  • 81. Data: 2019-09-11 14:22:30
    Temat: Re: [Retro] Interfejs magnetofonu
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" napisał w wiadomości grup
    .
    On Wed, 11 Sep 2019 13:05:06 +0200, J.F. wrote:

    >RAMu miałem całe 16M. Może komuś do pracy w jakiejś pojedynczej
    >aplikacji
    >W95 na takim sprzęcie mogło działać zadowalająca. Ja pamiętam że
    >jakiekolwiek uruchamianie czegokolwiek trwało... i trwało... Otwarcie
    >helpu html z "pajączka" pozwalało pójść zagotować kawę, wrócić, i
    >wypić
    >ją wpatrując się w szaleńczy taniec czerwonej diody HDD. :-)

    Ja szczegolow juz nie pamietam, ale mniej wiecej w tym okresie mialem
    tak, ze programow mialem otwartych kilkanascie, a okien przegladarki
    kilkadziesiat.
    A ze zamykac mi sie nie chcialo, a na drugi dzien otwierac, to w pracy
    tylko monitor gasilem.

    I win95 potrafil tak okolo miesiaca pracowac, potem trzeba bylo
    resetowac.

    A komputer mialem jakis ... no, na pewno dosc dobry przy zakupie, choc
    nie najlepszy, za rok byl juz sredni ...

    J.

  • 82. Data: 2019-09-11 14:24:01
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 11 Sep 2019 13:35:40 +0200, Atlantis wrote:

    > 486 to dość rozległa rodzina procesorów. Pierwsze były tylko nieco
    > szybsze od ostatnich 386, ostatnie oferowały moc obliczeniową
    > porównywalną z wczesnymi Pentium.

    Mój to był DX2 66 Mhz. Maks. jego możliwości to była w miarę płynna
    rozgrywka w Doom'a. Np. o odtwarzaniu MP3 nie było w ogóle co marzyć,
    mogłem co najwyżej posłuchać MIDI albo MODów z FastTrackerem. Niemniej
    dało się robić na nim ciekawe rzeczy - np. projektowanie 3D z "FloorPlan
    Plus 3D" (tylko na rendering trzeba było sobie poczekać).

    Mateusz

  • 83. Data: 2019-09-11 14:27:40
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > Na blaszaku był pełny BASIC a nie okrojony dialekt.

    Nie doszedlem do takiego poziomu zaawansowania, zeby zauwazyc roznice :)
    Bardzo szybko wciagnal mnie assembler x86 i przez jakis czas pisalem tylko
    w nim. Byl tez krotki etap Turbo Pascala. Potem juz C i C++ w
    najrozniejszych odmianach (Turbo C++, Visual C++, Watcom).

  • 84. Data: 2019-09-11 14:38:17
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 11/09/2019 13:13, J.F. wrote:

    > Ale powiedzmy sobie, ze 8-bit to bylo "do grania", Amiga czy Atari ST
    > ... tez w sumie "do grania", a pecetow przybywalo.

    Uzywało sie też "profesjonalnie"
    Dużo muzyków używało ST ze względu na wbudowane MIDI. Atari TT i Mega
    ST było powszechnie uzywane do DTP dzięki Calamusowi -
    https://en.wikipedia.org/wiki/Calamus_(DTP)

    Amigi były uzywane przez wszelkiego rodzaju kamerzystów weselnych do
    generowania efektów graficznych, czołówek itp...
    Kablówka, na osiedlu, na którym mieszkałem robiła swój kanał z reklamami
    i informacjamy na amidzie.

    Małe Atari i komodorki ... no coż - głownie giercowanie. Ja przez długo
    używałem Atari do packet radio razem z tym:
    http://atarionline.pl/v01/index.php?subaction=showfu
    ll&id=1479904115&ucat=1&ct=nowinki

    Nawet jak już długo miałem PCta to Atari stało cały czas podłączone do
    Packet radio.

    c.

  • 85. Data: 2019-09-11 14:42:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" napisał w wiadomości grup
    .

    >Mój to był DX2 66 Mhz. Maks. jego możliwości to była w miarę płynna

    Czyli "sredni".

    >rozgrywka w Doom'a. Np. o odtwarzaniu MP3 nie było w ogóle co marzyć,
    >mogłem co najwyżej posłuchać MIDI albo MODów z FastTrackerem.

    Hm ... pamiec mi nie siega, ale MP3 wymagalo Pentium ?

    Winamp powstal w 1997. A nawet wczesniej
    https://web.archive.org/web/20130204230614/http://bl
    og.oldversion.com/the-history-of-winamp/

    ha
    https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=40654

    Z jednej strony mozna wyczytac:
    "Set Decoder Mode: i486"

    z drugiej

    "I do remember trying to play MP3s on a DX2-66 a few years ago.
    Damn near impossible, at least under Win 95.

    i486-DX2, 66MHz
    16MB RAM
    no L2 (not sure how cache dependant MP3 playback is)
    SB AWE64
    Win95 A running an early release of WinAmp, I think a 2.x version. All
    visualizations and extras were disabled.

    32kb/s, 22KHz, stereo: playable, but Windows GUI redraws were very
    slow during playback.
    48Kb/s, 22KHz, Stereo: would skip every 2 seconds. CPU must've been
    completely maxed out. Anything higher than 48Kb/s was unplayable."

    >Niemniej dało się robić na nim ciekawe rzeczy - np. projektowanie 3D
    >z "FloorPlan
    >Plus 3D" (tylko na rendering trzeba było sobie poczekać).

    Autocad dzialal jeszcze na AT 286.
    I mial juz elementy 3D, choc w pelni 3D to nie byl chyba nigdy.

    J.

  • 86. Data: 2019-09-11 14:50:44
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):
    > I win95 potrafil tak okolo miesiaca pracowac, potem trzeba bylo resetowac.

    Maksymalnie można było wyciągnąć 49,7 dnia, czyli równe 2?? milisekund.
    Potem obowiązkowa zwiecha.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 87. Data: 2019-09-11 14:58:50
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 11 Sep 2019 14:42:48 +0200, J.F. wrote:
    > Hm ... pamiec mi nie siega, ale MP3 wymagalo Pentium ?

    Pentium to niekoniecznie, ale co najmniej *mocnego* 486 (DX4, 90 MHz+).

    > ha https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=40654
    >
    > Z jednej strony mozna wyczytac:
    > "Set Decoder Mode: i486"

    No tak, inny zestaw instrukcji. Ale to ma sens tylko jeśli ma się
    jakiegoś naprawdę "bogatego" 486 właśnie. Mój DX2 ze swoimi 66 MHz
    odpadał w przedbiegach, jeśli chodzi o grajkowanie MP3. Ale po prawdzie
    to całe MP3 było wtedy ewenementem - mało tego było, a w domu raczej
    kaset się jeszcze słuchało. No i na moim HDD 100 MB i tak wiele tego MP3
    bym nie upakował. Prawdziwa "muzyka z komputera" to były najróżniejsze
    MODy (i inne XMy czy ITy) scenowe. Inne czasy... #kiedyśbyłolepiej :)

    Mateusz

  • 88. Data: 2019-09-11 15:03:25
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 11 Sep 2019 14:50:44 +0200, Grzegorz Niemirowski wrote:

    > Maksymalnie można było wyciągnąć 49,7 dnia, czyli równe 2?? milisekund.
    > Potem obowiązkowa zwiecha.

    Ja to się dziwię że komuś udało się w ogóle tyle doczekać - z tego co
    pamiętam to swojego Win 95 musiałem resetować po kilka razy dziennie. Ale
    może źle używałem? :)
    Przy Win 98 było dużo lepiej, a Win 98SE to już w ogóle wzór stabilności.

    Mateusz

  • 89. Data: 2019-09-11 15:56:55
    Od: RadoslawF <u...@d...invalid>

    W dniu 2019-09-11 o 11:42, J.F. pisze:

    > Ale 286 byly jeszcze w sprzedazy ?
    >
    > No i te 386 drogie bylo. Poterm 486 bylo drogie, potem 8MB bylo drogie :-)

    Bajtek 7/8 z 1990 roku.

    Ceny giełdowe:
    PC XT 7,5 miliona zł.
    PC AT 9,0 miliona zł.
    Brak w zestawieniu 386.
    Ale istniały co potwierdza informacja o laptopie Amstrada ALT-386SX
    i Toshiby T5200 w tym samym numerze.

    Dla porównania:
    Amiga 500 0,52 miliona
    ZX Spectrum 48 0,850 miliona.
    ZX 81 0,2 miliona.
    C64 0,145 do 0,2 miliona.
    Atari 65xe 0,11 miliona.

    Pozdrawiam

  • 90. Data: 2019-09-11 16:33:04
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2019-09-11 14:38, cezar wrote:

> [...]
    > generowania efektów graficznych, czołówek itp...
    > Kablówka, na osiedlu, na którym mieszkałem robiła swój kanał z reklamami

    Polsat na satelicie też,
    aczkolwiek wyzej wymieniona stacja IMO jest liderem w "wycieraniu dupy
    szkłem" od początku swego istnienia

    W.