  • 21. Data: 2019-09-05 12:29:16
    Temat: Re: [Retro] Interfejs magnetofonu
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2019-09-05 o 07:35, adam13lat pisze:

    > Ile kB mogło wchodzić na kasetę 60min, 90min?
    > Ktoś to kiedyś sprawdził? Tj. zatankował kasetę pod korek?
    >
    > Czy technologia wówczas pozwalała na nadawanie takiego sygnału
    > modemo-podobnego ale w zakresie niesłyszalnym dla ludzkiego ucha?
    > Czy były/są modemy dźwiękowe pracujące poza zakresem słyszalnym
    > dla ludzkiego ucha?

    To było jak najbardziej słyszalne jak modemy piski.
    Tylko to bez mowy czy muzyki nadawane.

    --
    pzdr, j.r.

  • 22. Data: 2019-09-05 16:10:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Roman,

    Thursday, September 5, 2019, 7:54:34 AM, you wrote:

    [...]

    > zapisanie całej pamięci RAM Spectrum48 (czyli 64 kB)

    48 KB

    > zajmowało 5 minut

    Mocno zależało od zawartości. 0 trwało 500 us, 1 trwała dwa razy
    dłużej - 1 ms. Średnia prędkość 1333 bps.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 23. Data: 2019-09-05 18:09:18
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 05/09/2019 15:10, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Hello Roman,
    >
    > Thursday, September 5, 2019, 7:54:34 AM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > 48 KB

    64kB minus wadliwe 16kB :)

    c.

  • 24. Data: 2019-09-05 18:24:49
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/09/2019 10:05, Atlantis wrote:
    > przyszłości rozbuduję go o dodatkowe peryferia, które umożliwią
    > uruchomienie CP/M i zagranie w Zorka.

    Główna zabawnośc CP/Ma polega na tym że nie są wymagane dodatkowe
    peryferia. Z80+ROM+RAM, kilka trywialnych procedur i jazda. Choć może
    terminal też by się przydał ;)

    Sam się zastanawiam nad takim własnym CP/M bo chinole sprzedają Z80 za
    euro i kilka mi już w szufladzie zalega. Wiem że bez sensu i właśnie
    dlatego.

  • 25. Data: 2019-09-05 21:12:16
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 04.09.2019 11:09, adam13lat wrote:

    > Są jakieś ogólnodostępne i sprawdzone schematy takich ośmiobitowych
    > komputerów. Rozumiem, że ta karta CF będzie robiła za "dysk twardy".

    Całe mnóstwo. Jeszcze parę lat temu scena ograniczała się do paru klonów
    Spectrum (niekiedy dość kiepsko udokumentowanych) i np. Replica-1 (nieco
    uwspółcześniony klon Apple I). Ostatnio przeżywamy prawdziwy renesans
    zainteresowania retro komputerami i takich projektów powstaje całkiem
    sporo. Bz problemu znajdziesz dokumentację, a nawet kupisz PCB. Z
    ciekawszych projektów jakie widziałem był kompletny klon IBM PC XT,
    zaprojektowany przez pewnego Rosjanina. ;)

    Ja osobiście nie wykorzystuję gotowych projektów, ale składam
    konstrukcje po swojemu, opierając się na datasheetach elementów i
    rozwiązaniach podpatrzonych w innych konstrukcjach. Tu naprawdę nie ma
    wielkiej filozofii , po prostu trzeba połączyć ze sobą konkretne sygnały
    i dodać trochę prostej, pomocniczej logiki na bramkach. ;)

    > W tamtych czasach ponoć programy były nadawane przez radio. (...)
    > Czy to nie było aby coś w rodzaju transmisji dźwięków modemowych przez
    > radio?

    Mniej-więcej. W Polskim radiu była audycja, podczas której transmitowano
    w ten sposób programy. Istniało (właściwie cały czas istnieje, choć w
    mocno ograniczonym zakresie) też coś takiego jak Packet Radio -
    krótkofalarska sieć komputerowa, wykorzystywana głównie do przesyłania
    poczty i prowadzenia grupowych dyskusji.

  • 26. Data: 2019-09-05 21:22:55
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello cezar,

    Thursday, September 5, 2019, 6:09:18 PM, you wrote:

    > 64kB minus wadliwe 16kB :)

    Nie - Spectrum miał sztywną adresację pamięci 16 KB ROM i potem 48 KB
    RAM. Co do wadliwej pamięci - jestem przekonany, że chodziło o górne
    32 KB pamięci i to tam były wykorzystywane połówki.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 27. Data: 2019-09-05 21:31:15
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 05.09.2019 18:24, heby wrote:

    > Główna zabawnośc CP/Ma polega na tym że nie są wymagane dodatkowe
    > peryferia. Z80+ROM+RAM, kilka trywialnych procedur i jazda. Choć może
    > terminal też by się przydał ;)

    To w gruncie rzeczy już mam. Z tym, że nie na Z80, ale na MCY7880.
    Tyle tylko, że CP/M to jednak system dyskowy, przydałaby się wiec
    odpowiednia pamięć masowa. Można dodać kontroler FDD, ja jednak planuję
    poeksperymentować z kartami CF (można je odpalić w trybie ośmiobitowym,
    w którym mogą pracować bezpośrednio na magistrali procesora).
    Poza tym przydałby się jakiś kontroler monitora, a on wymaga DMA. Dodać
    do tego jeszcze kontroler przerwać i robi się z tego już dosyć
    rozbudowany system. ;)

    > Sam się zastanawiam nad takim własnym CP/M bo chinole sprzedają Z80 za
    > euro i kilka mi już w szufladzie zalega. Wiem że bez sensu i właśnie
    > dlatego.

    Mnie zastanawia skąd oni biorą te układy retro w takich ilościach. Sam
    kiedyś kupiłem trochę MOS6502 z Alliexpress, od kilku różnych
    sprzedawców. Spodziewałem się, że dostanę niedziałające fałszywki. Gdy
    dotarły zmontowałem na szybko układ testowy na płytce testowej. Byłem
    bardzo zaskoczony gdy okazało się, że procesor działa prawidłowo. Potem
    zmontowałem podstawowy system, który zamigał diodą i odpalił EhBasica.
    Procesory kupione za około dolara za sztukę. Niektóre wyglądają
    idealnie, inne mają rysy (czyżby oznaka szlifowania i nanoszenia nowych
    oznaczeń laserem?). Pojedyncze egzemplarze miały dziwne oznaczenia w
    miejscu kodu określającego czas produkcji. Wszystkie działają.
    Przez chwilę nawet przez głowę przemknęła mi teoria spiskowa, że może
    jakiś Chińczyk wpadł na pomysł biznesu polegającego na sprzedawaniu
    jakichś tanich, współczesnych MCU, emulujących 6502. Jest jednak istotne
    "ale": procesor pobiera odpowiednio duży prąd i grzeje się tak, jak
    powinien się grzać element w technologii NMOS. Poza tym sprzedawanie
    współczesnych MCU w obudowie DIP40 za mniej niż dolara to żaden
    przełomowy biznes. ;)

    Czyżby kupili kiedyś całe kontenery bardzo starego złomu elektronicznego
    i teraz zarabiają na częściach retro z demontażu? ;)

  • 28. Data: 2019-09-05 21:40:14
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/09/2019 21:31, Atlantis wrote:
    > Poza tym przydałby się jakiś kontroler monitora, a on wymaga DMA. Dodać
    > do tego jeszcze kontroler przerwać i robi się z tego już dosyć
    > rozbudowany system. ;)

    CP/M nie wymaga DMA. Wymaga tylko terminala. Można go zrobic w 100% na
    zwykłym szeregowym UART, ba, można go zaemulować programowo. To tylko
    dwie funkcje put/get char jak pamiętam i będzie banglać.

    > Mnie zastanawia skąd oni biorą te układy retro w takich ilościach.

    Z wylutu. Chińczyka pytałem skąd ma 6502 w ilościach rzędu tysięcy.
    Wyjaśnił że wyjmowali kilkanascie lat temu ze złomu, głównie jakiś
    terminali i komputerów przemysłowych. Ale już np. Sally z Atari nie
    mają, najwidoczniej takiego złomu u nich nie było.

> [...]
    > dotarły zmontowałem na szybko układ testowy na płytce testowej. Byłem
    > bardzo zaskoczony gdy okazało się, że procesor działa prawidłowo.

    Mam je, kupione na przestrzeni kilku lat, w sumie naście sztuk. Nie
    trafiłem na podróbki, kilka poupychałem w róznym sprzecie retro, ponoć
    pracują.

    > Czyżby kupili kiedyś całe kontenery bardzo starego złomu elektronicznego
    > i teraz zarabiają na częściach retro z demontażu? ;)

    Bardzo prawdopodobne że ten złom wylądował u nich w latach 90 jako
    śmieci. A jeszcze bardziej prawdopodobnie że to nie chińczycy
    demontowali elektronikę tylko jakieś biedne państewka sąsiednie. Tak czy
    inaczej moje Z80 i 6502 wyglądają dokłanie tak samo jak w dowolnej
    zachodniej maszynie z tamtych lat. Poskładałem na tym Z80 Harlequina i
    działa perfekcyjnie. Reszta leży w szufladzie i czeka aż naprawdę będę
    się nudził. Mam nieco abitniejszy plan: tak, CP/M, ale z GEM i możliwe w
    stylu ZX Spectrum, czyli jak najniższym kosztem hardwareowym.

  • 29. Data: 2019-09-05 21:53:49
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 05.09.2019 21:40, heby wrote:

    > CP/M nie wymaga DMA.

    Tak, wiem. Po prostu wychodzę z założenia, że jeśli już odpalać CP/M, to
    warto mieć jakąś pamięć dyskową. Jeśli ma się pamięć dyskową, to warto
    mieć DMA. Jeśli ma się DMA, to czemu nie dodać też sterownika przerwań i
    jakiejś "karty graficznej"? Bo klawiaturę pewnie zrobię idąc po linii
    najmniejszego oporu i wykorzystując 8242. Nie do końca zgodne z duchem
    epoki, ale takie drobne "oszustwo" jeszcze dopuszczam - podobnie jak
    zastosowanie relatywnie nowych pamięci SRAM i EPROM. ;)

    > Mam je, kupione na przestrzeni kilku lat, w sumie naście sztuk. Nie
    > trafiłem na podróbki, kilka poupychałem w róznym sprzecie retro, ponoć
    > pracują.

    Ja raz trafiłem na coś, co można by nazwać podróbką. Kilka sztuk
    (rzekomo) R65C02, zakupionych na eBay-u od sprzedawcy z Chin. Po
    włożeniu do płytki zadziałały, ale pobór prądu i emisja ciepła
    wskazywały, że jest to standardowa wersja NMOS. Kolejne testy
    potwierdziły tę hipotezę - procesor nie był w stanie wykonać instrukcji,
    które dodano dopiero w wersji CMOS. Tak więc Chińczycy wzięli prawdziwe
    6502, nanieśli nowe oznaczenia i sprzedawali je jako elementy CMOS.
    Ostatecznie w układy WDC65C02 zaopatrzyłem się w Wielkiej Brytanii. ;)

  • 30. Data: 2019-09-05 21:56:30
    Od: Cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 05/09/2019 20:22, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Nie - Spectrum miał sztywną adresację pamięci 16 KB ROM i potem 48 KB
    > RAM. Co do wadliwej pamięci - jestem przekonany, że chodziło o górne
    > 32 KB pamięci i to tam były wykorzystywane połówki.

    dałem uśmieszka...
    sir clive sinclair zrobił dobry interes kupując kupując wadliwe pamięci
    i używając ich połowę...

    c.