  • 71. Data: 2017-09-23 21:50:15
    Temat: Re: regulator temperatury wpada we frustrację :)
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "JaNus" <bez@adresu> wrote in message
    news:59c6abda$0$15210$65785112@news.neostrada.pl...

    > Czyżbyś nie wiedział, że coś-za-coś?
    > Gdy przedłużasz parzenie, aby wyekstrahować garbniki, to w tym czasie
    > (dość szybko!) ulatniają się składniki najbardziej szlachetne:
    > aromatyczne. Ja łączę trzy smaki, bo zaparzam 3-krotnie. Sam pijam
    > wyłącznie krótki, 1-parz, zaś 2 pozostałe mają zagorzałych zwolenników
    > wśród reszty domowników
    > i wszyscy są zadowoleni!

    Pamiętam że u nas w domu, w dawnych czasach, parzyło się
    tzw. "esencję" herbaty - i stała ona w czajniczku do używania
    w celu rozcieńczania i tworzenia z niej herbaty... :-) Profanacja, nie?

  • 72. Data: 2017-09-23 21:50:34
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    > Tuaregowie kawę gotują. Mają do tego specjalne mosiężne tygielki.
    > Nie jeden, a cały komplet, szereg zmiejszających się rozmiarów.
    > Zaczynają od największego, a gdy część wody odparuje, przelewają
    > do mniejszego. I przelewają to do kolejnego, aż gęsty napar zmieści
    > się w najmniejszym. Ta ich kawa *też* jest dobra. To co pisałem
    > wcześniej, to było o frakcji kawiarzy zimnowodnych.

    http://allegro.pl/tygielki-do-kawy-po-turecku-arian-
    250-370-500ml-ha-i6776680276.html

    :-)

    P.P.

  • 73. Data: 2017-09-23 21:53:52
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Nie, nie, nie! To szumienie nie ma nic wspólnego z zagotowywaniem, to
    > jest (tak jak "J.F." napisał) intensywne odgazowywanie wody,
    > "granulacja", czyli wielkość bąbelków, jest bardzo drobna, przeciwnie
    > niż przy jej zagotowaniu, gdzie bąble szybko się łączą, i małych nieomal
    > nie widać. Ewidentnie to są *różne* zjawiska.

    Nie jest to ani ewidentne ani oczywiste :-)

    Ulatnianie się gazów miałeś na wykresie którego nie skomentowałeś.

    A granulacja bierze się stąd, że wrzeniu ulega cieniutka warstewka
    wody tuż przy gorącym grzejniku.
    W przypadku gdy cała objętość wody osiągnie temperaturę wody
    to wtedy bąble łączą się w duże - niestety to jest to samo zjawisko.

    > Ale gdy powierzchnia jest ogrzewana bardziej równomiernie, to faza
    > "białego szumu" wyraźnie da się odróżnić od gotowania. Dzieli je zresztą
    > niemal 10 stopni!

    Zmierz temperaturę na granicy wody i grzejnika :-))
    Transfer ciepła tworzy gradient temperatury - powierzchnia grzejnika
    będzie gorętsza, dużo gorętsza niż te Twoje pomiary z objętości wody.
    Tam przy grzejniku jest już wrzenie podczas gdy reszta wody jeszcze
    ma te 10 stopni do zawrzenia.

  • 74. Data: 2017-09-23 21:57:16
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > się w najmniejszym. Ta ich kawa *też* jest dobra. To co pisałem
    > wcześniej, to było o frakcji kawiarzy zimnowodnych.

    Taka wielokrotnie odparowana kawa to musi być siekiera dopiero :-)
    Jak to było z tą kawą Turecką? Wypijesz jedną porcję a potem pokonasz
    8 rozbójników i zaspokoisz 16 pałających żądzą niewiast? :-)))

    > Najlepszą wodę typu herbacianego mają w schronisku na Kondratowej.
    > Nie badałem składu inaczej niż organoleptycznie w zaparzonej herbacie,
    > za to wieloktotnie przez dziesięciolecia. Herbata może tam długo
    > wygrzewać się w czajniku stojącym na brzegu blachy kuchennej. A więc
    > parzenie typu tureckiego, czy maratońskiego. Mnie smakuje. Jednak
    > rozumiem, że ktoś może woleć herbatę ekspresową po sprintersku.

    Ja doświadczyłem w Egipcie parzenia herbaty całkiem na zimno...
    Wrzucało się kilka wysuszonych kwiatków hibiskusa do butelki
    z czystą kranówą i na noc do lodówki - piękna herbatka rano - cud miód!
    Znaczy się .... bez miodu :-))))

  • 75. Data: 2017-09-23 22:08:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > http://allegro.pl/tygielki-do-kawy-po-turecku-arian-
    250-370-500ml-ha-i6776680276.html

    > :-)

    To mi wygląda na tygielki do jednoprzebiegowego parzenia kawy,
    tyle że dla trzech osób. Mojemu opisowi bardziej odpowiadają te:

    https://i.pinimg.com/736x/56/91/c2/5691c21e027a4fba2
    957ad711c365030--turkish-coffee-pots.jpg

    Lepszej ilustracji nie udało mi się wyguglać.

    --
    Jarek

  • 76. Data: 2017-09-23 22:08:53
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 23.09.2017 o 21:47, Pszemol pisze:
    > "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc.pl.> wrote in message

    > Chciałem napisać, że jej wysoki pH wynika z jej właściwości buforujących,
    > tak jak napisałeś dalej - CO2 wchodzący do roztworu jest wiązany
    > chemicznie, zobojętniany, zamiast tworzyć kwas i obniżać pH.

    > Nie napisałem że rozpuszczany CO2 podnosi pH wody,
    > więc nie mów że przeciwnie :-)))

    Zrozumiałem tak: Woda twarda ma własności buforujące dwutlenku węgla a
    więc utrzymuje pH na wysokim poziomie 8 i więcej.
    A to mi nie pasowało. Ale już wiem, że miałeś na myśli co innego :-)

    > Tak czy inaczej, rozpuszczany w twardej wodzie CO2 w praktyce
    > nie zmieni jej wysokiego pH bo jest go za mało w porównaniu
    > do zdolności buforowania wody z rozpuszczonymi minerałami.

    Tak będzie tylko w przypadku twardości niewęglanowej z którą w kuchni
    raczej nie mamy do czynienia. A w przypadku twardości węglanowej pH nie
    może być wysokie.

    Tu zgoda :-)

    P.P.

  • 77. Data: 2017-09-23 22:14:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

    > Taka wielokrotnie odparowana kawa to musi być siekiera dopiero :-)
    > Jak to było z tą kawą Turecką? Wypijesz jedną porcję a potem pokonasz
    > 8 rozbójników i zaspokoisz 16 pałających żądzą niewiast? :-)))

    A nie 16 rozbójników z zamianą na 8 niewiast przelicznikowych (no, niech
    będzie, że przynajmniej cztery)?

> [...]
    > Wrzucało się kilka wysuszonych kwiatków hibiskusa do butelki
    > z czystą kranówą i na noc do lodówki - piękna herbatka rano - cud miód!

    W Japonii najczęściej spotykaną herbatą jest zielona na zimno. Wcześniej
    jednak parzona, zapewne w dość ciepłej wodzie. To co najbardziej zdumiewa,
    rynek wszechobecnych automatów do sprzedawania tego lokalnego specyfiku
    opanowały butelki z logo Coca-Cola.

    --
    Jarek

  • 78. Data: 2017-09-23 22:16:55
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    [...]
> [...]
    >
    > https://i.pinimg.com/736x/56/91/c2/5691c21e027a4fba2
    957ad711c365030--turkish-coffee-pots.jpg

    > Lepszej ilustracji nie udało mi się wyguglać.

    W obu przypadkach trzy tygielki o różnej wielkości. Przyznaję, Twoje
    ładniejsze.
    Choć na przykład te:

    http://allegro.pl/tygielki-do-kawy-po-turecku-hurrem
    -200-320-500ml-h-i6776680407.html

    "Prostota jest wyrafinowaną elegancją"

    P.P.

  • 79. Data: 2017-09-23 22:22:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]

    250-370-500ml-ha-i6776680276.html

    957ad711c365030--turkish-coffee-pots.jpg

    > W obu przypadkach trzy tygielki o różnej wielkości. Przyznaję, Twoje

    Amo faktycznie, musiało się przydarzyć jakieś złudzenie apteczne,
    któremu uległem. Wielkość mają różną. Ciekawe, że te pierwsze mają
    współczynnik amplifikacji równy 2, a te drugie 2,5.

    --
    Jarek

  • 80. Data: 2017-09-23 23:16:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 23 Sep 2017 14:47:10 -0500, Pszemol napisał(a):

    > Chciałem napisać, że jej wysoki pH wynika z jej właściwości buforujących,
    > tak jak napisałeś dalej - CO2 wchodzący do roztworu jest wiązany
    > chemicznie, zobojętniany, zamiast tworzyć kwas i obniżać pH.

    Ale jakbys mylil skutek i przyczyne.

    Twarda woda to taka, ktora zawiera duzo kationow wapnia lub magnezu.
    Wapn i magnez maja wlasnosci alkaliczne ... ale to jeszcze od anionu
    zalezy.

    CO2 sie lepiej rozpuszcza w wodzie, roztworze raczej a nie wodzie,
    zasadowym.

    CO2 sie wiaze z jonami wapnia i magnezu ... ale rozpuszczaniem bym
    tego nie nazwal. I kwasne srodowisko moze to latwo rozwiazac.

    Woda z dodatkiem CaCl2 bedzie twarda (przynajmniej dla mydla),
    pH ... wydaje mi sie, ze lekko kwasne. A na ile wiaze CO2 ... no,
    jestem ciekaw.

    Woda z dodatkiem NaOH ma wysokie pH, a twarda absolutnie nie jest.

    A kolor herbaty od pH zalezy - kwas rozjasnia, zasada przyciemnia.

    > Nie napisałem że rozpuszczany CO2 podnosi pH wody,
    > więc nie mów że przeciwnie :-)))

    Ale to "woda" o wysokim pH lepiej przechowuje CO2, a nie "więc".

    Chyba ze masz na mysli inne buforowanie: