    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Sun, 7 Jan 2018 04:44:14 -0800 (PST)
    <1kjh7mi1ekaqk$.wn3qri6txhul.dlg@40tude.net>
    <3...@g...com>
    <1...@4...net>
    Subject: Re: zbiornik walcowy
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 7 stycznia 2018 03:50:41 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    ELEX:32014L0068

    Brytoli do odłączenia się od Unii.

    > szkoda ze nie rozumiem o co chodzi, ale trudno.

    powinny-byc-powolywane-normy-w-przepisach-

    > Ale po co ma pisac ? Przetlumaczy, sprzeda i tez jest kasa :-)

    Twój system wartości jest mi znany, ale kontynuuj.

    > Poza tym mam nadzieje ze czlonkiem CEN jest, i wspoluczestniczy w
    > pisaniu.

    Otwórz sobie 13445, znajdź choć jeden fragment przepisany z WUDT. Bo z BS5500, AD,
    Codapu są skopiowane całe rozdziały. Powiem Ci w tajemnicy, że gdy Udet ogłosił że
    ich Warunki są zharmonizowane z 97/23, to wszystkie TUVy i OIDP LR, powiedziały że
    nie będą przyjmować takich projektów w modułach które wymagają zaangażowania nobo.
    Zresztą, znasz jakiegoś inżyniera który posługuje się EN-ami tłumaczonymi na język
    polski? U mnie w biurze nawet Koreańczycy używają angielskiej wersji KGS AC111.

    > Kupuje komputer, drukarke czy samochod, to nie musze wiedziec co tam w
    > srodku. Linia lotnicza kupuje samolot, to tez nie musi ..

    Ale tak się składa że dobrze wie.

    znaleźć poparcie wśród innych i je przepchnąć.

    > Mam wrazenie, ze teraz to Ty nie rozumiesz o co mi chodzi.

    > Ale wzorek z rozporzadzenia, "Warunkow UDT", z ksiazeczki wydanej
    > przez UDT, czy z norm ?

    W tekście Warunków jest wzorek. Z norm bierzesz wasności materiału do tego wzorku.

    > Nie, zadnego zbiornika nie robie.
    > Ale jakbym robil 15 lat temu ... to by mi chyba UDT zatwierdzil, skoro
    > zgodnie z ksiazeczka :-)

    A gdyby tu było nagle przedszkole w przyszłości...

    > Zapas wytrzymalosci daje.

    Konkretniej pomyśl. Co się wydarzy jeśli przekroczysz ten zapas? Jak napompujesz
    ciśnienie większe o ten czynnik?

    > Problem dla mnie w tym, ze jakis taki niewielki.
    > A nawet bardzo niewielki, jesli dodac naprezenia w drugim kierunku.
    >
    > Nawiasem mowiac - w tej dyrektywie SPV co cytowalem niedawno, to jest
    > "naprężenie błonowe", wiec chyba powinno sie uwzglednic maksymalne
    > wypadkowe naprezenie ?

    Znaczy membrane stress. Poszukaj jak się to liczy.

    > Poniewaz to zalezy od rodzaju stali, to zakladam, ze z jakis
    > wlasciwosci/rozrzutu wlasciwosci sie bierze.

    Dlaczego z rozrzutu, skoro do wzorku bierzesz minimalną dopuszczalną wartość, znaczy
    nie ma takiej stali w której wytrzymałość jest mniejsza niż to co bierzesz do wzorku?

    > To trzecie wydaje mi sie pomijalnie male, przynajmniej w tym
    > przykladzie co daje/cienkosciennym zbiorniku.

    A to już zależy na jaki mechanizm zniszczenia projektujesz. Bo widzisz Dźejef,
    inżynieria polega na tym żeby wykazać że dany produkt nie rozleci się w różnych
    warunkach, od tego, od tamtego, czy od jeszcze czegoś innego. Kiedyś na tej grupie
    wypisałem Ci listę różnych mechanizmów zniszczenia powszechnie sprawdzanych w
    zbiornikach ciśnieniowych. było tego ponad tuzin, a to tylko najbardziej typowe.
    Nawet dodałem łopatlogiczny opis dla każdego z nich, na przykładzie drabinki. Ile z
    tego zrozumiałeś?

    > No wlasnie te, co teraz sa w przepisach/normach :-)
    >
    > Nawiasem mowiac - w tej SPV jest alternatywna metoda. Nie musisz nic
    > obliczac, wystarczy ze
    >
    > "2.1.2. Metoda doświadczalna
    > Grubość ścianki wyznacza się w ten sposób, aby zbiornik mógł wytrzymać
    > w temperaturze otoczenia ciśnienie równe co najmniej pięciokrotnemu
    > najwyższemu ciśnieniu roboczemu, przy trwałym odkształceniu obwodowym
    > nie większym niż 1 %."
    >
    > Ale kto musial dojsc do tego, ze 5x i 1% wystarczy, mozliwe ze tez
    > doswiadczalnie :-)

    A czy dysproporcja pomiędzy metodą doświadczalną i obliczeniową nie razi Cię może
    chociaż trochę? Ile tam było procent? Jak to nazwałeś? Współczynik bezpieczeństwa?
    Bezpieczeństwa przed czym?

    > Potwierdzasz czy nabijasz sie ?
    >
    > Bo sytuacja gdy sa w proste przepisy/metody obliczeniowe,
    > z namaszczeniem prawnym, i w dodatku dajace bezpieczne produkty,
    > to mi sie wydaje bardzo dobra :-)

    Zdefiniuj 'bezpieczne'