  • 191. Data: 2017-09-26 22:04:09
    Temat: Re: regulator temperatury wpada we frustrację :)
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 26.09.2017 o 21:38, J.F. pisze:

    > Aaa, w takim sensie nie zawiera.

    >Przy reakcji chloru z wodą powstają jony H+, więc bilans jest OK.

    OK, ale wtedy rury sa czyste, a do kranu wplywa FeCl2 ... albo
    czerwony FeCl3, tzn FeCl4-

    Tylko ja mam watpliwosci ... a jesli woda bedzie lekko zasadowa, bo w
    niej bedzie troche CaCO3 i NaHCO3, to nadal beda jony H+ ?

    > OCl- jest silnym utleniaczem i szybciutko redukuje się do Cl-
    > utleniając cokolwiek, na przykład Fe++.

    Tu mialbym podejrzenia ze utlenia Fe, i to doslownie utlenia.

    >Ale chyba dodają tlenek chloru ClO2?

    Nie wiem, od lat sie mowiło ze wroclaw wody nie chloruje, tylko
    ozonuje.

    Potem tylko byla/jest aferka w naszym aquaparku, gdzie instalacja do
    ozonowania jest ... ale zepsuta :-)

    >Ze środowiska, jest praktycznie wszędzie.

    Z naturalnych procesow ?

    J.

  • 192. Data: 2017-09-26 22:16:29
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 26.09.2017 o 22:04, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Paweł Pawłowicz"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > OK, ale wtedy rury sa czyste, a do kranu wplywa FeCl2 ... albo czerwony
    > FeCl3, tzn FeCl4-

    W wodzie nie ma czegoś takiego, jak FeCl3, są jony Fe+++, Cl- i tak
    dalej. Dla powstania [FeCl4]- stężenie Cl- jest zbyt niskie.

    > Tylko ja mam watpliwosci ... a jesli woda bedzie lekko zasadowa, bo w
    > niej  bedzie troche CaCO3 i NaHCO3, to nadal beda jony H+ ?

    Oczywiście, jony OH- i H+ są zawsze. W takiej ilości, aby iloczyn ich
    stężeń wynosił 10^-14.

> [...]
    >
    > Nie wiem, od lat sie mowiło ze wroclaw wody nie chloruje, tylko ozonuje.
    >
    > Potem tylko byla/jest aferka w naszym aquaparku, gdzie instalacja do

    Raczej z pobliskiego Wałbrzycha. Zresztą fenolu używano powszechnie
    (pamiętasz zapach farbek dla dzieci w komunie? Konserwowano je fenolem)
    a że on się silnie adsorbuje, to jeszcze dłuuuugo będzie siedzieć w
    środowisku.

    P.P.

  • 193. Data: 2017-09-26 22:48:37
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jakie to szczescie ze mieszkam w lodzi. Lodzka woda parametrami jakosciowymi
    przewyzsza wiekszosc butelkowanych wod mineralnych. Lodzkie wodociagi nawet haslo
    reklamowe mialy w stylu " nie kupuj wody w sklepie, lepsza masz w kranie".
    Kroplebezkitu robili a moze i dalej robia rowniez w lodzi, ciekawe kiedy i gdzie
    rurociag z gor zbudowali.

  • 194. Data: 2017-09-26 23:17:59
    Od: JaNus <bez@adresu>

    > Jeśli grzejesz napar długo, co najmniej 5 godzin, goryczka się
    > radykalnie zmniejsza, garbniki nie są związkami trwałymi. Za to rozwija
    > się aromat

    Krzyknął: "veto!"
    - i uciekł na Pragę...

  • 195. Data: 2017-09-27 00:05:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 26 Sep 2017 22:16:29 +0200, Paweł Pawłowicz napisał(a):

    > W wodzie nie ma czegoś takiego, jak FeCl3, są jony Fe+++, Cl- i tak
    > dalej. Dla powstania [FeCl4]- stężenie Cl- jest zbyt niskie.

    Wow.
    Ale to mi nasuwa kolejne doswiadczenie - jak bardzo trzeba rozcienczyc
    FeCl3, zeby nie trawl juz miedzi ?

    > Oczywiście, jony OH- i H+ są zawsze. W takiej ilości, aby iloczyn ich
    > stężeń wynosił 10^-14.

    Czyli za malym, bo inaczej, to by czysta woda rozpuszczala rdze :-)

    > Raczej z pobliskiego Wałbrzycha.

    No fakt, ale dawno zamkneli.

    > Zresztą fenolu używano powszechnie
    > (pamiętasz zapach farbek dla dzieci w komunie? Konserwowano je fenolem)

    tez juz chyba nie robia.

    I tyle tego sie nazbieralo ? nie wyplukuje sie ?

    J.

  • 196. Data: 2017-09-27 03:58:46
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > W porownaniu do kranowki byc moze, ale np spodziewam sie, ze
    > wymieniacze jonowe nie usuna organicznych zanieczysczen niejononowych,
    > destylacja ... moze tak, moze nie, RO ... moze tak, moze nie.

    A skąd masz w tej wodzie tego typu zanieczyszczenia? Może powinieneś
    zmienić ujęcie :-)

    > A i tez "zwyklej twardosci" destylacja pozbywa sie bardzo dobrze, RO
    > ... trudno mi powiedziec, a wymieniacze jonowe to IMO niekoniecznie.

    Dlaczego niekoniecznie? Ja mam w kranie 220ppm, po RO mam jakieś 6-9ppm w
    zależności jak stara membrana, a po następnym stopniu jakim jest wymieniacz
    jonowy ma ta woda już TDI niemierzalne, miernik pokazuje 0,0ppm.

    > Wiec dla herbaty to mam wode czysta az za dobrze, ale to innych celow
    > to moze jest dla mnie istotne czy mam 1 czy 10 ppm ...

    No jeśli używasz jej do płukania monokryształów krzemowych po cięciu w
    plastry to może istotne :-)
    Ale pisaliśmy o parzeniu herbaty :-))))

    > Hm, jesli taka dobra, ze nie przepuszcza niewielkich w koncu jonow, to
    > przepusci wielkie wirusy ?
    >
    > Czy te membrany to calkiem inaczej dzialaja, bo w koncu taki jon Ca++
    > nie jest chyba duzo wiekszy niz czasteczka H2O ?

    Już tłumaczę, bo podobnie się buntowałem jak Ty zanim nie poszperałem i nie
    wyszukałem dokumentów producenta...
    Otóż powód jest ten sam ktory sprawia, że woda wypływająca po membranie ma
    wciąż około 2-10% tych samych zanieczyszczeń co woda przed membraną: dziury
    w membranie.
    Przez te dziury, niedoskonałości membrany, przecieka niejako bokiem trochę
    nieoczyszczonej wody. Dziurki te są ciut większe niż wirusy ale mniejsze
    niż bakterie.

    > A to jest woda do celow prasowania ;-)

    Dlatego sugeruję, abyś poszukał wody do celów spożywczych, na dziale z
    rupieciami dla opieki nad noworodkami.

  • 197. Data: 2017-09-27 04:12:43
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A poprzesz "od N lat pije tylko wode destylowana/demineralizowana na
    > RO" ?

    Odkąd sprawiłem sobie filtr RO+DI do swoich morskich akwariow w 2002 roku
    piję z niego wodę o 0ppm TDI i nie boję się, że mi taka czysta woda
    wypłucze sole mineralne albo że ciśnienie osmotyczne rozerwie mi błony
    komórkowe w żołądku :-)

    > Bo jak sie zupe ugotuje, to chyba faktycznie bez znaczenia.

    Bez znaczenia nawet jak pijesz ją prosto z rurki wylotowej filtra - bo niby
    dlaczego?

    Gdybyś wypił kilka litrów duszkiem to wtedy miałbyś problemy, dokładnie
    takie same jak gdybyś wypił kilka litrów wody z kranu duszkiem. Mam
    nadzieję, że rozumiesz dlaczego?

  • 198. Data: 2017-09-27 04:12:44
    Od: Pszemol <P...@P...com>

> [...]
    > do przekonania tego Vejvody owe wina bez alkoholu. Zapytał potem, czy
    > istnieją wódki bez alkoholu, wypił jeszcze jedną ćwiarteczkę, porozmawiał
    > z gospodarzem o tym, że to doprawdy grzech schlać się zbyt często, na co
    > gospodarz mu odpowiedział, że wszystko na świecie znieść potrafi, tylko
    > nie pijanego człowieka, który uchla się Bóg wie gdzie i do niego przyjdzie
    > wytrzeźwieć przy flaszeczce wody sodowej i jeszcze zrobi piekło.
    > "Schlaj się u mnie -- powiada szynkarz -- to cię będę uważał za swego, ale
    > jak się upijesz gdzie indziej, to cię znać nie chcę."

    Popieram... jak ktos wyda 300 na napoje to nawet posprzatam jak sie zerzyga
    :-)

  • 199. Data: 2017-09-27 04:12:45
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.> wrote:
    > W dniu 26.09.2017 o 20:28, Pszemol pisze:
    > [...]
    >
    > Un momento :-)
    > Woda w kranie nie zawiera chloru. Chlor jest zbyt reaktywny, aby
    > przepłynąć przez te wszystkie rury w stanie wolnym. Charakterystyczny
    > zapach chlorowanej wody pochodzi od chlorofenoli. Są to związki o bardzo
    > silnym "zapachu", wyczuwalnym nawet przy skrajnie niskim stężeniu.
    > Fenol, niestety obecny w śladowych ilościach praktycznie wszędzie,
    > bardzo łatwo się chloruje.

    Pierwsze słyszę... u nas w USA dodają chloraminy z tego co pamiętam. Skad
    fenol w wodzie pitnej się bierze?

  • 200. Data: 2017-09-27 04:12:46
    Od: Pszemol <P...@P...com>

> [...]
    >
    > Jeśli grzejesz napar długo, co najmniej 5 godzin, goryczka się
    > radykalnie zmniejsza, garbniki nie są związkami trwałymi. Za to rozwija

    O, to może w tym tkwiła zagadka tego czajnika z esencją u moich rodziców
    domu?