    wg granicy nasycenia rdzenia i mam maks. Brałem pod uwagę tylko dławiki, nie
    transformatory i w ogóle nie uwzględniałem innych parametrów jak np.
    pojemność uzwojenia, ale wtedy nie rozważałem innej częstotliwości pracy jak
    20kHz.
    P.G.