  • Data: 2017-10-10 04:15:04
    Temat: Re: wiadomo coś o wynikach?
    Od: bartekltg <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Monday, October 9, 2017 at 12:33:17 PM UTC+2, M.M. wrote:

    > Hmmm np. wyobrażałem sobie coś takiego. Do tej pory stosowano taki i
    > taki algorytm do takich i takich symulacji. Zrobiono sto wersji
    > tego algorytmu i uruchomiono wszystkie wersje równolegle. Okazało się
    > że wersja numer 34 jest lepsza od wszystkich pozostałych, więc
    > teraz na całym świecie stosuje się wersję 34.

    Jeśli jajogłowy dostanie grant obliczeniowy na coś takiego, to czemu nie.
    Ale takie porównania często można robić albo na mniejszych danych, albo na
    relatywnie krótkim czasie obliczeń. Jak na gigabajcie '34' jest najszybsze,
    to pewnie i na 1TB będzie...
    Tylko wtedy wchodzi komunikacja między węzłami. To może oznaczac, że '37'
    jest lepszy. Ale tylko na tym klastrze, bo jest tak a tak powiązany,
    i jeśli używamy MPI od Intela, bo OpenMPI lepiej dogaduje się z '77'.
    ;-)

    A do tego można też testować inne aspekty algorytmów. W CFD schamt
    może wyprodukować poprawny przepływ, a nagle zaczać generowac bełkot.

    Z tego co wiem jadnak głowne obciążenia to nie badanie algorytmów
    a zastosowanie ich do konkretnego zagadnienia z fizyki/chemii/biologii...

    > Dzięki, poczytam sobie.

    > Racja, można tak porównywać.

    > A tak odbiegając trochę, nie można wziąć trochę więcej pomiarów,
    > trochę lepszych algorytmów i mocniejszych komputerów, aby mieć
    > lepsze przewidywania? Przewidywanie pogody z definicji nie
    > przekroczy jakiejś skuteczności do której się już zbliżyliśmy?

    Równania na pogodę mają dodatni wykładnik Lapunowa (pomjam milczeniem
    pytanie o to, jakie modele i że one wzystkie sa uproszczeniami:).
    Niepewności stanu początkowego rosną wykładniczo z czasem, nawet
    pomijając kwestie numeryczne. W ktgórejś ksiazce Arnolda jakoś
    to na prostym modelu szacuje i wychodzi chyba ogranicenie rzędu 3
    tygodnie.

    > To ja też się dałem nabrać na pogodę.

    dłużej, a maszyny będa w wielu przypadkach 90% czasu stać nieużywane.

    > To jest dobre uzasadnienie w sensie kosztu alternatywnego.
    > Bardziej zastanawiałem się jakie będą zyski i z jakich obliczeń że
    > te kwoty się zwrócą.

    To jest tylko drobne przedłużenie pytania, po co finansować naukę*).
    Jeśli na nie satysfakcjonująco odpowiemy, to jedynie dopowiadamy:
    jajogłowi do skutecznej pracy potrzebują petaflopów;-)
    Sprzęt badawczy potrafiący tworzyć coś naprawdę nowego nie jest
    tani, taki ICM czy cyfronet(AGH, najsilniejszy nasz z top500, 1.6PF).

    A czy te inwestycje są takei drogie w stosunku do reszty?
    Prometeusz cyfronetu w 2014 kosztował 41 mln i wylądował ok 30
    miejsca w top500.
    Porządny mikroskop elektronowy kosztuje kilkanaście mln.
    Kilkuletni projekt średniego szczebla (grant Sonata) to większe
    kilkaset tysiecy.

    *) skoro juz o AGH było, to o ile pytanie, po co finansować
    rozwój kwantowej grawitacji pętlowej mogę zrozumieć (należy wtedy
    cierpliwie tłumaczyć;-)) to potrzeby badań technologicznych
    tłumaczyć nie trzeba. A symulacja lotu samolotu czy pracy
    silnika/turbiny są bardzo mocożerne.

    pzdr
    bartekltg