    From: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: oświetlenie led wzdłóż drogi
    Date: Tue, 13 Mar 2018 11:32:21 +0100

    Am 13.03.2018 um 07:57 schrieb Budyń:
    > szukam pomysłów na oświetlenie drogi
    > musze postawić z 10 słupków oświetleniowych małej mocy, zapewne niskich wzdłóż
    drogi dojazdowej do posesji. Długość ze 70m i ciemno jak w d.
    > Wymysliłem ze chciałbym sterowac każda lampą indywidualnie a na dodatek z płynnym
    rozjaśnianiem/gaszeniem. Na końcach dam czujniki ruchu dla informacji czy mam
    swiecic.
    > Sterowanie zapewne z jakiegos raspberrypi, program odpalania lamp sobie napiszę.
    > Wzdłóż drogi pociągnę przewód zasilania 230V i moge dać ze dwie skrętki - bedę miał
    zasilanie i parę przewodow do sterowania zero/jeden.

    > Jaką elektronikę powinienem miec w lampach? Najlepiej jakies tanie gotowce. Lampa
    zasilana na stałe rozjaśnia sie w zadanym czasie po otrzymaniu 1 na sterowaniu
    (regulowanie czasu rozjaśnienia jakies uproszczone, jednorazowe w czasie
    uruchomienia, potencjometr+kondensator?)

    > Jasne ze mogę zrobi proste włącz/wyłącz całości ale wtedy nie będzie frajdy :)
    > Lampy LED, małej stosunkowo mocy jakies, pewnie ze 2W/szt wystarczy.

    Osobiście wziąłbym RPi do sterowania wszystkiego (możesz nawet przez
    sieć sterować), a w słupkach dałbym po jednym Arduino nano, który by
    robił za serwer. Chińskie podróby są po 10zł za sztukę. Jak kupisz te na
    RS232 to możesz zrobić daisy chain, RX pierwszego do Raspi, TX to
    następnego RX. Wystarczą dwa druty, a na 9600 czy nawet na 2400 bps
    powinno na ten odcinek pójść bez problemu, szybciej nie musi. Robiłem
    coś takiego testowo z 5 arduino i działało bez problemu na stole z
    115200. Możesz w ten sposób sterować każdym LEDem oddzielnie i zrobić
    jakieś fajne rozjaśnianie po kolei. W sumie potrzebujesz na słupek po
    jednym Arduino Nano RS232, driver do LEDa i samego LEDa. Jak dasz
    zasilanie 12V, to nie potrzebujesz 230V i zasilaczy i załatwisz wsio
    jednym kablem CAT5, dwie linie RS, reszta to 12V i masa. 2A w sumie to
    nie dużo. Albo położyć jeszcze kabel 2x4mm2 dla świętego spokoju i do
    tego linkę telefoniczną dla RSa.

    Waldek