  • 71. Data: 2019-09-11 13:20:53
    Temat: Re: [Retro] Interfejs magnetofonu
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 11.09.2019 03:01, Queequeg wrote:

    > Nawet pozniej. Moj pierwszy pecet to bylo 286. W roku 1996.

    Ja pierwszego peceta miałem gdzieś koło 1997. Cyrix 6x86 133 MHz, 16 MB
    RAM-u, dysk twardy 2 GB, karta graficzna S3 z 1MB pamięci obrazu.
    Jednak faktem jest, że trochę na niego odkładałem. ;)
    Trzy lata później jego parametry były już kompletnie przestarzałe, bo
    pojawiły się filmy na DivX-ach, a coraz więcej nowych gier było
    robionych w 3D.

    Co by nie mówić. Wtedy widziało się działanie prawa Moore'a w praktyce.
    Czuło się motywację do wymiany sprzętu, bo nowy procesor czy lepsza
    płyta główna otwierały nowe możliwości. Dzisiaj do większości typowych
    zastosowań w zupełności wystarczy dziesięcioletni laptop, o ile w
    momencie premiery reprezentował wyższą półkę cenową...

  • 72. Data: 2019-09-11 13:31:38
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 10.09.2019 13:32, cezar wrote:

    > +2 i +3 to już wymysły Amstrada, który znany był z ożywiania trupów  :-)

    U nas przecież w 1986 roku ktoś wpadł na pomysł, żeby nauczanie
    informatyki w szkołach oprzeć na Juniorach, kompatybilnych ze Spectrum
    (chociaż dało się na nich odpalić wersję CP/M).
    Ośmiobitowy Sam Coupe (również mogący pracować w trybie zgodności ze
    Spectrum) zadebiutował w 1989.
    W krajach byłego ZSRR klony Spectrum powstawały jeszcze w latach
    dziewięćdziesiątych, zyskując dość spore grono miłośników.

    Zresztą przecież i u nas ośmiobitowe komputery miały się całkiem w
    pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych. Pamiętam znajomych, dla
    których podstawowym komputerem było C64 lub małe Atari. Posiadacz Amigi
    mógł się uważać za szczęśliwca, a pecetów nie było prawie wcale - te
    wśród moich znajomych zaczęły się pojawiać gdzieś około 1995-1996 roku.
    Powstawało też u nas całkiem sporo nowego softu na ośmiobitowe komputery
    (głównie gier), co też świadczy o ich popularności. Tak więc fakt, że w
    1990 roku Atari było nagrodą w konkursie jakoś mnie szczególnie nie dziwi.

    Zresztą... Lata dziewięćdziesiąte to dość dziwny okres. W ciągu kilku
    lat po 1989 roku do ludzi zaczął trafiać sprzęt reprezentujący trzy
    różne dekady: od konsolek Rambo (klon Atari 2600 z końca lat
    siedemdziesiątych), przez Pegasusa (klon Famicoma z 1983 roku),
    skończywszy na PlayStation.

    Swoją drogą, fanatyczni wyznawcy Kościoła Amigi też dość długo się
    trzymali z tymi swoimi dopałkami. ;)

  • 73. Data: 2019-09-11 13:35:40
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 11.09.2019 13:05, J.F. wrote:

    > Hm, pamiec mi szwankuje, czy na 486 powinno G95 dzialac bardzo dobrze ?

    486 to dość rozległa rodzina procesorów. Pierwsze były tylko nieco
    szybsze od ostatnich 386, ostatnie oferowały moc obliczeniową
    porównywalną z wczesnymi Pentium. No i było coś takiego jak Pentium
    Overdrive - wersja z magistralą i pinoutem zgodnymi z 486, do
    zastosowania na starych płytach głównych.

  • 74. Data: 2019-09-11 13:42:12
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 10.09.2019 23:49, Queequeg wrote:

    > Lampa STS-5 jest dosyc droga w porownaniu z innymi dostepnymi chocby na
    > Allegro (np. 3G8B, DOB-50, DOB-80). Nie zaglebialem sie jeszcze w dane
    > techniczne, ale ona jest w czyms od tych tanszych lepsza?

    Z tego co pamiętam, to ta lampa charakteryzuje się najwyższa czułością w
    zakresie zbliżonym do do promieniowania tła. Projektowano ją z myślą o
    mierzeniu niewielkich wartości promieniowania. Te tańsze (i mniejsze)
    służyły do pomiaru wyższych wartości. Przełączanie zakresu pomiarowego w
    starych licznikach Geigera wiązało się właśnie ze zmianą lampy.

    Ponieważ mój projekt służył właśnie do monitorowania promieniowania
    tła, zdecydowałem się właśnie na nią.

    Nie bez znaczenia był też fakt, że tańsze/mniejsze czujniki wymagają
    zwykle wyższego napięcia zasilania.

  • 75. Data: 2019-09-11 13:48:01
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 10.09.2019 23:23, Queequeg wrote:

    > Nadal istnieje?

    Nie w firmie jakiejś rozbudowanej infrastruktury, ale bywa
    wykorzystywany przez krótkofalowców. Parę lat temu znajomi bawili się w
    stawianie takich sieci i puszczali przez nie (bardzo wolny) ruch TCP/IP.
    ;) Myślę, że status podobny do systemu Hella - od czasu do czasu ktoś
    umówi się na łączność, jednak ludzie nie używają tego w roli
    podstawowego systemu utrzymywania łączności.

    > Nawet pomyslalem ostatnio, zeby postawic radiowego BBSa, ale a) nie mam
    > jak tego zrobic legalnie (do stacji automatycznej potrzebna jest zgoda
    > wlasciciela budynku, a nie dostane takiej), b) zainteresowanie byloby
    > pewnie zerowe, juz samych przemiennikow jest chyba wiecej niz
    > krotkofalowcow :)

    Mi też to kiedyś chodziło po głowie. W końcu w dobie tanich MCU/SBC oraz
    modułów radiowych/chińskich transceiverów koszt sprzętu byłby pomijalny.

  • 76. Data: 2019-09-11 14:09:01
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    cezar <c...@t...pl.nospam> wrote:

    > Baycom

    Dokladnie tak :)

  • 77. Data: 2019-09-11 14:10:32
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 11 Sep 2019 13:05:06 +0200, J.F. wrote:
    > Hm, pamiec mi szwankuje, czy na 486 powinno G95 dzialac bardzo dobrze ?
    >
    > Moze RAM za malo ?

    RAMu miałem całe 16M. Może komuś do pracy w jakiejś pojedynczej aplikacji
    W95 na takim sprzęcie mogło działać zadowalająca. Ja pamiętam że
    jakiekolwiek uruchamianie czegokolwiek trwało... i trwało... Otwarcie
    helpu html z "pajączka" pozwalało pójść zagotować kawę, wrócić, i wypić
    ją wpatrując się w szaleńczy taniec czerwonej diody HDD. :-)

    Powrót do Win 3.1 pozwolił odetchnąć, znów wszystko śmigało aż miło.
    Kolejne podejście do W95 wykonałem dwa lata później, już na jakimś
    Celeronie - 300 MHz bodajże - z (chyba) 32M RAMu. No i tu już działało
    błyskawicznie (z tym że i tak długo nie zabawił, bo został szybko
    zastąpiony przez W98).

    Mateusz

  • 78. Data: 2019-09-11 14:13:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >U nas przecież w 1986 roku ktoś wpadł na pomysł, żeby nauczanie
    >informatyki w szkołach oprzeć na Juniorach, kompatybilnych ze
    >Spectrum

    IMO - to nie byl taki zly pomysl, przynajmniej w krajowej
    rzeczywistosci.

    >(chociaż dało się na nich odpalić wersję CP/M).

    A to nie pamietam - ale na pewno robilo sie duzo drozej :-)

> [...]
    >mógł się uważać za szczęśliwca, a pecetów nie było prawie wcale - te
    >wśród moich znajomych zaczęły się pojawiać gdzieś około 1995-1996

    Ale powiedzmy sobie, ze 8-bit to bylo "do grania", Amiga czy Atari ST
    ... tez w sumie "do grania", a pecetow przybywalo.

> [...]
    >(głównie gier), co też świadczy o ich popularności. Tak więc fakt, że
    >1990 roku Atari było nagrodą w konkursie jakoś mnie szczególnie nie

    Szczegolnie jesli adresowany do mlodziezy przedmaturalnej.

> [...]
    >różne dekady: od konsolek Rambo (klon Atari 2600 z końca lat
    >siedemdziesiątych), przez Pegasusa (klon Famicoma z 1983 roku),

    A to nie wiem - moze jakis zlom z zachodu - bo IMHO raczej byla walka
    co lepsze - pecet czy Amiga :-)

    Postep elektroniki tez byl olbrzymi - ale musialbym gdzies w
    starociach pogrzebac, jaki byl
    "przecietny pecet" w 1990 a jaki w 2000 ...

    J.

  • 79. Data: 2019-09-11 14:20:44
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > W 1990 pracowałem już na 386DX20 z 8 MB RAM.

    Jak cie bylo stac... :)

    Ja mialem 286 z Herculesem i bez dysku, za to ze stacja 3.5 cala. Pozniej
    od razu 486, a 386 i XT kupilem juz potem.

  • 80. Data: 2019-09-11 14:22:00
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale to chyba jakis kilkuletni uzywany.