    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: problem z elektryką
    Date: Wed, 14 Feb 2018 14:48:01 +0100

    W dniu 2018-02-14 o 07:26, LEPEK pisze:

    > A jak się sprawdza, czy jest masa? Miernik uniwersalny mam. Ale
    > potrzebuję możliwie szczegółowej instrukcji ;)

    O raju... Cóż za pytanie :-) Nie mam pewności czy powinieneś się za to
    zabierać w ogóle :-)

    Oczywiście odpowiem na pytanie ale raczej poproś kolegę z okolicy o
    pomoc lub zwyczajnie jedź do elektryka. Ja bym to zrobił tak:
    wygrzebałbym któreś z działających urządzeń (radio?), które wymagają
    zasilania z + i -. Do niego musi dochodzić przewód z kostką. W moim
    aucie przyjęto systematykę taką, że masą jest brązowy a + zwykle
    czerwony ale nierzadko inny. Nas interesuje znalezienie koloru wiodącego
    dla masy. Będzie łatwiej szukać wtedy. Oczywiście może być tak, że w
    aucie swoim tak nie będziesz miał. Bądź więc wyczulony.

    Podłącz - do karoserii (jakaś odizolowana śruba). Drugą końcówką sprawdź
    kostkę. Tam gdzie jest napięcie (kluczyk ON!) - tam masy z pewnością nie
    ma. Eliminujesz te przewody z dalszych dociekań. Teraz dla
    bezpieczeństwa kluczyk OFF, przełącz miernik na omomierz z opcją
    detekcji zwarcia. Sprawdź pozostałem przewody. Jeden z nich powinien
    "piszczeć". To jest masa.

    Teraz uwaga - zanim tą metodą sprawdzisz jakikolwiek inny przewód, to
    najpierw woltomierzem zweryfikuj czy nie ma napięcia na nim by miernika
    nie uszkodzić.

    Analogicznie sprawdzisz tak każde inne urządzenie. Jeśli okaże się, że
    np. jakieś urządzenie ma + na przewodzie, na którym miała być masa... to
    znaczy, że przewód zerwany/obluzowany gdzieś. + "przelatuje" tym
    urządzeniem na zacisk masy. Wtedy mogą się dziać cuda z instalacją gdy
    np. częściowej masy inne urządzenie wiszące na tym odłączonym przewodzie
    dostarczy.

    Ale najpierw zacznij od tego co najprostsze. Skoro czasem zadziała LCD,
    to znaczy, że połączenie jest ale zawodne. Zwyczajnie pomacaj złącza
    wzdłuż wiązki i zobacz kiedy się załącza i gaśnie. Nie ma innej metody.

    > Pomiędzy puszką bezpieczników, a rozdzieleniem na poszczególne elementy,
    > które szwankują, tak?

    Tak. Masa jest wspólna. Przypuszczam, że w okolicach puszki znajduje się
    zbieg wszystkich "mas".

    > Póki co macałem w różnych miejscach i nawet nie mignął...

    Konsolę zdemontowałeś? Może bliżej LCD nie ma kontaktu?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek