    From: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Reflow - wolniejsze czasy
    Date: Thu, 23 Nov 2017 09:35:12 +0000 (UTC)

    Skoro już przechodzę z termotransferu na fototransfer, to chcę też przejść
    z ręcznego lutowania SMD na reflow.

    Przyniosłem halogen 400W, położyłem testową płytkę, włączyłem go na max
    (docelowo będzie sterownik - być może PID - i odpowiednie fazy reflow, ale
    do testów temperatury włączyłem po prostu do sieci), pomierzyłem i
    wychodzi na to, że (przynajmniej bez przykrycia) nie jestem w stanie
    osiągnąć czasów, które sobie założyłem, czyli 2 stopnie na sekundę.
    Temperatura narasta wolniej (na początku 1.6C/s, przy końcu nawet 0.2C/s),
    a opada jeszcze wolniej (z 220 do 190 przy 1.4C/s, a potem 0.4C/s, a przy
    końcu od 100 do 85 nawet 0.1C/s).

    http://www.chmurka.net/r/reflow.png

    Krzywa czerwona to idealny, teoretyczny przebieg temperatury w czasie
    (2C/s), dla skali.

    Krzywa granatowa to faktyczna temperatura.

    Krzywa żółta to czasy narastania, wyskalowane tak, żeby 0C/s było na
    poziomie 100, 2C/s na poziomie 200, a -2C/s (opadanie) na poziomie 0.

    Stąd moje pytanie. Czytałem, że temperatura nie może narastać ani opadać
    zbyt szybko, żeby nie zrobiły się spękania. Ale czy może narastać oraz
    opadać wolniej, a nawet dużo wolniej? Czy stanowi to jakieś ryzyko dla
    pasty (wyschnie zanim zadziała?) lub elementów (głównie RC)?

    Pasta, której chcę używać, to Easy Print, Sn62 Pb36 Ag2, temperatura
    topnienia 179C.

    Profil, który chcę zastosować, to:

    1. Podgrzanie do soak (do 145C, 2C/s)
    2. Soak (145C utrzymane przez 90s)