  • 81. Data: 2017-09-23 23:35:11
    Temat: Re: regulator temperatury wpada we frustrację :)
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 23 Sep 2017 14:50:15 -0500, Pszemol napisał(a):

    > Pamiętam że u nas w domu, w dawnych czasach, parzyło się
    > tzw. "esencję" herbaty - i stała ona w czajniczku do używania
    > w celu rozcieńczania i tworzenia z niej herbaty... :-) Profanacja, nie?

    Patrzac na JaNusa ... trzy w jednym :-)

    to jeszcze zobaczmy do herbaciarzy
    https://www.thespruce.com/how-to-make-the-perfect-cu
    p-of-tea-435132

    -woda ma byc swieza, drugi raz zagotowana nie jest dobra (hm ...)
    -woda ma byc wrzaca,
    -zaparzac 3-4 minuty w czajniczku (osobny dzbanek do zaparzania
    herbaty)

    Tylko jednego nie widze w opisie - ilosc herbaty (lisci) zalezy od
    ilosci osob, a ilosc wody nie ?
    Czy to sie rozumie samo, nie trzeba pisac :-)

    J.

  • 82. Data: 2017-09-23 23:52:02
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Ale jakbys mylil skutek i przyczyne.

    Przyczyną wysokiego pH kranówki jest jej twardzość. Gdzie ja coś mylę?
    Muszę tracić powoli zdolności komunikowania się w języku ojczystym :-)

    > Twarda woda to taka, ktora zawiera duzo kationow wapnia lub magnezu.
    > Wapn i magnez maja wlasnosci alkaliczne ... ale to jeszcze od anionu
    > zalezy.
    >
    > CO2 sie lepiej rozpuszcza w wodzie, roztworze raczej a nie wodzie,
    > zasadowym.

    Ale nie interesuje nas to czy CO2 się lepiej czy gorzej rozpuszcza
    a raczej to jak wpływa na pH wody. A jeśli woda jest zasadowa
    to rozpuszczenie w niej bezwodnika słabego kwasu (CO2) niewiele
    zmieni... Natomiast rozpuszczenie go w wodzie czystej, np.
    destylowanej, wyraźnie obniży jej pH.

    > CO2 sie wiaze z jonami wapnia i magnezu ... ale rozpuszczaniem bym
    > tego nie nazwal. I kwasne srodowisko moze to latwo rozwiazac.
    >
    > Woda z dodatkiem CaCl2 bedzie twarda (przynajmniej dla mydla),
    > pH ... wydaje mi sie, ze lekko kwasne. A na ile wiaze CO2 ... no,
    > jestem ciekaw.
    >
    > Woda z dodatkiem NaOH ma wysokie pH, a twarda absolutnie nie jest.

    Mówimy o wodzie z kranu, naturalnej, a taka nie ma ani dodatku
    NaOH ani chlorku wapnia którym polewa się ulice w zimie... :-)
    Twarda woda z kranu ma węglany i siarczany wapnia i magnezu.
    Podobnie jak woda morska, nota bene o pH 8.3 właśnie z tego
    powodu :-)

    > A kolor herbaty od pH zalezy - kwas rozjasnia, zasada przyciemnia.

    Czyli herbata z twardej kranówki będzie ciemna, bo twarda woda kranowa ma
    wysokie pH. Herbata z wody destylowanej będzie jasna, bo destylowana ma
    niskie pH. Czyli to co na początku napisałem Czy coś Ci się dalej nie
    zgadza? :-)

    > Ale to "woda" o wysokim pH lepiej przechowuje CO2, a nie "więc".

    Nie interesuje nas przechowywanie CO2 tylko stężenie jonów wodorowych.

    > Chyba ze masz na mysli inne buforowanie:

    Przez buforowanie mam na myśli przeciwdziałanie próbom
    obniżenia pH przez dodatek CO2. Chyba było to oczywiste
    z omawianego kontekstu? Woda destylowana słabo buforuje,
    bo nawet mały dodatek CO2 obniża jej pH. Woda twarda,
    o dużej zawartości soli mineralnych, dobrze buforuje pH
    bo nawet duże dodatki CO2 nie powodują spadku jej pH.

  • 83. Data: 2017-09-23 23:53:07
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Zrozumiałem tak: Woda twarda ma własności buforujące dwutlenku
    > węgla a więc utrzymuje pH na wysokim poziomie 8 i więcej.
    > A to mi nie pasowało. Ale już wiem, że miałeś na myśli co innego :-)

    Miałem na myśli dokładnie to, tylko nie uściśliłem że chodzi
    o twardość ogólną a nie o węglanową :-)

    > Tak będzie tylko w przypadku twardości niewęglanowej z którą w kuchni
    > raczej nie mamy do czynienia. A w przypadku twardości węglanowej pH nie
    > może być wysokie.

    Ależ mamy do czynienia... i właśnie zabarwia nam ona herbate na brązowo :-)

    > Tu zgoda :-)

    :-) mam wrażenie że obaj mówimy o tym samym a dogadać się nie można :-)

  • 84. Data: 2017-09-24 00:43:49
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Filtr odwróconej osmozy usuwa około 90-99% wszystkiego co
    > w tej wodzie jest - woda z odwróconej osmozy podobna jest
    > do wody destylowanej.

    Do herbaty?
    Hmm... od mniej-więcej takiej czystej wody, lekarka mi kiedyś 2 dni L-4
    dała... Zwykłe zatrucie wodą, na szczęście niezbyt cierpiące, ale pracować
    się nie dało, bo miałem niezłą Noc Świętojańską...
    Więc byłbym ostrożny wobec wszelkiego mocniejszego oczyszczania - nawet nie
    mogę zwykłej minerałki ze sklepu za wiele pić, uczulenie jakieś? Ale ja tam
    herbaty niemal nigdy "po bożemu" sobie nie robię, bo akurat taką
    nieprawomyślną bardziej lubię. A nie słodzę od 7 lat. Kawy także, również
    tej sypanej. I takie nigdy mi nie szkodzą. Na zwykłej kranówie.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 85. Data: 2017-09-24 00:45:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 23 Sep 2017 16:52:02 -0500, Pszemol napisał(a):

    > Przyczyną wysokiego pH kranówki jest jej twardzość. Gdzie ja coś mylę?

    Przyczyna jest odpowiedni sklad.
    Przyczyna twardosci jest odpowiedni sklad.

    Tylko obie "odpowiedni" maja rozne wymogi - czesciowo sie pokrywaja.

    > Ale nie interesuje nas to czy CO2 się lepiej czy gorzej rozpuszcza
    > a raczej to jak wpływa na pH wody.

    Ty pisales o rozpuszczaniu czy buforowaniu.
    Rozpuszcznie CO obniza pH.

    > Mówimy o wodzie z kranu, naturalnej, a taka nie ma ani dodatku
    > NaOH ani chlorku wapnia którym polewa się ulice w zimie... :-)

    Kranowa ? Ktora wapn zawierala u zrodla, a chlor domieszaly wodociagi?

    A czesciowo pochodzi z deszczowki ktora przeplynela przez pola pewne
    nawozow ?

    > Twarda woda z kranu ma węglany i siarczany wapnia i magnezu.

    Wapn i magnez, bo inaczej nie jest twarda.
    Siarczany i weglany to juz niekoniecznie, a tylko zazwyczaj.

    > Podobnie jak woda morska, nota bene o pH 8.3 właśnie z tego
    > powodu :-)

    weglanow i siaczanow wapnia i magnezu ?
    W wodzie morskiej duzo Na+ i Cl-, to sporo zmienia.

    No i duzo mydla i chloru, bo gdzie te scieki splywaja :-)

> [...]
    > wysokie pH. Herbata z wody destylowanej będzie jasna, bo destylowana ma
    > niskie pH. Czyli to co na początku napisałem Czy coś Ci się dalej nie

    Jak dla mnie za duzy skrot myslowy ... choc w sumie ... zazwyczaj masz
    racje.
    Te siarczany to raczej nie sa zasadowe.

    > Przez buforowanie mam na myśli przeciwdziałanie próbom
    > obniżenia pH przez dodatek CO2. Chyba było to oczywiste
    > z omawianego kontekstu?

    No nie, bo buforować można jeszcze CO2 - w sensie przechowywac.

  • 86. Data: 2017-09-24 00:48:29
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Inni znowu będą się zapierać nogami i rękami że woda destylowana
    > wyrzre Ci dziury w żołądku bo jest pozbawiona minerałów, i że
    > pijąc taką wodę rozpuścisz sobie kości i wypłuczesz z nich "wapno" :-)

    Mnie "źródlana", w torebce foliowej (pamiętakie kiedyś mleko w folii? to
    podobnie ta woda była) 2 l. - zwyczajnie ścięła.
    Nic z kości nie wypłukała, nic nie wyżarła, ale elektrolity zmiażdzyła w
    drobny mak, 2 dni L4, nawet nie bolało, ale było bardzo wyczerpujące. Tylko
    dwa litry.
    Więc raczej miarkowałbym pośrodku.

  • 87. Data: 2017-09-24 00:50:45
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "HF5BS" <h...@...pl> wrote in message

> [...]
    > Nic z kości nie wypłukała, nic nie wyżarła, ale elektrolity zmiażdzyła w
    > drobny mak, 2 dni L4, nawet nie bolało, ale było bardzo wyczerpujące.

    A ile czasu piłeś te 2 litry wody?
    Bo wypicie 2 litrów na raz, duszkiem, zetnie każdego.
    Nawet kranówki.

  • 88. Data: 2017-09-24 00:56:01
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Jak niby z normalnym wyłącznikiem miałoby się to wydarzyć?

    Choćby zanik zasilania z zewnątrz. Czyli prądownia wyłącza prąd, albo dupnął
    główny w pionie, itd., po powrocie prądu urządzenia wstają, a wraz z nimi
    wstaje kuchenka i zaczyna działać, produkując moc.
    Choć mi się o uszy obiło, że powinna zbadać, czy na "palniku" ma coś
    położone, jak nie, to się wyłącza.

  • 89. Data: 2017-09-24 01:08:45
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "HF5BS" <h...@...pl> wrote in message
> [...]
    > dała... Zwykłe zatrucie wodą, na szczęście niezbyt cierpiące, ale pracować
    > się nie dało, bo miałem niezłą Noc Świętojańską...

    Zatrułeś się ilością wody wypitej na raz a nie tym, że była destylowana.

  • 90. Data: 2017-09-24 01:08:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 23 Sep 2017 17:50:45 -0500, Pszemol napisał(a):
> [...]

    To z jakiego zrodla ona byla ?

    > A ile czasu piłeś te 2 litry wody?
    > Bo wypicie 2 litrów na raz, duszkiem, zetnie każdego.
    > Nawet kranówki.

    2 litry ? Raczej nie.

    Ale przy 6 notowano zejscia smiertelne.

    J.