    From: Jacek <k...@a...com>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: samozapłon węgla
    Date: Tue, 30 Jul 2019 17:11:15 +0200

    W dniu 30.07.2019 o 15:28, 4...@g...com pisze:
    > Przy ilosci wegla jaka miesci sie w domowej piwnicy nie zaobserwujesz wzrostu
    temperatury. Samozaplon to zjawisko dotyczace bardzo duzych i przede wszystkim
    wysokich hald. Duzy nacisk na spodnie warstwy powoduje pekanie bryl wegla. Pekanie i
    tarcie powoduja znaczny wzrost temperatury. W srodku haldy jest sporo weglowodorow
    jakie ulatniaja sie z wegla. Jest tez troche tlenu. Cieplo wytwarzajace sie wskutek
    tarcia, palne gazy i tlen moga chociaz nie musza powodowac zaplon w haldach.
    Jak widziałem na własne oczy na KWK Ziemowit paliło się nie w dolnych
    warstwach, a raczej bliżej powierzchni, więc chyba nie od pekania i
    tarcia się zapaliło.
    No i jeszcze "hałda" to zwałowisko skały płonej, czy odpadów.
    Węgiel póki co nie jest odpadem, więc jego składowisko hałdą nie jest.
    Może dla p. Biedronia węgiel jest odpadem, ale ja jego toku
    "rozumowania" nie podzielam.
    Jacek