    Subject: Re: uszkodzenia kwarców...
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: mk <reverse_lp.pw@myzskm>
    Date: Mon, 11 Sep 2017 22:15:29 +0200

    W dniu 2017-09-11 o 02:52, sundayman pisze:
    > W moich sterownikach pracują Atmegi 128/2561 z kwarcem 14.7456MHz.
    > Ponieważ urządzenia są do zastosowań "zewnętrznych" to wybieram kwarce w
    > miarę "porządne", z możliwie szerokim zakresem temperatur (-20 co najmniej)
    >
    > No i już któryś raz (w sumie 3-4 takie przypadki były) dostałem na
    > serwis sterownik z "padniętym" kwarcem.
    > Efekt jest taki, że oczywiście urządzenie w ogóle nie działa.
    > Po wymianie kwarcu na nowy wszystko startuje jak należy.
    >
    > Tyle się dowiedziałem z pamięci zdarzeń tego konkretnego urządzenia, że
    > zanim padł, to coś mu się zrobiło z częstotliwością (ale jeszcze jakoś
> [...]

    3-4 przypadki na 200 urządzeń może być po prostu sporym pechem, ale
    jednak śmierdzi, że coś masz nie tak. A jeśli uważałeś kwarc (i obwód w
    którym działa) za "niepsuwalny" to tym bardziej śmierdzi, że to coś
    więcej niż pech.

    Zacznij od lektury np.:
    http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/00849
    a.pdf
    Pogóglaj za podobnymi dokumentami - chyba każdy większy producent
    mikrokontrolerów ma coś do powiedzenia na ten temat.

    Sprawdź więc (albo daj do sprawdzenia) czy masz właściwie dobrane
    elementy współpracujące z kwarcem, czy PCB właściwie zaprojektowane.
    Sprawdź też ustawienia softwarowe oscylatora (wzmocnienie!), czy tam
    inne fuse-bity.
    Jeśli to produkt komercyjny to od czego inżynierowie aplikacyjni --
    zarówno od mikrokontrolera, jak i od kwarców.

    Z powyższego dokumentu:
    Overdriving the crystal can also cause RF etching of
    the lead contacts, removing weight from the crystal slab
    and can cause the frequency to drift (usually drifting up)
    over time. Since the crystal is actually moving, or ringing,
    at the resonant frequency, overdrive can also
    cause the crystal to physically destroy itself.

    W sumie ciekawe co to jest ten RF etching...

    Od ludzi mających większą praktykę serwisową niż ja słyszałem nie raz,
    że w niektórych urządzeniach notorycznie ulegały uszkodzeniom rezonatory
    kwarcowe; można je było wymieniać w ciemno.

    To że masz zautomatyzowany proces produkcji, to też nie znaczy, że tam
    błąd nie jest popełniany. Spotkałem się z sytuacją, gdzie mimo
    zautomatyzowanego procesu montażu, kwarce były montowane ręcznie (przy
    montażu automatycznym uszkadzał się jakiś wewnętrzny lut -- ale ZTCP
    problem ujawniał się natychmiast). No i na koniec: kwarc też jest
    wrażliwy na ESD.

    pzdr
    mk